Op Fortune is een uitgebreid artikel verschenen over de huidige status van de videogame markt. Nieuwste wapenfeit op de videogame markt is de verkoop van Madden NFL 2004. Binnen drie weken heeft het spel $ 100 miljoen opgebracht, terwijl de best lopende film in deze periode $78 miljoen heeft opbracht.

De vier miljoen spelers van Madden spelen het spel gemiddeld 100 uur, luisteren de 13 liedjes van het spel ruim 100x en zorgen samen voor meer aandacht dan de best lopende tv serie van Amerika, The Sopranos. Conclusie : videogames zijn hot.

De markt groeit nog steeds en mensen spelen steeds meer videogames, alleen de tijdsbesteding aan internet groeit sneller. Iedere Amerikaan onder de 30 heeft al eens een videogame gespeeld en in meer van de helft van de Amerikaanse huishoudens is minimaal 1 console aanwezig. En dit zal in de toekomst alleen maar groeien.

EA, de grootste uitgever en op aandeelwaarde het 4e softwarebedrijf ter wereld, verwacht zelfs de concurrentie aan te kunnen gaan met AOL Time Warner, Disney en ViaCom. Op dit moment nog iets om over te lachen, maar de winst van geinvesteerd kapitaal is enorm. Bij EA wordt er 42% winst gemaakt, bij AOL Time Warner is het een magere 5%. Madden NFL 2004, a videogame pitting real-life NFL teams against one another, appeared on retailers' shelves. Within three weeks, the game grossed $100 million—two million copies sold at $50 a pop. In roughly the same period, the summer hit movie Seabiscuit returned $78 million. Madden doesn't just have better numbers, but better legs: By the time the next version comes out a year from now, gamemaker Electronic Arts will have shipped four million copies of Madden 2004, raking in $200 million. By comparison, last year's Oscar-winning Best Picture, Chicago, has taken nine months to bring in $171 million at the box office. Lees de rest van het uitgebreide artikel bij Fortune