Mario Takes America zou uitkomen op Philips' geflopte CD-I. Nadat Nintendo een rechtszaak verloor van Philips, kreeg Philips het recht om Mario in een game te gebruiken. Het bedrijf huurde daarvoor Cigam in, gestationeerd in Toronto. De anonieme ontwikkelaar werkte hierbij aan de illustraties en het script,

"Op dat moment scheen het filmen van achtergronden het beste te zijn voor een realistische weergave. Dit was voor de tijd van Quake 3D's engine. Het voordeel hiervan was het realisme van de ene laag en de game art op de andere laag, waarbij de schaduwen en belichting voor beiden klopt. Het zag er een beetje uit als de film Who Framed Roger Rabbit".

De website Unseen64 maakt gameprototypen en maakte onderstaande mock-up van hoe de game eruit zou zien. De ontwikkelaar bevestigt dat de afbeelding in theorie klopt, hoewel Mario een stuk kleiner was en in lagere resolutie. Dit kwam mede doordat de achtergronden zoveel computergeheugen in beslag namen.

"De eerste programmeur stopte zodra hij de specificaties van de CD-I speler las. Dat was al binnen de eerste drie weken. Hij zei dat 'de hele fundering op drijfzand was gebouwd'. In de laatste maanden van ontwikkeling moest Mario vervangen worden door Sonic en later door het originele personage Metal. Deze zou eruit zien als Dee Snider van Twisted Sister. Vervolgens werd de gehele game geschrapt en ging Cigam failliet", aldus één van Cigam's voormalige ontwikkelaars.

Mario Takes America