NPDTechworld, het bedrijf dat wekelijks met de verkoopcharts van PC en consolegames op de proppen komt, heeft de verkoop voor 2002 bij elkaar opgeteld en komt met een verassend lijstje op de proppen. Wat blijkt? De casual gamer is verantwoordelijk voor acht van de tien games in deze top 10. Hiervan vallen er al vijf in de categorie "The Sims" waarbij enkel de House Party expansionpack niet aanwezig is (Livin' Large zit bij The Sims Deluxe in).

Verder vinden we Rollercoaster Tycoon 2 er in terug, hét bewijs dat vernieuwing niet de sleutel tot succes hoeft te zijn maar dat je ook wel een aardige verkoop behaalt door dezelfde game opnieuw in een doosje te stoppen. Ook Zoo Tycoon deed het een jaar na release nog steeds aardig want wat is er nu leuker dan het beest in je los te laten komen? Ook de bebrilde tovenaarsleerling Harry Potter weet nog steeds menigeen aan het scherm gekluisterd te houden.1. The Sims Vacation Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $28

2. The Sims Unleashed Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $28

3. Warcraft III: Reign of Chaos - Blizzard/Vivendi Universal Games $54

4. Medal of Honor: Allied Assault - 2015/Electronic Arts $44

5. The Sims - Maxis/Electronic Arts $42

6. The Sims: Hot Date Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $29

7. The Sims Deluxe - Maxis/Electronic Arts $41

8. Zoo Tycoon - Microsoft $27

9. Harry Potter and the Sorcerers's Stone - Electronic Arts $29

10. Roller Coster Tycoon 2 - Infogrames $27De enige twee 'serieuze' games in het lijstje zijn eigenlijk Warcraft III en Medal of Honor: Allied Assault. Hopelijk zullen deze cijfers niet ineens alle ontwikkelaars aanzetten tot het ontwikkelen met bekende franchises voor een meer casual publiek. Want de gemiddelde die-hard gamer heeft geen boodschap aan de meeste spellen in deze top 10. Het betreft hier trouwens wel Amerika, maar je kan ervan uitgaan dat het verkoopgedrag in Europa ongeveer op hetzelfde niveau ligt.