De ethiek van het gamereviewen onder de loep genomen | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Recentelijk zijn er ook al 2 columns (1, 2) op Gamer.nl verschenen over de invloed van uitgevers op reviewcijfers. Op Online Journalism is nu een uitgebreid artikel verschenen over de verhoudingen tu en pers en uitgevers, waarbij o.a. GameSpot en IGN aan het woord komen.Het artikel gaat verder in op een artikel uit de Los Angeles Times, waarin een journalist de soms overdadige perstripjes van gamejournalisten aan de kaak heeft gesteld. Dit heeft heftige discu ies opgeleverd op onder andere de bekende roddelsite FatBabies, waar is gesteld dat game journalisten “wouldn't understand the concept of journalistic integrity if it came and bit them in the a .”. De schrijver van Online Journalism is hierop naar de Ubi Soft promotie van Raven Shield gegaan. Om de trip “educatief” te maken werd er een level uit de game nagespeeld met paintball, uiteraard met complete SWAT outfit.

GameSpot en IGN hebben allebei een strikt beleid over reviewen. Mensen die perstrips bijwonen mogen dezelfde game niet reviewen, dit om mogelijke beïnvloeding te voorkomen. Ook bezoeken aan gamestudio's zijn verboden terrein voor de reviewers, men zou zich immers “verbonden” kunnen gaan voelen met een studio. Toch gaat het niet altijd goed. The Sims Online is groots aangekondigd en is met een 7 gemiddeld onthaald als de eerst voor iedereen toegankelijke MMORPG. Dit terwijl de game bij lezers gemiddeld een 4 scoort.

De toekomst van gamereviewen ligt dan ook in een goede ethische gedragscode en gescheiden interviewers en reviewers, aldus het artikel op Online Journalism. These unwholesome relationships were put under a spotlight by an article in the Los Angeles Times last August “Gamers' Perks, or 'Playola'?” by Alex Pham. In an interview with Online Journalism Review, Pham said she was motivated to write the piece when she discovered that game journalists “get to do outrageously fun things.” She noted that software publishers arranged for journalists to shoot guns, skydive and race cars -- all under the pretense of researching video games.Lees de rest op Online Journalism
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou