Menig gamer zal maandagavond met een glimlach zijn gaan slapen. Je leest namelijk niet elke dag dat deel 3 van de best Godgame serie allertijden goud is gegaan. Vanwege deze vrolijke gebeurtenis interviewde GameSpy Soren Johnson van Firaxis over Civilization III.

In Civilization III zal de computer nog steeds cheaten, net als in deel II. De AI heeft alleen een flinke beurt gekregen, want hij is vanaf de grond aan opgebouwd. Voor de mindere goden onder ons zal de computer in hun voordeel cheaten, speel je boven het prince niveau dan cheat de computer voor zichzelf. De AI is zelfs zo "goed" dat niemand van Firaxis het spel op het moeilijkste niveau, Deity, heeft kunnen uitspelen.GameSpin: What are the biggest differences in this game and Civ II?

Johnson: Some of the abstracted systems in Civ II have been really fleshed out, like trading. Trading is now a real system where you can swap and not a glorified dialog box. There's still dialog choices, but Civ III now has a bargaining table where you can haggle.

Another big change is the world builder. It's really improved. In Civ II you ended up with spider worlds with landmasses splayed out everywhere. They usually didn't look very realistic. In Civ III the worlds that are generated look much better. They have authentic looking coastlines, and so on. We even model plate tectonics so that mountain ranges and valleys make sense. Nog 20 nachtjes slapen en dan kunnen we zelf zien of Civilization III een waardige opvolger van deel II is en de nare nasmaak van Call to Power doet vergeten.