Dark Souls heette bijna Dark Race | Gamer.nl

Dark Souls heette bijna Dark Race | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Dark Race moest verwijzen naar diegenen die vervloekt zijn in het spel. De naam werd twee dagen voordat het spel onthuld werd op de Tokyo Game Show van vorig jaar veranderd naar Project Dark: "De naam Dark Race werd uiteindelijk verworpen, aangezien er zorg was dat het overzees als een racistische uitdrukking opgevat werd", legt Miyazaki uit. Vervolgens ging de titel als Dark Lord door het leven, maar het bleek niet mogelijk om hiervoor de rechten te verkrijgen, waardoor de keuze op Dark Ring viel; een verwijzing naar een gameplay-element waar een donkere ring op het personage zou verschijnen als teken van een vloek. "De reden waarom we hiervan hebben afgezien is omdat het in het Engels slang is voor anus", vertelt Miyazaki.

Hij vervolgt: "We hebben bewust niet voor Demon's Souls 2 gekozen zodat we creatiever bezig kunnen zijn: het designteam en de ontwikkelaars hebben nu de kans om probleemloos elementen aan te pa en, te veranderen en uit te breiden". Omdat From Software ook een Xbox 360-versie wil maken haakte Sony af als uitgever, die tevens de rechten op de naam Demon's Souls heeft, en zal Namco Bandai als uitgever het spel op de markt brengen.

Geen demo, mi chien wel DLC

Het spel krijgt geen demo. Miyazaki vindt dat Dark Souls geen spel is waarvan het concept goed tot zijn recht zou komen binnen een beperkte demo. Hij vindt het een verspilling van tijd en moeite van de speler en het ontwikkelingsteam. Of er downloadbare content verschijnt, kon hij niet met zekerheid stellen. Wel weet hij één ding zeker: voorwerpen die het spel makkelijker maken, zullen niet als download beschikbaar worden gesteld (Miayazaki haalde als voorbeeld  een voorwerp aan dat, als het gegeten wordt, de speler tijdelijk tien levels laat stijgen). Als er downloadbare content  uitgebracht wordt, dan "zal deze pa en bij het online design en de engine."

Vrijheid

Miayazaki laat zich in het interview ook uit over de speelduur en de vrijheid van spelers. De gemiddelde speler heeft zo'n dertig tot veertig uur nodig om het spel een enkele keer uit te spelen en bijna zestig uur om het spel volledig te voltooien. Tevens heeft Dark Souls bijna honderd verschillende typen tegenstanders in vergelijking tot de veertig van Demon's Souls.

Miyazaki legt verder uit tijdens het interview dat een groot aandachtspunt de vrijheid van de speler is. "We keken naar The Elders Scrolls IV: Oblivion om te kijken hoe wij het moesten aanpakken. Vrijheid betekent voor ons niet een grote groene vlakte creëren, maar een labyrintachtig systeem ontwikkelen waarin de speler zelf keuzes kan maken." Verder verzekert Miyazaki dat er een sterker multiplayersysteem gaat komen waardoor spelers beter met elkaar kunnen communiceren. Hij zou graag een vergelijkbaar systeem als in Dragon Quest zien, waar spelers hun ervaringen en strategieën met elkaar kunnen delen. Verder wordt het systeem waarmee spelers berichtjes en tips voor elkaar achter kunnen laten verbeterd.

Dark Souls zal wereldwijd deze herfst voor Playstation 3 en Xbox360 verschijnen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou