Het is duidelijk dat Killzone 3 op technisch vlak kwalitatief hoog in het vaandel staat, maar dan gaat het niet alleen over de graphics en audio. Ontwikkelaar Guerilla Games heeft er ook voor gekozen om de game in 3D uit te brengen en te laten zien hoe Playstation Move gebruikt kan worden in een First Person Shooter, maar de game gaat niet ten koste van de gamers die deze features niet bezitten.

Het is belangrijk voor ontwikkelaar Sony om de capaciteiten van de PS3 optimaal te benutten, maar studio manager Herman Hulst heeft beloofd dat gamers die niet in het bezit zijn van een 3D tv of Move controller, niet aan de kant worden gezet. "3D is een fantastische feature, maar het is een optie voor de game", vertelde hij 1UP. "Ik wil niet dat mensen die de game niet in 3D spelen een slechtere Killzone 3 ervaren. Dat gezegd hebbende, wanneer je de game wel in 3D speelt... zie je sommige scenes in 3D, dat ziet er schitterend uit. Ze trekken je echt in de actie".
 
"Maar we willen de kern van het publiek niet benadelen", voegde hij toe. "Hetzelfde geldt voor Move. Het is een prettige toevoeging, en optioneel. Het werkt in principe hetzelfde als de overgang van mono naar stereo geluid. Na een bepaalde tijd wil je niet meer terug, maar je dwingt mensen niet om een andere radio te kopen". 
 
Groter publiek
Herman Hulst noemt de Move gun als het gaat om het aantrekken van nieuwe consumenten voor Killzone 3. "We hebben geprobeerd de game uit te breiden door features als Move", zei hij. "En het combineren van Move met een gun. Ik denk dat het een publiek zal trekken die niet per sé bekend is met de DualShock. Het kan ook best een PC-gamer zijn die niet gewend is met de DualShock te spelen. Soms is het aantrekkelijker voor mensen om een Move-besturing te hebben".