Bioware heeft voor een toekomstige, nog niet nader toegelichte MMO een hele handige techniek gelicenseerd. Het gaat hier om de zogenaamde StreamBase techniek die Bioware in staat stelt om dingen in de game wereld in real-time aan te passen. Dat betekent dat bugs direct gefixed kunnen worden en er sneller kan worden omgegaan met spelers die hun boekje te buiten gaan.

De techniek werd oorspronkelijk gebruikt voor het verwerken en analyseren van real-time streaming data naar financiële en telecombedrijven, maar met de booming business van online gaming heeft StreamBase besloten om zich ook in deze sector te wagen.

“Nadat we de StreamBase CEP software hebben geëvalueerd, kwamen we er al heel snel achter dat het gebruiken van de techniek de kosten van serverontwikkeling met meerdere manjaren verlaagde,” vertelt technisch directeur Bill Dalton van Bioware. “Daarom was een partnerschap met StreamBase de juiste keuze met betrekking tot budget en deadline.”

Zoals al eerder gezegd zijn er nog geen verdere details bekend over de MMO, behalve dat deze wordt ontwikkeld door de studio in Austin, Texas, en dat bedrijfsveteraan James Ohlen aan het hoofd van het project staat. Hij was eerder verantwoordelijk voor onder andere Baldur's Gate en Knights of the Old Republic, dus het lijkt ons dat de MMO in goede handen is.