De opzet van Battlecry is vergelijkbaar met Team Fortress 2 dankzij deze uiteenlopende klassen. De game speelt zich af in een wereld waarin buskruit is verboden, maar spelers kunnen elkaar wel uitschakelen met pijl en boog of de Gauss Rifle, een vuurwapen op basis van magnetisme. Battlecry wordt ontwikkeld door de gelijknamige studio BattleCry.

Volgens design director Lucas Davis heeft de game een gestileerde, schilderachtige stijl, om "de meedogenloosheid van het gevecht te contrastreren met de schoonheid van de wereld". De retro-futuristische stijl is bedacht door Victor Antonov, die als concept artist werkte aan Half-Life 2 en als visual design director verantwoordelijk was voor het uiterlijk van Dishonored.

Door te spelen verdienen Battlecry-spelers ijzer, waarmee ze hun klassen kunnen verbeteren en vaardigheden kunnen vrijspelen. Daarnaast kan met ijzer nieuwe wapens en pantsers gekocht worden, net als de mogelijkheid om met het andere geslacht te spelen. Bethesda heeft nog niet bekendgemaakt wanneer Battlecry wordt uitgebracht, maar in 2015 staat een bèta op de planning.