Vorige week was er een flinke opschudding. Half-Life 2 gaat namelijk niet zo maar in de winkel verschijnen, er komen een aantal verschillende versies, welke ook nog eens op meerdere manieren gaan worden verspreid. Wired heeft de feiten eens op een rijtje gezet, en de voors en tegens geanalyseerd.

Wat direct opvalt aan het artikel is dat er eindelijk een prijs wordt genoemd. Steam gaat $ 13 per maand kosten, waarbij de kans groot is dat alleen betaling via cc mogelijk is. Dit plaatst vooral jonge gamers in een moeilijke positie, welke geen cc kunnen aanvragen.

De markt volgt vol interesse het Steam experiment, maar men verwacht weinig impact. Grote uitgevers kunnen niet langs winkels heen om vooral nieuwe gametitels aan de man te brengen. Dat Valve er wel mee wegkomt, komt alleen door het succes van Half-Life, analyst Michael Pachter of Wedbush Morgan Securities in Los Angeles called the Steam experiment interesting, but doubted it will have much short-term impact. Most big publishers already sell boxed games through their own websites but would be leery of going in a direction that could alienate retailers -- at least for now.

"If (the industry's biggest publisher) Electronic Arts said it was going to distribute Madden themselves, that might work, but then Electronics Boutique would say that it's not going to help them build a new title like Def Jam Vendetta," Pachter said. "Valve only makes a game every couple of years, so they can get away with it." Valve is inmiddels druk bezig Steam te promoten als HET distributieplatform van games en software. Het voorkomt piraterij, gamakkelijke verspreiding van de software en hogere magres.

De industrie is dus nog niet overtuigd van de waarde van Steam. Alleen de klanten kunnen dit succes bepalen, en die zijn niet allemaal gelukkig met Steam.