Dit gebeurde later wel door Atlus (Noord-Amerika) en Namco Bandai (Europa). Yoshida stelt tegenover Game Informer nogmaals dat het een verkeerde beslissing is geweest van Sony om dit niet zelf te doen. De verklaring die hij hiervoor geeft, is dat Sony de kwaliteit van de game onderschat heeft, mede door de manier waarop Japanse games ontwikkeld worden. 

"De ontwikkeling van spellen in Japan vindt meestal op een horizontale manier plaats, waarbij alle assets gelijktijdig worden gemaakt. Dat maakt het moeilijk om te zien hoe de uiteindelijke game eruit komt te zien. De Westerse manier is overwegend verticaal, het team [achter Demon's Souls] probeerde daarom om een klein stukje te maken dat leek op het eindproduct", aldus Yoshida, die uitlegt dat Sony op basis daarvan geen vertrouwen kreeg in de game. 

"Op dat moment waren er nog problemen met de framerate en was het online gedeelte nog niet functioneel", vervolgt hij. "We onderschatten de kwaliteit van de game en, om eerlijk te zijn, de media in Japan deed dat ook." Spelers die de game al voor release konden testen, dachten dat deze nog maanden op zich zou laten wachten, dat terwijl de ontwikkeling van Demon's Souls op dat moment al bijna afgerond was. Dit laatste bleek uit een eerder interview met ontwikkelaar From Software.