Nieuws
cyberpunk 2077

Baas CD Projekt Red biedt excuses aan voor opmerking over crunch

'Niet zo erg'

Geschreven door Erik Nusselder op
Adam Kiciński, de mede-CEO van CD Projekt Red, heeft zijn excuses aangeboden aan het personeel om een onhandige opmerking over de werkcultuur. Dat blijkt uit een e-mail in bezit van Bloomberg-journalist Jason Schreier.

Tijdens een call met investeerderszei Kiciński dat de crunch voor het project 'niet zo erg' was. "Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

In een e-mail aan het personeel heeftKiciński daar nu zijn excuses voor aangeboden. "Ik wilde eigenlijk niks zeggen over crunch, maar ik heb het toch gedaan, op een vernederende en kwalijke manier", zegt hij in de mail. "Ik kan mijn woorden niet verdedigen. Wat ik zei was niet eens ongelukkig, het was helemaal slecht. Daarvoor bied ik mijn nederige excuses aan. Ik was altijd en ben nog steeds trots op de hart en ziel die jullie stoppen in wat jullie elke dag doen."

Dit artikel delen:

Lees meer

Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt World of Warcraft-uitbreiding Shadowlands komt in november uit
17

Reacties op: Baas CD Projekt Red biedt excuses aan voor opmerking over crunch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • controvi

    • 30 oktober 2020 08:46
    Ok cool.

    Ik: "He internet, zullen we het hierbij laten?
    hij heeft sorry gezegd dus we kunnen door met het leven toch?"

    Het internet: "Hold my beer! *Inhaling deeply"

    Ik: "ah shit hier gaan we hoor….."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 30 oktober 2020 09:11
    @controvi Ik snap jou en deel je standpunt, maar dit is de huidige samenleving in een notendop. De beste man zal diep door het stof gaan voordat ze klaar zijn.

    Guess what internet; jullie hoeven niet overal iets van te vinden, af en toe geen mening hebben maakt het leven lichter, leuker en een stuk gezelliger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 30 oktober 2020 09:23
    @El Ninjo dat is jouw mening!!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 30 oktober 2020 10:15
    @ErikNus Snap je? Meningen zijn waardevol hoor, maar je hoeft hem niet altijd te uiten, en dat is het nu net; iedereen vindt overal maar iets van en spreekt dat uit. Gamer.nl is m'n go-to site voor gamegerelateerd nieuws, maar de gebruikers zijn af en toe best zuur. Ik denk dat je als redacteur regelmatig door de comments gaat bij andere items, b.v. op de vertraging van Cyberpunk, wat gaat er dan door je heen? Om maar niet te spreken over berichten waar een bepaalde groep gediscrimineerd wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 30 oktober 2020 12:22
    @ErikNus “opinions are like assholes… everybody has one.”

    https://youtu.be/D2_AiQLCb3U

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 30 oktober 2020 09:32
    @El Ninjo
    Ik hoop dat je de ironie van je post zelf ook wel ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 30 oktober 2020 09:59
    @niqomipa Ironie? Waar het om gaat is dat de beste man z'n excuses heeft aangeboden en dat het daarmee wel af is, echter zal het internet dat niet zo zien en ik denk alleen maar, waar maakt iedereen zich nog druk om?

    Dingen doen er meestal niet zo erg toe als we denken en dat beseffen is heerlijk. Bijna alles waar we ons druk om maken in het dagelijks leven is onbelangrijk, oninteressant en niet de moeite waard om je druk over te maken.

    Just my 2 cents, en met de 'guess what internet' doelde ik op 'Het internet' in controvi z'n post, niet andere gebruikers hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 30 oktober 2020 10:50
    @El Ninjo De ironie is dat je eerst je mening geeft en vervolgens het internet oproept om geen mening te hebben.
    Je had dus eigenlijk je 2 cents op zak moeten houden volgens je eigen advies.

    Maar het zit hem natuurlijk niet in het hebben van een mening en het uiten daarvan, vermoed ik.
    Het gaat meer om hoe men reageert op het internet, men kan alleen spreken in superlatieven en uitersten.

    Wat betreft deze situatie ben ik het niet met je eens dat excuses voldoende is, wat hebben die werknemers eraan die nog steeds 100 uur per week draaien? NIets, de situatie is nog steeds hetzelfde.
    Dus als mensen hun onvrede willen uiten over de slechte werksituatie bij CDPR dan is de kous nog niet af met zijn excuses lijkt me?
    Voor jouw persoonlijk doet het er blijkbaar niet zoveel toe en dat schijnt heerlijk te zijn, maar ik gun het niemand om maanden achtereen dagen van 14,5 uur te maken, daar ga je echt aan kapot. Dus ja daar zou ik graag wat van willen zeggen als je dat goedvindt, ook na de excuses van Controvi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 30 oktober 2020 11:37
    @fonsrutte Goeie reactie, netjes onderbouwd. Teruglezend was mijn bericht niet heel samenhangend, ik uitte meer frustratie onder het bericht van Controvi - waar ik mij op dat moment in kon vinden - na het lezen van andere posts hier, op Twitter op de excuses van Kiciński.

    Ik maak bij lange na geen werkweken van 100 uur, maar ben ook niet vreemd van werken buiten kantoortijden. Zeker wanneer er belangrijke gebeurtenissen aankomen. Ik doe dat omdat ik passie heb voor m'n werk en ben er ok mee, maar realiseer heus dat dat totaal afhangt van o.a. de werksfeer, misschien groepsdruk, wel / geen vergoeding etc. en dat dit niet voor iedereen opgaat.

    Ik heb altijd respect gehad voor CD-Project Red en nu blijkt het het zoveelste bedrijf te zijn met een crunch-gate verhaal.
    Ik heb er nl. altijd twijfels bij gehad of het daadwerkelijk zo embarmelijk is en niet een of twee medewerkers welke uit de school klappen; waar het nieuws maar al te gretig over schrijft .

    “If you don't read the news, you're uninformed. If you read the news, you're mis-informed.”

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 30 oktober 2020 11:46
    @El Ninjo De belangrijkste reden dat ik social media vermijd en helemaal geen dergelijk account heb.
    De meerderheid van de berichten zijn er voor sensatie en reacties eronder altijd overtrokken.
    In die zin ben ik het met je eerste opmerking eens, mensen moeten niet continu overal zo overtrokken op reageren en boos over zijn. Kijk naar hoe mensen reageren op de vacht van Sonic.
    Als je je daar druk om kan maken alsof je persoonlijk beledigd wordt dan is er echt iets mis met je.

    CDPR is gewoon een groot bedrijf geworden en die hebben verantwoordelijkheden. Een dergelijk grote game maken kost natuurlijk bakken met geld. Dat moet op een gegeven terugverdiend worden en hoe sneller hoe beter.
    In die zin is de crunch cultuur bijna onvermijdelijk zou ik zeggen.
    Zelfs hele kleine indie devs doen aan crunchen tot ze er bijna aan onderdoor gaan.
    Ik vind mijn werk ook geweldig, heb er veel lol in, maar mijn baas moet een hele goeie reden hebben om mij over te laten werken. Niet dat ik het niet zou doen als het me gevraagd werd, maar als het simpelweg komt door een verkeerd ingeschatte deadline begin ik er niet aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 30 oktober 2020 11:30
    @El Ninjo
    De ironie is inderdaad precies wat fonsrutte zegt, maar ik snapte dat je wat anders bedoelde hoor, vond het alleen grappig ;)

    Ben het met je eens dat mensen op internet over het algemeen niet normaal kunnen reageren en ik erger me daar ook wel eens aan. Maar ik vind dat daar nu geen sprake van is, de outrage is wat mij betreft terecht en met alleen 'sorry' kom je er wel heel erg makkelijk van af. Mensen mogen daar hun woede over uitten en het wordt tijd dat CDPR eens wat gaat doen aan hun werk ethiek want het wordt pijnlijk duidelijk dat het daar niet goed geregeld is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Daan6661

    • 30 oktober 2020 09:48
    @El Ninjo We reageren allemaal op comments omdat we onze meningen willen laten horen toch?

    Je intentie is volgens mij goed; maar ons leven in de 21ste eeuw is te "makkelijk" geworden. Daarom gaan we ons druk maken om wat bn-ers doen, zeiken dat een game te laat uit komt of huilen omdat Disney iets met een star wars character doet wat we niet hadden gewild.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 30 oktober 2020 11:50
    @Daan6661 Precies, die kinders van nu hebben niks om zich echt druk om te maken dus gaan ze als massaal het internet op als een fictief figuurtje niet doet wat ze graag zouden willen. Maar wel kleren bij de Primark kopen die door kinderhandjes gemaakt is.

    Laat ze zich maar druk maken om het milieu of de overbevolking, maar dat zal wel te moeilijk voor ze zijn. Maar een game die 2 weken later komt is uiteraard veel belangrijker…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ivo Jager

    • 30 oktober 2020 09:54
    Iedereen is vrij een mening te hebben en die te uiten. Dat vinden we belangrijk. Uiteindelijk is het antwoord op elke serieuze schuldvraag voor een rechter. Dat is de weg die we met zijn alle gekozen hebben en daar ben ik blij mee. Laat iemand oordelen die ervoor geleerd heeft en alle feiten kent.

    Ik denk dat het online verkennen van de verschillende standpunten goed is voor de persoonlijke ontwikkeling. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen houdt de samenleving gezond. Het online veroordelen van mensen lijkt me inderdaad niet bijdragen aan een lichter, leuker en gezelliger leven.

    Aan de andere kant snap ik dat in sommige landen het rechtssysteem tekort schiet. Bij gebrek aan betere middelen zullen we toch wat geluid moeten maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 30 oktober 2020 10:27
    Sorry zeggen maar ondertussen gewoon door laten crunchen heeft geen waarde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 oktober 2020 17:43
    @HunterSeeker De excuses waren voor de OPMERKING over de crunch, niet voor de crunch zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 30 oktober 2020 12:28
    Excuses gegeven laat dat miljardje nu maar komen.