PJ McNealy, een gerespecteerd analist van de gameindustrie, heeft een memo geplaatst waarin hij een aantal redenen aanvoert voor het feit dat hij verwacht dat de PSP draagbare spelconsole van Sony niet op het verwachte tijdstip, maart 2005, in Amerika op de markt zal komen.

De belangrijkste reden is dat de ontwikkelaars en uitgevers nog steeds niet in het bezit zijn van een SDK (Software Development Kit), deze zal pas in juli of augustus verspreid worden. Hierdoor loopt de ontwikkeling van de games vertraging op en zal het moeilijk zijn om voor maart 2005 een spel klaar te hebben. Een ander probleem voor de PSP is dat het niet alleen de Games divisie van Sony betreft, maar dat ook de film- en muziekdivisie belangen hebben bij het product. Deze divisies hebben echter ook nog geen SDK:Another, more sinister-sounding reason comes from within Sony (SNE) itself. "We believe there may be internal issues for SNE with the PSP that are not only technical, but also business-model related" warns the memo. (emphasis in the original). McNealy cites complexity of launching a multimedia device like the PSP as the main factor. "In order for it to have a successful launch, [the PSP] needs support from several different SNE divisions such as SNE Pictures and SNE Music," read the report. "This also means that development kits must be made for not only the game developers, but also members of the movie and music divisions to be able to put content on SNE's Universal Mini-Disc (which is being used for the PSP)." De SDK is tevens nodig voor het vervadigen van de UMD schijfjes, die speciaal voor de PSP ontwikkeld zijn. Ieder bedrijf dat dus media wil aanleveren op deze schijfjes, zal een SDK nodig hebben. Echt sluitende argumenten zijn het niet, maar het is al wel het zoveelste bericht waarin het stadium waarin de PSP gevorderd is, in twijfel wordt gebracht. Sony heeft nog niet gereageerd.