De game combineert de klassieke strategiegameplay met RPG-elementen, zoals het creëren van klassen en specialisaties. "Ter illustratie: als een Goblin Theocrat kun je je eigen heilige imperium bouwen, kleine goblinvechters of schattige gevleugelde goblin-engelen met vlammende wapens aannemen en vechten tegen je ongelovige vijanden", aldus development director Lennart Sas. "We willen dat spelers kunnen kiezen tussen veel verschillende speelstijlen, zonder dat ze beperkt worden door gebruikelijke clichés in het fantasiegenre, zoals dat alle goblins slecht zijn."

De game bevat een nieuwe engine, aldus tech director Arno van Wingerden. "De nieuwe engine toont echt de keuzes die spelers maken en bepaalt hoe hun gebied en units worden weergegeven. Het zorgt er voor dat de strategische gameplay op de maps nog intenser zijn, terwijl de gameplay van de vorige games behouden blijft."

In de singleplayer van Age of Wonders 3 kunnen twee verschillende facties gekozen worden, de Commonwealth Empire en de Court of the High Elves. De game bevat random maps en tools zodat spelers user generated content kunnen maken. De game krijgt daarnaast een online multiplayer.

Gamer.nl riep het eerste deel van Age of Wonders vorig jaar nog uit tot de beste Nederlandse game aller tijden. Lees ons interview met Triumph Studios over de game.