Dat er gouden tijden aankomen voor alle sim fans is natuurlijk vrij duidelijk. Elite4, EVE-Online en natuurlijk 3rd World zien er zeer goed uit.

Rondom de laatste titel in het rijtje is het vrij stil geweest. Dit komt mede door de ontwikkelingen achter de gesloten deuren zoals de nieuwe engine die pasgeleden is afgerond en een demo(!).

Vitomir Jevremovic verteld meer over de demo in zijn development dagboekje (voor een developer is het vreselijk klein ), zo heeft hij te melden dat de mensen druk bezig zijn met alle modellen om te zetten voor de nieuwe engine, nieuwe features zodat de game realistischer word. Ook verteld Vitomir dat het team van plan is om zeer binnekort de specificaties bekend te maken voor de demo die gepland staat voor deze zomer. Deze zal natuurlijk een maximaal aantal aan schepen, karakters en rassen hebben zodat de makers niet te veel limieten krijgen met het verder ontwikkelen van de game.

From that point on, purpose of test and beta-test will be to make economics, prices, corporations, etc. in the world operational and stabile. Other very important purpose of beta-test is to make first social relations and social structures between players. These will include first governments and station owners learning how to control and run their future business. As the game will feature 0 NPC population, it is very important for community members to be organized and trained well before games official release.

Of het idee goed is om geen NPC's toe te voegen blijft voor mij een vraag. NPC's zijn er meestal om een verhaal te leiden, misschien zal 3rd World zich meer op de gameplay richten dan een verhaal. Maar zijn games zonder verhaal wel leuk? Vooral dit soort titels moeten meestal een verhaal hebben. Zal Vitomir en ze team een grote fout begaan? Grote fout of niet, 3rd World ziet er wel mooi uit, maar natuurlijk helpen graphics niet om een game populair te maken.