"Ik dacht aan de mogelijkheden om een Metroid-game voor de Nintendo 64 te maken, maar ik vond dat ik niet degene moest zijn die de game zou maken. Toen ik de Nintendo 64-controller in mijn handen hield kon ik me gewoon niet voorstellen hoe ik het kon gebruiken om Samus te bewegen. Dus voor mij was het persoonlijk te vroeg om op dat moment een driedimensionale Metroid te maken", zegt Sakamoto.

Super Metroid

Volgens Sakamoto vroeg Nintendo vervolgens een ander bedrijf het spel te maken. "Nintendo benaderde een ander bedrijf en vroeg hen of zij een Nintendo 64-versie van Metroid wilden maken, maar zij zeiden dat ze dat niet konden. Ze wezen het voorstel af met als reden dat zij er niet van overtuigd waren een Nintendo 64-game te kunnen maken die zich kon meten met Super Metroid. Dat beschouw ik als compliment", aldus Sakamoto.

Uiteindelijk kwam er pas op de GameCube een nieuwe Metroid-game, Metroid Prime. Die game werd gemaakt door de Amerikaanse studio Retro Studios, dat op dit moment aan Donkey Kong Country Returns werkt.