Uncharted: Drake's Fortune review door dopsho | Gamer.nl

Na jaren produceren van Daxter games, had Naughty Dog zin in iets nieuws. Van kleine tekenfilmfiguurtjes stapten ze over naar een serieuze game, met een volwa enere look. Jak & Daxter werd vervangen door Nathan Drake die op pad mocht naar een schat genaamd: El Dorado.

In Uncharted kruip je in de huid van Nathan Drake, een avontuurlijk persoon die op zoek gaat naar de schat van El Dorado. Nadat hij 400 jaar oude aanwijzingen diep in de bodem van de oceaan vind kan de zoektocht beginnen. In deze zoektoch wordt hij bijgestaan door de beeldschone Elena Fischer. Elena Fischer is een journalist aan wie door Drake heeft beloofd dat ze met hem op pad mag gaan om de schat El Dorado te zoeken. Naar verwachtingen ligt deze op een eiland in het midden van de oceaan. Ook wordt Drake bijgestaan door Sullivan. Sullivan is een oud figuur die zich torenhoog in de schulden heeft gewerkt, en de schat dus prima kan gebruiken om dit allemaal af te betalen. Alle personages vullen elkaar precies goed aan, hebben hun eigen karaktertrekjes en dit wordt prima vertolkt door het gedrag. Drake die weinig emotie toont, eigenwijze Elena die hem overal en altijd bijstaat, en Sullivan die ons het spreekwoord: 'je weet pas wie je echte vrienden zijn als het erop aankomt' niet echt doet laten begrijpen.

Uncharted is een 3rd person shooter, wat simpelgezegd betekent dat je het vanuit een 3de persoons camera bestuurt. De gameplay bestaat hoofdzakelijk uit schieten en springen. Het schieten lijkt erg veel op dat van games als Gears of War en Army of Two. Je zoekt dekking achter voorwerpen, schiet op vijanden, rolt naar een ander voorwerp en schiet weer vanuit die positie. Je zult ook steeds een ander positie móeten nemen, want vijanden blijven niet stilstaan maar zullen naar je toe komen, en je uit je nest proberen te lokken door middel van granaten. Bepaalde voorwerpen waar je achter kan schuilen zullen ook zeker een keer kapot gaan, of erg beschadigd raken. Je hebt zelf de beschikking over een degelijk groot arsenaal aan wapens. Denk hierbij aan automatische geweren, schotguns, granaatwerpers en snipers. De handwapens mogen natuurlijk niet ontbreken. Je kan maximaal één handwapen, en één grotere wapen dragen. Natuurlijk zul je ook granaten tot je beschikking hebben, die je op een erg leuk manier met behulp van de beweging ensoren van de SixaxiS gooit. Er ontstaat als het ware een boog, die laat zien waar de granaat terecht komt. Deze boog kun je korter en lager maken door de SixaxiS op en neer te bewegen. Ook kan je het zonder vuurwapens of explosieven opnemen tegen vijanden. Door een paar toetsencombinaties op het goede moment, met de goede timing in te drukken kan je erg mooie, maar vooral effectieve aanvallen krijgen. Deze zijn erg handig als vijanden dreigen steeds dichterbij te komen, of om ze stilletjes van achter te besluipen.

Al deze (vuur)gevechten wi elen zich prima af met wat platform-actie. Op plekken als jungles en rotsen zit niet alles bepaalt goed vast en zijn er genoeg dingen als lianen om een stel acrobatische kunstjes mee uit te voeren. Veel van deze acrobatische kunstjes worden prachtig in beeld gebracht. Vooral tijdens filmpjes zien deze er erg mooi uit wat vooral komt doordat Nathan Drake zo soepel en realistisch beweegt. De makers hebben hier erg hun best op gedaan, en dit is goed gelukt. Uncharted slaat bij het afwi elen van het schieten, en platform-actie de spijker op de kop. De platform-actie wordt op een perfecte manier afgewi eld met de gevechten. In elk hoofdstuk, waarvan er in totaal een stuk of 20 van zijn, zul je zien dat de afwi eling tu en deze 2 erg goed zijn. Ook de omgevingen wi elen erg vaak af. Alhoewel je, zoals ik al zei, altijd óf in de jungle óf tu en de rotsen bezig bent, zullen deze omgevingen zullen nooit identiek aan elkaar zijn. Alle omgevingen zien er prachtig uit. Het water, de rotsen, de planten. Álles ziet erg realistisch en natuurgetrouw uit. Jammer genoeg ontbreken er dieren in Uncharted. In een Jungle zijn we toch wel dieren gewend, en als deze in de game zaten zou het toch een stuk realistischer zijn.

Ook de audio in de game is om te bewonderen. In de making-off, die al in de disc van de game zit, is te zien en te horen hoeveel moeite ze hiervoor hebben gedaan. Een hele orkest met verschillende instrumenten hebben prachtig werk afgeleverd. De game bevat prachtige muziek die erg oude trekjes hebben. De wapens klinken fantastisch, en ook de voetstappen klinken erg realistisch. De gehele game is in het Nederlands te spelen, en ook spreken de personages Nederlands. Natuurlijk kan je de instellingen veranderen als je ze liever op Engels wilt, maar dit is geen verplichting als je bang bent voor idiotische belgische stemmen als in bijvoorbeeld Resistance 2.

Uncharted doet erg veel denken aan de Tomb Raider games. Vooral de omgevingen die grotendeels bestaan uit jungels, grotten en tombes. De gameplay lijkt er gedeeltelijk ook op, maar Uncharted doet het op de een of andere manier toch anders. Tom Raider voelde altijd erg langzaam spelen, wat onder andere kwam door de oerlange puzzels. Uncharted heeft ook puzzels maar deze zijn vaak erg kort, en door de logica van de puzzels zijn ze makkelijk op te lo en. In de Tomb Raider games waren er weinig schieten-elementen, en de gameplay en besturing waren niet altijd top. Uncharted daarin tegen voelt als een Hollywood-film. Als een achtbaanrit die je meeneemt door de prachtige jungels. Een achtbaanrit die erg leuk is, maar ook kort. Uncharted heb je op de standaardgraad in een uur of 8 uitgespeeld, waarna er niet veel nieuws meer overblijft. De game bevat geen co-op of multiplayermodus, en de singeplayer is dus alles. Je zal het opnieuw kunnen spelen op een hoger moeilijkheidsgraad voor de uitdaging, maar dat is ook niet echt verleidelijk. Je zal het nog altijd kunnen doen voor de schatten die overal op de kaart verstopt zitten, maar dit lijkt me sterk aangezien je ze nergens voor kan gebruiken en je er dus niks aan hebt.