Stranglehold review door Krannjik | Gamer.nl

Stranglehold kan gezien worden als het vervolg op het geniaale Hard Boiled van Kantonees regiseur John Woo bekend geworden door zijn films uit Hong Kong zoals mijn favoriete film A better tomorrow en andere instant cla ics ('bullet in the head', 'the killer; en Hard boiled). Woo gebruikt in zijn films altijd themas uit de bekende statisch gefilmde Kung fu films: vriendschap, liefde, ridderlijkheid, wraak en eer. Dat mixt hij met westerse themas en filmtechnieken zoals duiven(John Woo kwam uit een sloppenwijk om te ontspannen ging hij altijd naar de kerk of de film), kleding, roken, Hard Boiled gasten, Hyperkinetisch montage, meerdere en altijd bewegende cameras. Ook maakt hij gebruik van muziek die in hevig contrast staat tot de film,

Toen Woo nog jong was ging hij eerst als acteur en daarna als regieseur voor de bekendste B-film gigant Shaw Brothers werken. De vrijheid was erg beperkt(zoals de hele Hong Kong filmindustrie, rest van de industrie ook) en na een paar komedisch en een Chineese opera te hebben gemaakt, liep hij gefrustreerd rond. Zijn plan om een Europeesachtige gangsterfilm te maken kon niet, ondanks dat hij de enige in vaste loondienst was van de Shaw Brothers, werd hij verweten te onervaren te zijn en moest hij zich bewijzen, wat niet kon met weinig artistieke vrijheid.

Totdat hij de netzo gefrustreerde Tsui Hark tegen het lijf liep in Taiwan. Met een klein budget maar met een cast ,die de rest van de Hong Kongse film wereld ging bepalen( Chow Yun-Fat, Ti Lung, Leslie Cheung), maakte hij het fantastische 'A better tomorrow, de film sloeg in als een bom. Binnen een jaar werd er elke maand in nieuwe kloon uitgebracht. Na de maak van Hard Boiled ging hij richting Amerika, een kapitaale fout en een aanfluiting op zijn genre.

In Amerika aangekomen maakte Woo de naar een erectie vernoemde film Hard Target met Jean-Claude 'the muscles from Bru els' van Damme. Enkele films waren goed, maar ze waren lang niet zo goed als de grote vier. Hij werkte met grootheden als John Travolta Niclas Cage en Tom Cruise. Ondanks commercieel succes nam de kwaliteit van zijn films heel erg snel af. Na 15 jaar Hollywood besloot hij een vervolg te maken op het alom geprezen Hard Boiled, reden: 'my son is 22 and he still loves videogames'.

Hard Boiled is een film over 'Tequilla' Yuen een Hard Boiled cop die samen met Tony Leung het op neemt tegen keiharde nietontziende en respectloze traids. De film is vooral bekend om zijn perfect uitgevoerde slow motions(bullet time, in Stranglehold Tequilla time) lange actie scenes en een veel optimistisch einde dan al zijn andere films.

Ook dit keer speel je Chow Yun-Fat als officer Tequilla. Het verhaal is voor mij niet tragisch en emotioneel genoeg, het is vrij kil terwijl dat niet echt past bij John:'I love love-stories'. Bovendien zei hij:'In Hollywood action can't mix with the drama and drama can't mix up with the action'. Voor deze game gaat dat Hollywoodprincipe zeker weten op. De soundtrack bied te weinig contrast, het is van dat zogenaamd spannende Hans Zimmermuziekje met emotioneele vioolen die kla ieke muziek en soundtracks geen eer aan doen.

Stranglehold pakt je helemaal in dat typische heroic bloodshed stijltje, net zoals in de film ligt de body count redelijk hoog om het zacht uit te drukken. Het schieten is arcade en werkt makkelijk. De interactieviteit is geweldig gedaan je duikt zo over alles heen en bijna alles kan kapot, na een gunfight zie je niks anders dan totaale puinhoop. In bepaalde delen moet je dat gebriuken om verder te komen door middel van een boom of zoiets dergelijks om te leggen.

De omgevingen zijn heel erg gedetaileerd, al zie je vaak mannetjes met hetzelfde lichaam. Je ziet overal fruit en puin liggen. Als je over een tafel heen duikt of van een trap afgleid en je hebt een vijand bijna in je vizier gaat de game automatisch in bullet time waardoor je meer stijlpunten krijgt en nog toffere stijl combos kan maken.

Door afwi eling in de gameplay, het zogenaamde stylepoints system en je eigen drang om steeds mooier een level te spelen, valt de korte speelduur in het niet( ik heb hem nu 3 keer opnieuw gespeeld). De zogenaamde tequilla bombs ergeren me best wel erg, dit zijn specials moves die je krijgt als je veel stijlpunten hebt, op zich niets mis mee maar het voelt aan als cheaten en ze zijn makkelijk te verkrijgen. Ook het healthsystem is niet goed, in zijn films hebben kogels wel inpact op de hoofdpersoon, maar anders had de gameplay kunnen zijn zoals hij is.

Waarom een 9?

Iedereen die van het heroic bloodshed genre houdt en John Woo films geweldig vind, die moet deze game hebben gespeeld.