Prince of Persia: The Sands of Time

Time is like an ocean in a storm. You may wonder who I am, and why I say this. Sit down, and I will tell you a tale like none that you have ever heard.

Zand der Tijd

De Prins' (nergens wordt zijn echte naam genoemd) vader valt een stad aan waar volgens de verhalen de Maharadja grootste schatten zou hebben. Al snel wordt de Prins van de andere krijgers afgesloten en gaat hij in zijn eentje proberen die schat te vinden. Dit is het eerste level en dient meteen als tutorial. Na wat klim-, klauter- en vechtwerk bereikt de Prins een dolk waarmee hij de tijd een stukje (paar seconden) mee kan terugdraaien! Hij brengt de dolk naar zijn vader en ze keren weer naar huis terug (met veel goud, slaven en vrouwen). Ook de gigantische zandloper (waar het Zand der Tijd in zit) wordt meegenomen. Als ze het paleis bereiken levert de vader van de Prins alle schatten over aan de Sultan. De Vizier haalt de Sultan en de Prins over om het Zand der Tijd vrij te laten door de dolk in een opening in de zandloper te steken. De Prins doet dit en laat zo het Zand der Tijd vrij. Hierdoor veranderen (bijna) alle mensen in Monsters, ook de vader van de Prins. De Vizier, de Prins een vrouw (die de dochter van de overwonnen koning blijkt te zijn) en nog een paar andere veranderen echter niet in zandmonsters. De Prins weet niet wat hij moet doen en gaat op reis (door het halfverwoeste paleis) om de Vizier te stoppen en te proberen om ongedaan te maken wat hij heeft aangericht.

Action-

Gelukkig heb je wat om het tegen de monsters op te nemen: Een zwaard en een dolk waarmee je met de tijd kan spelen. Vaak zal je door een groepje vijanden omringd zijn en moet je er gewoon voor zorgen dat alle monstertjes ophouden met jou dood te meppen. Met je zwaard kan je allerlei verschillende moves doen. Natuurlijk kan je er gewoon mee slaan, maar je kan bijvoorbeeld ook over iemand heen springen en als je neerkomt je zwaard in hem planten. Ook kan je tegen de muur springen en dan vanaf daar naar een vijand springen, zodat je zwaard zich als een pijl in iemand boort. Maar ook met je dolkje kan je aardig wat schade toebrengen vooral door de tijdkrachten. Als je bijvoorbeeld iemand raakt met je dolk vliegt hij door de lucht maar dan vertraagd, jij en de andere vijanden gaan gewoon normaal door, maar hij is vertraagd. Hierdoor kan je hem heel gemakkelijk met één slag doden. Ook kan je de tijd tijdelijk stil zetten, maar jij kan gewoon bewegen. Hierdoor kan je(als je snel bent) alle vijanden in één keer uitschakelen zonder dat je gewond raakt. De dolk kan ook de tijd een paar seconden terugdraaien, dat is erg handig als je erg hard geraakt bent, want dan spoel je terug en kan je hem ontwijken/blokken. Je maakt een vijand trouwens af door als hij op de grond ligt (je hebt hem vaak geslagen of een speciale actie gebruikt) de dolk in hem te planten waardoor zijn Zand naar jouw dolk 'stroomt'. Als een gevecht afgelopen is en je wilt je helen, doe je dat door een beetje water te drinken. Dit kan ook als je aan het vechten bent, maar dan is er een grote kans dat je keihard op je rug wordt geslagen.

adventure

Prince of Persia is natuurlijk niet alleen maar een actie game, er moet ook nodig geklauterd en gepuzzeld worden. Vaak is het doel om naar de overkant van een ruimte te komen. Maar doordat het halve paleis is ingestort en jezelf (!) de beveiliging hebt aangezet, wordt het je een beetje moeilijk gemaakt. Gelukkig is de Prins heel acrobatisch en kan hij kunstjes die we tegenwoordig alleen nog in Japanse films zien. Zo kan hij een stukje langs een muur rennen, tegen een muur oplopen (tot enkele meters hoog), aan stokken hangen en zwaaien en kan hij goed aan kleine richels hangen. Als je aan de andere kant van een ruimte wil komen, moet je die technieken met elkaar mengen en zo de andere kant bereiken. Dit doe je terwijl je langs grote afgronden klimt, lang beveiliging (zagen die langs de muur heen en weer bewegen, deuren die maar heel even open gaan) glipt en af en toe nog even een vijandje verslaat. Ook hier is de dolk weer erg handig, vooral als je per ongeluk een afgrond inspringt. Maar bijvoorbeeld ook door de tijd te vertragen als je ziet dat vlak voor je een deur bijna dicht gaat.

Farah (de dochter van de overwonnen koning) is er ook nog en die werkt samen met jou. Vaak moet je in gevechten haar beschermen, omdat een paar monsters ook haar aanvallen. Gelukkig heeft ze een boog en oneindig veel pijlen, zodat ze haarzelf wel kan verdedigen. Ook tijdens de adventure-delen van het spel moet je aan haar denken, want zij is niet zo lenig als jij.

Pince of Persia: Warrior Within

Door de gebeurtenissen in het eerste deel van de trilogie is er een gat in de tijdlijn ontstaan waar de Prins verantwoordelijk voor is. De Dahaka, de hoeder der Tijd, wil hem daarvoor doden. Nadat de Prins een paar keer in zijn woonplaats Babylon is aangevallen (dit zijn geen levels), gaat hij naar het eiland der Tijd. Op dat eiland woont de keizerin der Tijd. Zij is degene die het Zand der Tijd heeft gemaakt. De Prins wil naar het verleden teruggaan en daar op het eiland de keizerin weerhouden van het maken van het Zand. Hij denkt dat hierdoor de gebeurtenissen in het eerste deel nooit gebeurd zouden zijn en daardoor de Dahaka niet meer achter hem aan zal zitten. Dus gaat hij met een schip en een heleboel man daarheen, op zee wordt hij echter aangevallen door veel monsters en hun leider, een schaars geklede vrouw. Hier begint het spel echt. De Prins weet aardig stand te houden, maar de leider weet hem toch KO te slaan. De Prins spoelt ergens op het Eiland der Tijd aan en begint aan zijn reis door het oude, half verwoeste kasteel om te zorgen dat het Zand nooit gecreëerd werd.

Action!

De titel 'Warrior Within' is natuurlijk niet zomaar gekozen. In dit deel is namelijk een heleboel gedaan aan de actie momenten. Ten eerste kan de Prins naast zijn hoofdwapen nog één van de wapens van zijn vijanden gebruiken. Dit doet hij door ze van de grond op te pakken of door een move te doen waarbij hij het monster doodt en tegelijkertijd zijn wapen steelt. Met twee wapens is hij natuurlijk sterker dan met één (ook al is zijn hoofdwapen sterker dan die van de vijanden). Ook kan hij met twee wapens veel mooiere (en sterkere) combo's uitvoeren. Combo's: de tweede grote vernieuwing. Je hebt namelijk twee aanvalsknoppen (automatisch de linkermuisknop en 'E') en een springknop. Door deze in een bepaalde volgorde uit te voeren komt er van zelf een combo. Het systeem heet het Free-form-fighting-system (FFFS). Door het FFFS kan elke combinatie van toetsen. Maar natuurlijk zijn sommige combo's wel sterker dan andere. Ook zijn er een hoop nieuwe vijanden. Een nieuwigheid aan deze vijanden is dat ze allemaal wel sterke en zwakke punten hebben. Over sommige kan je bijvoorbeeld niet springen, terwijl andere bijna doorzichtig zijn waardoor je ze moeilijk ziet. Door bovengenoemde punten is de variëteit in de gevechten een stuk groter geworden en zijn de gevechten ook een stuk leuker dan in het vorige deel. Het blijft namelijk tijdloos (haha) om met een prachtige combo een lichaam horizontaal of verticaal door midden te klieven, het hoofd er af te slaan of wat dan ook!

Adventure

Maar er is ook nog genoeg te klauteren in dit deel! Nieuw zijn onder andere gordijnen waarin je je zwaard zet en zo 'langzaam' een heel eind naar beneden kan glijden. Verder moet je nog steeds van paal naar richel naar stok naar balk naar eindelijk weer eens vaste grond klauteren. Ook de acrobatische moves van de Prins zijn er nog steeds. Op dit vlak zou je dus kunnen zeggen dat het 'meer van het goede' is. Over de levels dan wat: Deze zijn een stuk donkerder en grauwer dan het eerste deel (wat meer een '1000 en één nacht' gevoel gaf). Ook kan je i.p.v. de liefelijke oosterse muziek in het eerste deel nu meer rock horen. Je kan dus zeggen dat dit deel wat grauwer, harder en donkerder is geworden. Ook reis je af en toe door de tijd, door speciale portalen in het paleis ga je van het heden naar het verleden of weer terug natuurlijk. In het verleden is het een groot en mooi paleis, die best veel lijkt op het paleis in het eerste deel. In het heden is het echter een oud en vervallen paleis geworden, waarvan sommige delen in kunnen storten en sommige verdedigingswerken (net zulke als in het eerste deel) niet meer werken. In het heden ben je dan ook veel bezig met van richel naar richel te springen, terwijl je in het verleden meer met muurlopen en beveiliging ontwijken bezig bent. Ook staan er her en der verspreid wat kisten te vinden, als je die kapot mept komt er een groene gloed vanaf en heb je artwork van de game vrij gespeeld, die je in het hoofdmenu kan bekijken. Wat wel een beetje vervelend is in WW is dat je sommige delen nog eens moet spelen omdat er dan ergens een deur is opengegaan. Hetr is nogal saai om weer eens op dezelfde manier te klimmen. O, nog één ding: Uiteraard heb je nog steeds de tijdkrachten en die zul je meer nodig hebben als eerst, want de vijanden zijn wat sterker en puzzels zijn deze keer beter op gegaan in de omgeving, hierdoor ga je wat vaker dood dan in het eerste deel.

Prince of Persia: The Two Thrones

De Prins keert weer terug naar Babylon na zijn reis naar het Eiland der Tijd. Daar treft hij echter niet aan wat hij wilde zien: Geen mooie, florerende stad, maar een door oorlog verwoest Babylon. Voor de Prins aan land komt, wordt zijn boot geraakt en spoelt de Prins aan. Eerst gaat hij proberen zijn liefje (die hij gevangen ziet worden) te redden. Hij komt echter te laat en ziet hoe de Vizier (uit het eerste deel) haar dood. Hierbij komen de Sands of Time weer vrij en wordt de Prins' arm aangetast. Hij krijgt wel weer de Dolk der Tijd die de Vizier laat vallen en gaat, nadat het halve gebouw, waar hij instond, instortte op zoek naar de Vizier om wraak te nemen.

Splinter Cell

Huh, wat, Splinter Cell? Zal je vast denken. Misschien is Splinter Cell niet helemaal op zijn plaats, maar de makers hebben er wel wat onderdelen van 'gepikt'. Nieuw zijn bijvoorbeeld de Speedkills. Hiebij kan de Prins in één keer een vijand doden, er zijn echter wel wat dingen: 1) De vijand mag je niet zien aankomen. Dit kan je doen door achter hem te lopen of ergens boven hem te hangen. 2) Je moet op het juiste moment de aanvalsknop indrukken, anders werkt het namelijk niet. Deze Speedkills brengen extra diepgang in het spel, want als je het goed doet hoef je helemaal niet te vechten. Het vechten zelf is echter ook geen straf, want alle combo's uit het tweede deel zijn er weer bij samen met een paar nieuwe. Ook heeft de Prins de Splitjump geleerd! De Prins kan i.t.t. Sam wel omhoog en omlaag klimmen en zich omdraaien terwijl hij in Splitjump staat. Wat ook nieuw is in dit deel zijn gaten in de muur, waarin de Prins zijn dolk kan steken. Vanaf die punten kan hij dan weer verder bewegen. Ook zijn er luiken gekomen die je gebruikt als je horizontaal tegen de muur aan het lopen bent. Als je op deze luiken loopt en je springt, dan lanceert het luik je en word je een eind afgeschoten.

It's getting dark…

Doordat het Zand de Prins' arm had aangetast, krijgt de Prins een stem in zijn hoofd. Deze stem helpt hem bij de puzzels, maar heeft soms ook flink wat –grappig- commentaar. Door de aantasting krijgt de Prins niet alleen de stem. Hij krijgt er namelijk ook gratis de dark versie van zichzelf erbij. Op bepaalde punten in het verhaal verandert de Prins in deze Dark Prince. De kwade versie heeft ook de Dolk des Tijds, maar heeft als hoofdwapen de Daggertail. Dit is een sliert messen die allemaal aan elkaar zit en die ik persoonlijk een beetje op ruggenwervels vind lijken. Met deze Daggertail kan de Kwade Prins een heleboel nieuwe combo's maken die de 'normale' Prins niet kan. Omdat bij de gevechten achter de Daggertail een licht komt, vind ik de gevechten een beetje op God of War lijken (dit kan ik niet zeker zeggen, want ik heb geen PS2). Wat wel jammer is, is dat het allemaal wat minder bloederig is en er geen ledematen meer rondvliegen. Ook in de Platform delen komt de Daggertail van pas, zo kan de Prins hem gebruiken om zich aan uithangende voorwerpen vast te grijpen. Verder brengt de Dark Prince nog een vernieuwing met zich mee: Tijdsdruk. De Dark Prince heeft namelijk telkens weer zand nodig om te overleven. In de gevechten is het niet zo erg, want iedere gedode vijand geeft weer wat zand. Maar in de platform delen moet je vaak snel een ander platform bereiken om daar wat zand uit potten te slaan. De Prins keert weer terug in zijn 'normale' staat door in water te stappen. Een ander nieuw onderdeel zijn de paardenraces, ik kan hier kort over zijn: Ze zijn best leuk, maar ook erg irritant en ze passen gewoon niet erg in Prince of Persia.