GNL: Waarom een Zelda Marathon?
Ron:
In Amerika wordt sinds 2008 de Mario Marathon gehouden, waar veel geld wordt ingezameld voor een goed doel. Dat wilden we in Nederland ook organiseren. We koppelen Zelda aan de Nederlandse Hartstichting, omdat je in deze spellen hartjes verzamelt. Op die manier vragen we aandacht voor hart- en vaatziekten. Het valt mooi samen met het 25-jarige bestaan van de spelreeks. Bovendien is het ook een leuke game om naar te kijken. Maar de achterliggende reden is veel persoonlijker.
Emile:
Klopt. Mijn vader is 14 jaar geleden overleden aan een hartstilstand. In die tijd speelden we veel The Legend of Zelda: A Link To The Past. Hij was een echte fan. Na zijn overlijden ben ik alleen doorgegaan en heb ik Ganon verslagen. De serie heeft een bijzondere betekenis voor mij gekregen. Maar we gaan er geen emotionele show van maken. Ik doe dit met trots en opgeheven hoofd, ik zie het als een eerbetoon en bedankje aan mijn vader.

Wie organiseert dit evenement?
Ron:
In principe doen we alles zelf, we hebben niemand ingehuurd. Samen met Kevin, Michael, Amir, Gabriel en Maurice doen we zelf de coördinatie, het webdesign, de internettechniek, de publiciteit, de planning  en het contact met alle partijen. Ook hebben we prima contact met de Nederlandse Hartstichting, die ons in alles bijstaat.

Waar kunnen we de Zelda Marathon volgen?
Ron:
Naast www.zeldamarathon.nl wordt de marathon getoond op Ustream, die ervoor zorgt dat we wereldwijd te volgen zijn. We staan daar zelfs prominent op de gamespagina. Naast Gamer.nl doen veel andere websites mee, zoals PU.nl, PS3life, Gamersdag, Duimschroef, Undercover-gaming en XGN, die allemaal onze livestream hosten. We zijn ook druk bezig om de iPad-app op tijd in de App Store te krijgen. Ook voor de techniek om veilig donaties te doen via iDeal, hebben onze techneuten zelf gezorgd.

Wat valt er tijdens de marathon te beleven?
Ron:
Woensdag om 19:00 uur begint de livestream, na een uurtje zetten we het geluid aan en dan gaat de daadwerkelijke marathon van start. We hebben een team van zes man, waarvan er telkens vier actief bezig zijn. Onderin beeld zie je de live gamebeelden van degene die een Zelda-game speelt. Hij wordt bijgestaan door iemand die bijhoudt wat er moet gebeuren in het spel. De andere twee zorgen voor de interactie met de kijkers. Dat is erg belangrijk, de binding met de bezoekers. We doen dat via Facebook, Twitter, Skype en chat, en behandelen ook vragers van bezoekers. Er wordt goed gecommuniceerd hoeveel geld er al is opgehaald voor de Nederlandse Hartstichting. Mocht iemand dat op prijs stellen, dan kan een donateur een persoonlijke ‘shout out’ van ons krijgen.
Emile: Het gamen wordt onderbroken door allerlei ‘events’. Zo hebben we een kok die laat zien hoe je van het ultieme game-eten – de pizza – een gezonde hap maakt. Elke ochtend staan de gamers op met een gezonde Wii Fit-sessie. En we hebben ontzettend veel prijsvragen die we onder onze kijkers weggeven. Voor elk platform hebben we titels liggen. Zowat alle bedrijven in de Nederlandse gamesmarkt werken daaraan mee.

Werken andere uitgevers mee aan een Zelda Marathon?
Ron:
Ja, dat is ongelooflijk. Namco Bandai heeft een enorme bijdrage geleverd. Zelfs Sony PlayStation heeft tientallen titels beschikbaar gesteld, wat echt een compliment waard is. Verder hebben we games, artbooks en goodies ontvangen van Nintendo, Iceberg Interactive, Ubisoft, Electronic Arts, THQ en Universal. De complete gamesmarkt steunt de Zelda Marathon. Daarnaast werken alle websites en andere media mee aan dit initiatief. Het is een verbroedering van het gamelandschap op nationaal niveau; ik heb dat nog nooit eerder gezien.