Het Japanse merk PlayStation heeft – vooral in Amerika – een zware concurrent aan de Xbox 360. Is dit een reflectie van de stand van zaken wat betreft gameontwikkeling, waar het Westen de laatste jaren de fakkel heeft overgenomen van het Oosten?

Shuhei Yoshida: "Het is een interessante theorie om het succes van PlayStation te koppelen aan de staat van de Japanse game-industrie. Het is pijnlijk duidelijk dat Japanse ontwikkelaars worstelen met het bijbenen van technologische innovaties, creativiteit en de algemene productiewaardes.

Ik heb zelf meer dan acht jaar in de Verenigde Staten gewerkt en het is kristalhelder dat Microsoft daar succes boekt omdat dit hun thuisbasis is. Voor ons en Nintendo geldt hetzelfde, maar dan met betrekking tot Japan. Het is een heel basaal cultureel principe dat niet moeilijk te begrijpen is.

We hebben tegenwoordig in de Verenigde Staten en Europa echter wel hele belangrijke ontwikkelstudio’s, dat is voor ons een unieke positie. Maar omdat Microsoft in de VS gevestigd is, is hun aanpak ook heel anders. Kijk naar de originele Xbox, waar ze ervoor kozen om met PC-ontwikkelaars aan de slag te gaan. Dat soort games, PC-games, zijn heel erg toegespitst op een heel hardcore publiek. Vergelijk de markten dan maar eens, tussen Europa en Verenigde Staten, die laatste groep heeft relatief gezien meer typische hardcore gamers in huis. Daarnaast zijn ze vanwege hun natuur of cultuur ook nog eens zeer aangetrokken tot competitieve gameplay, head-to-head, sporten, schietgames. Het is heel moeilijk om – vanuit een Japans perspectief – daar echt een gevoel voor te ontwikkelen."

Heel de week beantwoordt Shuhei Yoshida verschillende vragen aan ons. Gisteren vertelde hij meer over PlayStation Move. Morgen beantwoordt Yoshida weer uitgebreid een vraag van ons. Zorg dat je het niet mist.