Yoshida zit er ontspannen bij als wij hem ontmoeten tijdens een presentatie in Parijs. En waarom ook niet? De cijfers voor zijn MMORPG zien er goed uit en met een constante stroom aan nieuwe content en een PS4-versie van de game aan de horizon kan hij tevreden zijn met zijn werk. Niet dat alles vlekkeloos is verlopen natuurlijk. Neem bijvoorbeeld de lancering van A Realm Reborn in augustus vorig jaar. Door de onverwacht hoge interesse – of het gebrek aan voorbereiding, het is maar hoe je het wil zien – lagen de servers er dagen, zo niet weken uit.

Geen paniek

Toch raakte Yoshida niet in paniek. “Dat hoefde niet, want ik wist wat het probleem was en hoe ik dat op moest lossen. Er waren niet genoeg servers, en de oplossing was: meer servers! Vandaar dat ik niet in paniek raakte, want ik wist wat ik moest doen. Het enige moment dat ik druk voelde was toen ik de cheque voor miljoenen dollars moest tekenen!”

Nadat de problemen met de lancering waren opgelost gingen hij en zijn team al snel aan de slag met de PlayStation 4. Dat lijkt wellicht laat voor een game die in april al moet verschijnen en deze maand al zijn eerste open bèta beleeft. Toch werkt het team pas echt sinds oktober aan de game: “Dat komt doordat de console erg vriendelijk is voor ontwikkelaars. Ik zal niet zeggen dat het heel makkelijk is, want dan wordt het team boos, maar voor ervaren mensen kost het minder moeite om de volle kracht uit de console te halen. Daardoor hebben we minder tijd nodig om de console-versie te maximaliseren.”

Maximale kracht

De vraag is alleen of Final Fantasy XIV nu echt alle kracht van de Playstation 4 gebruikt. Voor een MMO ziet het er goed uit, maar het is natuurlijk niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Killzone: Shadow Fall. Bovendien zitten we nog vroeg in de levenscyclus van de console. Kan Eorzea er nog mooier uitzien? “Wij werken met mijlpalen die we voor onszelf zetten. We werken er nu aan om de game werkend te krijgen met DirectX 11. De graphics kunnen daardoor nog helemaal veranderen. We weten alleen nu niet hoe mooi we het kunnen krijgen en hoeveel personages er dan tegelijk op het scherm kunnen. Voor nu is dit voor 100 procent het allerbeste dat we kunnen doen,” verzekert Yoshida ons. “Maar het kan nog verder verbeterd worden.”

Op de PlayStation 3 is dat een heel ander verhaal, en het is dan ook de vraag of die versie deze updates in de toekomst ook zal krijgen. De FATE's, events in de wereld waar iedereen die langsloopt aan mee kan doen, zorgen daar regelmatig voor haperingen in de framerate. “Wat we op de PS3 hebben gedaan is echt het maximum voor die hardware. Als we die nog verder pushen barst hij misschien in vlammen uit! Willen we daar nog meer personages tegelijk op het scherm krijgen, dan moeten we ze allemaal zwart maken in plaats van al die textures, dan lukt het misschien. Op de Playstation 4 hebben we daar absoluut geen last van, daar hoef je je geen zorgen over te maken.”

Ook voor casuals

Tijdens de presentatie sprak Yoshida veel over casual spelers. Natuurlijk is FFXIV zeer geschikt voor hardcore gamers, met veel end-game content, extra moeilijke bazen en interessante loot. Voor veel gamers zou het wel eens hun allereerste MMORPG kunnen worden, vooral in Japan waar online games volgens Yoshida nog geen groot succes zijn. Ook voor deze nieuwkomers moet de traditionele RPG behapbaar zijn. Wij vroegen ons vooral af hoe die balans gaat uitpakken: gaan casual gamers niet compleet verdwalen tussen die oneindige hoeveelheid skills en instellingen?

“Ik speel zelf een Black Mage en ik vind het leuk om een zo hoog mogelijke dps (damage per second) te krijgen,” legt Yoshida uit. “Maar we begrijpen dat niet iedereen dat lukt of kan. Daarom kun je ook als je maar 50 procent van de maximale dps haalt, meekomen in dit spel. De hardcore gamer krijgt andere beloningen die specialer zijn. Casual spelers moeten misschien langer spelen om eenzelfde beloning te krijgen, maar krijgen uiteindelijk wel een vergelijkbaar item met dezelfde eigenschappen. Het draait allemaal om balans.”