Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview

EA Ghost: 'We zijn al bezig met virtual reality voor Need for Speed'

Gamer.nl spreekt executive producer Marcus Nilsson

Geschreven door Joe van Burik op
Enkele jaren terug werd Electronic Arts' studio Ghost Games speciaal opgezet om zich over Need for Speed de ontfermen. Het eerste product verscheen eind 2013 en heette Need for Speed Rivals: een capabele, maar rommelige racegame met supercars in een open wereld. Dit najaar krijgt Need for Speed een gelijknamige reboot, waarbij de nadruk ligt op tuning en een verhaallijn. Reden genoeg voor een goed gesprek.

Gamer.nl: Wat hebben jullie geleerd van Need for Speed Rivals?

Marcus Nilsson: Veel over hoe het spel gespeeld werd en hoe we ons ontwikkelingsproces konden verbeteren. Maar wat echt een verschil heeft gemaakt, is dat we vorig jaar geen Need for Speed hebben uitgebracht, zodat we konden werken aan een nieuwe richting en langetermijnstrategie voor de franchise.

EA is als bedrijf best wel veranderd: geen achterkamertjespolitiek meer, we luisteren echt naar ons publiek, over wat ze belangrijk vinden voor Need for Speed. Er komen zelfs regelmatig spelers langs in onze studio om feedback te geven. Alles bij elkaar een veel gezondere aanpak om tot een goede game te komen. Toch waren we wel tevreden over Rivals, ondanks de fouten.

GNL: Wat zou je fouten noemen?

MN: De infrastructuur werkte niet goed. Het AllDrive-systeem, waardoor spelers in dezelfde open wereld actief waren, werkte met hostmigratie en dat functioneerde niet goed. Toegewijde servers zijn wat dat betreft veel beter, om onderbrekingen in het spelverloop te voorkomen. Daarnaast was de matchmaking nogal verwarrend – in de nieuwe game kun je gemakkelijker een sessie opzetten.

GNL: Hoe maak je maximaal gebruik van een extra jaar ontwikkelingstijd?

MN: We hebben meer tijd gehad voor reflectie. Als je een maaltijd bereidt, kun je simpelweg de ingrediënten bereiden en zo iets koken. Nu hebben we meer tijd gehad om te experimenteren met extra toevoegingen en bijgerechten. Dankzij een extra jaar ontwikkelingstijd hebben we de systemen beter kunnen testen en dus beter kunnen ontwikkelen. Zodoende weten we nu beter wie we zijn als studio én waar Need for Speed voor staat. Dat is het recept voor een betere game.

GNL: De nadruk op tuning en het naar eigen smaak aanpassen van je auto herkennen we vooral uit Need for Speed: Underground. Is die subcultuur tegenwoordig weer populair, al dan niet op een meer stijlvolle manier?

MN: Je kunt alleen maar onder de indruk zijn van hoe die cultuur rondom auto's nu leeft. De link is gelegd via Speedhunters (een online platform over autocultuur en -tuning, gelieerd aan EA – red.), die partij heeft ons in contact gebracht met de grootheden in de tuningwereld. De populariteit daarvan is misschien niet van hetzelfde niveau als tien jaar terug, maar het wint nu wel weer aan waardering. Kijk hoe tegenwoordig auto's professioneel getuned worden, dat is een heuse kunst geworden. Ik heb het zelf gezien in Tokio, in de werkplaats van Nakai-san, de oprichter van tuningbedrijf Rauh-Welt Begriff, toen de Porsche gebouwd werd die vooraan op de cover van de nieuwe game staat.

GNL: Maar mensen zoals Nakai-san zijn alleen maar bekend door de autocultuur op internet. Hoe willen jullie daarop meeliften?

MN: Het zijn mensen die tot de verbeelding spreken. Ken Block is zonder meer de bekendste, maar verdiep je eens in Magnus Walker (een Porsche-tuner met dreadlocks die voorheen een urban kledinglijn opzette – red.), driftteam Risky Devil en de wannabe-gangster Morohoshi-san. Het zijn allemaal kleurrijke figuren die je weten te verrassen.

GNL: De nieuwe game wordt nogal verhalend, gezien de nadruk op video's – bekeken vanuit het eerstepersoonsperspectief – met acteerwerk van echte mensen. In het verleden hebben we daar overwegend slechte ervaringen overgehouden. Hoe doen jullie dat dit keer op de 'juiste' manier?

MN: Vooropgesteld hebben we daarin een opvallende vernieuwing, als je ziet hoe de door jou zelf getunede auto gewoon meespeelt in die live-action video's. Dat gebeurt allemaal voor je eigen ogen, in real-time en we zijn trots op die technische innovatie. Het verhaal gaat over emoties, zonder Oscar-pretenties natuurlijk, maar we willen je wel iets laten voelen wanneer je vriend in het spel vraagt waarom je niet meer met hem wilt samenwerken. En toegegeven: de eerste keer dat ik zo'n video zag, moest ik er ook aan wennen. Maar we krijgen er trouwens geen negatieve reacties op.

We willen je iets laten voelen wanneer je vriend in het spel vraagt waarom je niet meer met hem wilt samenwerken.

GNL: De auto-industrie heeft het moeilijk, er worden steeds minder auto's verkocht en de zelfrijdende auto breekt langzaamaan door. Maar autocultuur is in digitale media enorm hot. Vervangen racegames de behoefte om auto's in het echt te beleven?

MN: Dat is een filosofische vraag. Onlangs bladerde ik door een Frans gametijdschrift en het viel me op hoeveel racegames er wel niet instonden. Het hele blad ging haast meer over virtueel rijden dan spelletjes spelen! Ik denk dat auto's zo'n belangrijk deel van ons leven zijn, dat ze niet weg te denken zijn uit onze belevingswereld. Maar ik denk niet dat autogames direct een dusdanig grote impact op de auto-industrie zullen hebben. Ze blijven een specifieke vorm van entertainment. Maar we weten wel een breder publiek te bereiken door de authenticiteit van die wereld steeds nauwkeuriger vast te leggen.

Ik zie het zelf gebeuren: iemand die zonder enige affiniteit bij onze studio betrokken raakte, kwam op een dag opeens aanzetten met een uit Japan geïmporteerde Nissan Skyline GT-R uit 1998. Dát effect hebben racegames steeds meer op mensen. Hoe meer je je via games in die wereld verdiept, hoe cooler je het vindt.

GNL: Er zijn nogal wat ontwikkelingen op het gebied van virtual reality. Zijn jullie daar ook mee bezig, mede gelet op de cutscenes die opgenomen zijn vanuit de ogen van de speler?

MN: Dat kun je zo wel beredeneren, hè? Ik denk dat racegames zich erg goed voor virtual reality lenen, om beter referentiepunten te kunnen zien vanuit de cockpit. Persoonlijk geloof ik dat virtual reality de toekomst heeft en dat ziet EA ook zo. Vanuit Ghost zijn we nog voorzichtig, met Need for Speed springen we daar pas op in als we een goede kans zien. Maar het zou dom zijn als we daar niet al mee bezig waren.

GNL: Zal Need for Speed als franchise na de nieuwe game weer zoekende zijn naar een identiteit, of gaan jullie door in de nu ingeslagen richting?

MN: Met de nieuwe game laten we aan iedereen zien waar Need for Speed nu voor staat. Iedereen mag daar iets van vinden, maar het draait gewoon om auto's, autoliefde en tuning. En ook om boeiende persoonlijkheden. We hebben geleerd hoe we een game kunnen doorontwikkelen, dus we zullen vast weer zaken vinden die nog beter kunnen. Je kunt allerlei nieuwe belevenissen verwachten vanuit de solide fundamenten die we met deze reboot leggen. Need for Speed kan nog wel een extra slag maken in het contact met de community. Ik wil nóg vaker met ze sparren, niet alleen bij de jaarlijkse release. Daar gaan we nog meer op inzetten.

Need for Speed verschijnt op 3 november op pc, Xbox One en PS4.

Dit artikel delen:

Lees meer

De jetpacks in Black Ops 3 uitgelegd Nieuwe details RollerCoaster Tycoon World onthuld
17

Reacties op: EA Ghost: 'We zijn al bezig met virtual reality voor Need for Speed'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Leuk om te lezen maar de verplichte online functie (waar jammer genoeg niet op wordt ingegaan) is voor mij een reden deze niet bij release te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb precies hetzelfde. Alhoewel ik hem helemaal niet meer wil kopen om die reden.

    Als er mensen zijn die willen weten waarom, dan zou je het op moeten te zoeken bij de bekendmaking van dit nieuws. Daar heb ik namelijk uitgelegd waarom ik dat dus absoluut niet zie zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • J-Beckers

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Je pc is toch ook altijd online als je hem aan zet? Je telefoon ook en je xbox en PlayStation ook. Snap niet dat mensen er dan zo'n probleem van maken als een spelletje het ook eist. Dat internet er in Nederland een dag uit ligt is ook al ver verleden tijd. Dus die reden geldt ook al niet meer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het singleplayer onderdeel hoort gewoon geen altijd online eis te hebben. Singleplayer wil ik ook kunnen spelen als ik eens besluit om de internet kabel er uit te rukken.

    Het is imho terecht om hier over te zeiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    @J-Beckers

    Daar gaat het niet om of je telefoon en PC altijd online staan, op deze manier krijg je nooit het volle recht op het spel terwijl het een SP en een online modus heeft.
    Als mijn internet eruit ligt en of dat nou door onderhoud of weet ik veel wat is en ik wil NFS spelen dan kan dat in dit geval niet, het is gewoon onzin en belachelijk.

    MS hanteert hetzelfde met een aantal dingen dat je op de One bepaalde games die je digitaal gekocht hebt en als Live eruit ligt niet kan spelen oftewel je huurt een game en koopt hem dus niet.

    Leg mij maar uit wat er nou zo speciaal is aan die achterlijke reden die ze hanteren voor het online zijn, wat boeit mij het nou als me buurman een seconde sneller is dan mij, de reden voor het online zijn is gewoon achterlijk en belachelijk.

    Ik had graag rond gereden in me eigen gepimpte Porche in de nieuwe NFS en voor het eerst ga ik echt hopen dat de verkopen tegenvallen niet vanwege het spel maar voor die achterlijke reden van ze zodat ze in zien dat een verplichte verbinding alleen maar kan lijden tot slechte verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het singleplayer onderdeel hoort gewoon geen altijd online eis te hebben. Singleplayer wil ik ook kunnen spelen als ik eens besluit om de internet kabel er uit te rukken.

    Het is imho terecht om hier over te zeiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Volgens mij kan ik digitaal aangeschafte games gewoon spelen op de One zonder verbinding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dan heb jij dus niet mijn oudere bericht gelezen. Daar gaat 'ie dan, nog een keer.

    Met mijn internet is 9/10 keer niks mis, met de servers van bepaalde bedrijven wel, zeker bij launch. "We hebben het onderschat, onze servers konden het niet aan." Ze zouden het ook eens een keer kunnen overschatten????

    Sociale features die je moet/gaat delen met je vrienden. Mijn vrienden spelen geen games en hebben er nauwelijks interesse in. Waarom zou ik dat in godsnaam met ze willen delen? Nog erger, het wordt onderdeel van progressie maken in deze game.
    Daarbij komt kijken dat ik helemaal geen social media gebruik. Geen Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram of wat dan ook. Ja, ik heb WhatsApp, maar daar blijft het bij.

    Sowieso heb ik nooit het idee gehad (kan uiteraard aan mij liggen) dat mensen er echt gebruik van maken, zoals ze dat altijd zo leuk presentere op bijv. een E3. "Kijk ons eens super vet cool keigaaf met elkaar online spelen en alles cool delen."

    Er zijn spellen die ik gewoon wil spelen voor mijzelf. Wat anderen ervan vinden dat ik het speel, hoe ik het speel, wanneer ik het speel, interesseert mij geen reet. Als ik daar wel waarde aan hecht, dan beslis ik zelf wel of ik in een multiplayer wil stappen.

    Dat mijn PC, Telefoon en PS3/4 online zijn, heeft niks te maken met gamen. Het is niet een vereiste. Als een van deze apparaten offline zouden zijn, kan ik ze alsnog benutten. Op mijn telefoon kan ik bellen/SMSen en op mijn PS3/4 en PC kan ik nog altijd vanaf de disc een game spelen. Als dat met een game zo is, kan ik die game niet eens spelen.
    Prachtig voorbeeld heb ik eergisteren (dinsdag 12 aug) nog meegemaakt. Ik was op Helsinki aan het wachten op mijn transfer vlucht, dus wilde ik Rayman Origins op mijn Vita opstarten. Kon niet, want ik kon mijzelf met dat apparaat niet aanmelden op de gratis WiFi.

    Internet is lang niet zo uitgewerkt als mensen willen beweren. Al zou het zo zijn, zou het NOOIT een vereiste moeten zijn om een SINGLEPLAYER ervaring te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    J-Beckers heeft gewoon gelijk, maarja mensen zoeken altijd weer iets om over te kunnen klagen.

    Voer het DRM beleid in en pak de tweedehands games aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Jij legt de singleplayer game ervaring nu in verband met het wel of niet online zijn. Vroeger had je singleplayer ervaringen en was er geen internet vereist, klopt. Vroeger had ook bijna niemand internet. Een singleplayer die opgestart moet worden via een online systeem is gewoon nog steeds een singleplayer. Het heeft daarnaast ook een beetje te maken met je tijd mee gaan.

    Ik weet niet hoe oud u/jij bent, maar je klinkt als een ouderwetse zuurpruim. Als de boel eruit ligt, dan pak je even een andere game op.
    Of ga buiten lekker een luchtje scheppen.

    Game libraries digitaliseren, alles gaat op den duur over op de cloud. Wen er maar aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Wat ik juist een nadeel van underground vond, was dat je je auto vol moest plakken met stickers om meer punten te krijgen, terwijl ik dat juist spuuglelijk vind.
    En need for speed is zeker interessant voor VR aangezien de meest mensen toch de helm gaan gebruiken achter hun bureau..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het verplichte drift-door-elke-bocht-met-300 was de reden om het niet te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JoevanBurik

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dat hoeft dus niet meer in de nieuwe Need for Speed. Je bepaalt zelf of je netjes volgens de ideale lijn (Grip) of dwars (Drift) door de bochten gaat. Toffe nieuwe mechanic!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Van alle gameplay filmpjes die ik heb gezien driften ze altijd door iedere bocht, ik verwachten dan ook niet anders want dat is tegenwoordig de trend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JoevanBurik

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Geloof me, dat is in deze Need for Speed dus niet het geval. Ik heb 'm gespeeld en kon met racen op Grip ook prima uit de voeten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Nou dan zou het misschien wel het kijken waard zijn. Maar ik wil absoluut niet dat zogenaamde arcade drift dat is gewoon zo stom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Als deze NFS flopt kunnen ze er beter mee stoppen om nog te redden wat er te redden valt van hun reputatie.

    Toch heb ik erg goede hoop en heb reuze zin in deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.