De toekomstplannen voor Might and Magic | Gamer.nl

De toekomstplannen voor Might and Magic | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

We kregen in één klap behoorlijk wat verschillende dingen te zien, dus we gaan er kort doorheen. Alle spellen in de serie worden free-to-play. Raiders is een team-based dungeon crawler die gaat werken met verschillende elementen, zoals ijs en vuur. Hierdoor moet je tactische besli ingen nemen om bepaalde monsters te verslaan. De MMO Heroes Online blijft het bekende turn-based spel, maar speelt zich af in een online, voortdurende wereld. Op GamesCom zullen de eerste beelden openbaar worden gemaakt voor het grote publiek.

Daarnaast zagen we het kaartspel Duel of Champions dat zich momenteel nog in de gesloten bètafase bevindt. Puzzel spin-off Clash of Heroes krijgt een versie voor op de iPad en telefoon. En voor de gehele serie komt een lading merchandise in de vorm van boeken en stripverhalen. Een hoop Might and Magic in één keer, dus we spraken met de grote baas van de franchise waar al deze focus ineens vandaan komt.

Gamer.nl: Jij hebt de leiding over een nieuwe, dedicated Might and Magic-afdeling, wat houdt dat precies in?

Le Breton: Dit team is anderhalf jaar geleden opgericht. We noemen dit het Might and Magic Referentie Team. Daar werken verschillende mensen die goed bekend zijn met de serie en wij houden alle M&M-spellen in de gaten die Ubisoft maakt. Bij ons werken schrijvers, artists, gamedesigners, communitymanagers en ook marketingmensen.

Wij werken met alle studio's en leveren allerlei onderdelen, verhalen en regels en vormen zo het kenniscentrum van de M&M-ip. Wij geven ook les in de serie aan de ontwikkelaars en brainstormen met ze over nieuwe ideeën. Zo proberen we tot een consistent geheel te komen met plannen voor de komende drie tot vijf jaar. Wat dat allemaal is, blijft natuurlijk geheim.

Dus de lading M&M-spellen die wij vandaag te zien krijgen, is eigenlijk het eerste resultaat van dit team?

Ja, precies. Heroes of Might and Magic V was eerder een logische uitgave. We hadden de serie overgenomen van 3DO en het had goed verkocht, dus: logisch. Might and Magic VIII en IX (de kla ieke RPG-serie met sci-fi elementen) hadden het echter niet goed gedaan, vandaar dat we die serie vermeden en Dark Me iah of Might and Magic maakten.

Might & Magic: Clash of Heroes van Capybara Games was een intere ante uitzondering. Zij hadden een boeiend concept met een fantasy-thema en puzzelelementen. Het leek wel op Might and Magic, dus daar hebben we het spel in omgevormd. Maar in al die tijd was er geen overkoepelend idee voor de Might and Magic-serie.

Tijdens de productie van M&M Heroes VI kregen we door dat er wel iets meer uit de serie te halen was. Daarom is het Referentie Team opgezet. We deden een tour langs de verschillende interne studio's en we vroegen aan iedereen of ze intere e in M&M hadden en wat voor soort spel ze dan het liefst wilden maken. Alles wat je vandaag ziet, komt voort uit dit master plan. Uiteindelijk willen we de wereld veroveren, hahaha.

Maar wat is het met Might and Magic dat jullie daar zoveel toekomst in zien?

Fantasygames kunnen enorm omvangrijk zijn en zijn geschikt voor verschillende typen gameplay. Andere merken zijn niet in staat om zowel een actie- als een roleplaying-, strategie-, actionadventure- of puzzelgame te leveren. Met fantasy kun je dat wel. We zijn al tien jaar met deze serie bezig, dus we hebben nu al bergen aan achtergrondverhaal, werelden en monsters opgebouwd. De mogelijkheden zijn eindeloos.

M&M Raiders en M&M Heroes Online zijn de eerst komende grote titels en beide als free-to-play aangekondigd. Zitten ze elkaar dan niet in de weg?

We denken het niet. Ze bieden hele andere ervaringen. Raiders is een teamspel en draait om plezier en actie. Het is voor iedereen geschikt en speelbaar. Heroes Online is meer voor de harde kern. Dus Raiders is bedoeld om een nieuw publiek aan te spreken en Heroes Online is voor de fans.

Raiders heeft wel wat weg van Diablo III dat nu ontzettend populair is. Zijn jullie niet bang om daarmee vergeleken te worden? Er zit behoorlijk wat tijd tu en de releases, ze bieden net een andere ervaring en Raiders is free-to-play. Het is in de kern vergelijkbaar met Diablo, maar dan samengevat in 15 tot 30 minuten. Je logt in, zoekt teammaten, doet een raid van een half uur, verslaat een eindbaas en sleept items binnen. Het is geen PvP (spelers versus speler) zoals League of Legends, maar kent eenzelfde tijdsduur. Daarnaast is het makkelijker op te pakken en heeft het een minder serieuze sfeer. Bovendien werkt het met elementaire vijanden en strategieën, een beetje zoals Pokémon.

We hebben nog niet veel kunnen zien van de MMO Heroes Online, maar het leek ons meer op een potje multiplayer Heroes VI dan een MMO als World of Warcraft. Kun je ons iets meer vertellen over dit onderscheid?

In Heroes Online kun je met twee of drie spelers tegelijk op dezelfde battle map, wat voor het eerst is in de serie. Je kunt nu ook potjes spelen van twintig minuten als je daar zin in hebt, terwijl je voor multiplayer van Heroes VI wel drie of vier uur moest uittrekken. Heroes Online kun je zelfs op je werk doen met je collega's tijdens de lunch.

Als we al een MMO als World of Warcraft zouden maken, dan werd het een nieuw deel in de kla ieke Might and Magic-serie in plaats van M&M Heroes. Heroes is een vast strategieconcept, met z'n legers, turn-based, enzovoorts. Daarnaast is het ontzettend duur om dergelijke MMO's te maken en zit er te veel concurrentie. We overwegen zoiets alleen als we eerst een consolespel uit zouden brengen dat zo succesvol was als een A a in's Creed.

Overwegen jullie dan consolegames? Want Raiders, Heroes Online, Duel of Champions en de eerdere spellen zijn alleen voor de PC.

Jazeker, absoluut, daar kijken we ook naar bij onze strategie. Nu is Clash of Heroes ons enige consolespel. We praten erover en we opperen het als idee bij de studio's en Ubisoft. Maar 't moet financieel ook wel werken. Er zijn nog geen plannen, maar we staan er voor open. Dit jaar zetten we alles op mobiel en online free-to-play. Maar wie weet gaan we over één, twee jaar naar de next-gen consoles.

Dark Me iah of Might and Magic sprak ook veel nieuwe spelers aan. Nu genregenoot Skyrim zo succesvol is, hebben jullie nog overwogen om een vervolg te maken?

Net als met de kla ieke RPG's, Clash of Heroes 2 en de consolespellen is het zeker iets waar we over praten. We kijken voor alle M&M-spellen naar een mogelijk vervolg, alleen is het een kwestie van het juiste moment en de juiste studio. Arkane Studios is weg. Er spelen allerlei zaken mee, maar het staat altijd ergens in het master plan. Soms krijgen ze groen licht en dan gaan we van start. Een aantal dingen hebben groen licht gekregen die we vandaag niet laten zien, daar vertellen we volgend jaar over.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou