Het Konami na Kojima | Gamer.nl

Het Konami na Kojima | Gamer.nl

Maart was een spannende maand voor Metal Gear-fans. Alle ogen waren gericht op geestelijk vader Hideo Kojima, wiens naam plotseling verdween van de website over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Na lancering van die titel zal Kojima vertrekken bij Konami. Wat doet Konami dan?

Inmiddels waren het bijna synoniemen. Konami en Kojima. Dat komt door Hideo Kojima’s toenemende betrokkenheid bij projecten van Konami. Daar werkte hij eind jaren ’80 al als bedenker en regi eur van Metal Gear en het minder bekende Snatcher. Na de Metal Gear-sequel Solid Snake uit 1990 liet Konami hem vooral verder werken aan Snatcher. In 1998 stond hij weer aan het roer met Metal Gear Solid, wat zorgde voor zijn internationale doorbraak. Er volgden meerdere vervolgdelen en talloze remakes.

Media has no description

Invloedrijk

Om zichzelf te verlo en van administratieve rompslomp als directielid van Konami, zette hij in 2005 zijn eigen ontwikkelstudio Kojima Productions op. Tegelijkertijd nam zijn invloed op IP’s van Konami toe. Naast Metal Gear was hij ook betrokken bij de Zone of the Enders-serie, de reboot van Castlevania en P.T., de teaser voor Silent Hills. Ook de Fox Engine, een game engine ontwikkeld door Kojima Productions, vormt de fundering voor meerdere Konami-titels, waaronder Pro Evolution Soccer, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain en Silent Hills. Nu er een einde lijkt te komen aan het geslaagde huwelijk tu en Konami en Kojima, vragen we ons af hoe de toekomst van Konami er zonder Kojima uitziet.

De door Kojima Productions ontwikkelde Fox Engine vormt de fundering voor meerdere Konami-titels

De meeste fans baren zich zorgen over de toekomst van Metal Gear na de release van Phantom Pain. Hoewel Kojima eerder heeft aangegeven te stoppen de serie, ging hij toch door. Nu het contract tu en Kojima en Konami lijkt af te lopen, bevestigt dat het einde van de serie. Althans, het einde van de serie onder Kojima. Konami behoudt namelijk de rechten van Metal Gear en is momenteel hard op zoek naar getalenteerde ontwikkelaars om een nieuw team samen te stellen en de serie te kunnen vervolgen. Met Kojima’s vertrek betekent dat dat ook zijn visie voor de toekomst van de serie verloren gaat, waardoor de kans groot is dat Konami zich waagt aan een reboot van Metal Gear. 

Media has no description

Tasten in het duister

Echter, reboots zijn geen garantie voor succes. Konami weet dat ook. Na tegenvallende verkoopcijfers van de Castlevania-serie onder toeziend oog van regi eur Koji “IGA” Igarashi, gaf Konami het Spaanse MercurySteam de opdracht om een prototype te maken van Castlevania die ook aantrekkelijk zou zijn voor de Westerse mainstream. In een vroeg stadium sprong Kojima bij om MercurySteam te helpen om een zo goed mogelijke reboot voor Castlevania neer te zetten. Castlevania: Lords of Shadow werd de titel waar Konami op hoopte en de uitgever kondigde onmiddellijk twee vervolgdelen aan, maar geen van beide kon het succes van het eerste deel enigszins evenaren. Als Kojima verantwoordelijk was voor de fine e van de eerste Lords of Shadow, dan tast ook Castlevania in het duister na zijn vertrek.

Nu Konami’s belangrijkste visionair vertrekt, moet Konami het arsenaal van IP’s gaan herzien

De derde langlopende Konami-serie waar fans nu voor vrezen is Silent Hill. Silent Hills is de eerste Silent Hill-titel in elf jaar die door Konami intern ontwikkeld wordt, nota bene onder regie van Kojima en de Mexicaanse filmregi eur Guillermo del Toro. Konami heeft al laten weten dat Silent Hills de eindstreep zal halen, ongeacht wat Kojima zal doen. Waarschijnlijk volgt dit besluit uit de investeringen die reeds gedaan zijn door Konami in P.T. en de Fox Engine, dat als product van dochter­onderneming Kojima Productions eigendom blijft van Konami.

Metal Gear

Met alles dat er speelt binnen en rondom Konami lijkt 2016 een intere ant jaar te worden. Niet zozeer voor Kojima, die met zijn grenzeloze talent onder een andere organisatie fantastische games gaat produceren, maar wel voor Konami. Nu Konami’s belangrijkste visionair werkt aan zijn laatste titel bij Konami, moet Konami het arsenaal van IP’s eens gaan herzien. Een reboot van Contra of reïncarnatie van Suikoden zullen waarschijnlijk met open armen ontvangen worden.

Ondanks de plotselinge aankondiging van Kojima's vertrek moeten we hem nageven dat hij op een vredigere wijze afscheid neemt van Konami dan Jeremy Clarkson van de BBC. Maar soit, Kojima kan ook niet met zichzelf op de vuist gaan.

Door Guan van Zoggel

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou