Het is altijd weer verbazingwekkend hoeveel games en gaming op eten lijken. Zo heb je games die je als "snelle hap" of als fastfood naar binnen werkt. Zijn er de vijf-gangen maaltijden die zwaar op de maag liggen, denk aan RPG's en hersenkrakende strategiegames, heb je lekkere tussendoortjes en is de Hollandse keuken, zowel qua games als voedsel, niet te eten.  

De chefkoks die het digitale plezier bereiden zijn nogal traditioneel. In de eigen keuken wordt druk afgekeken, maar het lijkt erop alsof men geen idee heeft dat er ook andere keukens en smaken zijn. Waarom is een FPS altijd schieten, een RTS games altijd soldaatjes "pompen" en een RPG alleen maar levelen? Waar zijn de Jamie Olivers en Joop Braakhekkes van gameland? Een vleugje RTS, een sprankeltje RPG op een bedje van arcade en actie geserveerd.

Het mixen van genres is in het verleden meerdere malen geprobeerd, maar is bijna alle keren uitgelopen op een maaltijd waar de honden geen brood van lustte. Hoe komt het toch dat het combineren van genres zo stroef verloopt, terwijl dit juist de redding van gaming kan zijn. Stel je eens  een game voor waarbij je als generaal troepen bestuurt, maar ook in de voertuigen kunt racen, third en first person je soldaten kan besturen terwijl je ook je karakter verbetert.

Op eens schiet Battlefield 2 in m'n hoofd, dat door de veelzijdigheid van voertuigen, vliegtuigen en bruut FPS-geweld enorm populair is. Maar zelfs Battlefield kan nog een stap verder en een stuk grootschaliger. Computers worden steeds krachtiger en internetverbindingen steeds sneller, dus dat zou geen belemmering mogen zijn.

Zijn het dan de ontwikkelaars die de ervaring missen om de verschillende genres te mixen, is het soms te moeilijk? of zijn het juist de gamers die huiverig zijn en alleen eten wat de boer kent? Als ik naar een restaurant ga voor een biefstuk verwacht ik geen feestelijke creatie van vis, maar wil ik een dood stuk vlees. Wat dat betreft kun je het ontwikkelaars niet kwalijk nemen om niets nieuws te proberen.

Een ander probleem is dat je zo'n game niet in een hokje kunt stoppen, wat lastig voor de marketingjongens is. Tevens heeft zo'n spel een ongekende herspeelbaarheid. Ben je klaar met het RTS gedeelte, dan kun je losgaan in het FPS gedeelte en ga zo maar door. Je zou dus maar één spel hoeven aan te schaffen om een heel jaar zoet te zijn. Iets waar de marketingjongens waarschijnlijk ook niet blij mee zijn.

Wat je vaak ziet bij games die meerdere disciplines bevatten is dat iedereen de "commander" wil spelen en niemand de "medic". Weet je als ontwikkelaar een goed gebalanceerd spel neer te zetten waar alle disciplines even goed in zijn uitgewerkt, dan wordt dat probleem vanzelf opgelost. En daar zit denk ik de makke. Het balanceren van zo'n soort spel is bijna onmogelijk. Stel je eens het RTS gedeelte voor waarbij je als generaal je troepen een bevel geeft, om vervolgens te zien dat de gamers die de soldaten in het FPS gedeelte spelen, hun eigen gang gaan. Misschien realistisch, erg vermakelijk zal het niet zijn.

Ik denk dat we de "Über-game" voorlopig nog niet zullen zien, maar wie weet, de E3 is nog niet afgelopen...