Je hebt het vast wel meegemaakt op school, dat meisje of die ene jongen die het lievelingetje van de meester was. Uiteraard haalde die teacher's pet goede cijfers, wist altijd een goed antwoord te geven of ingewikkelde vragen te stellen. Keten of klooien zat er uiteraard niet bij.

De gamesindustrie is soms ook net een klas. Verschillende publishers, met ieder hun eigen manier van doen en diverse producten die ze uitbrengen. De ene publisher vaart een rustige koers en kan hiermee prima voortbestaan, andere publishers moeten en zullen zich een weg op je netvlies branden met schreeuwerige reclames. Soms is het net een kippenhok waar haat en nijd heerst. Laten we de klas eens van wat dichterbij bekijken. 

Electronic Arts is het brave meisje uit de klas. Met een franchise als The Sims op stal is EA het keurige meisje dat niet scheldt, geen stoute dingen doet en de leraar vervult met trots. Waren alle leerlingen maar zo! Een andere reden dat de Sims de oogappel van Electronic Arts is, is omdat die franchise ervoor gezorgd heeft dat heel veel vrouwen en meisjes zijn gaan gamen. Een nieuwe doelgroep werd aangeboord met The Sims en dat betekent nieuwe geldkoeien die gemolken kunnen worden. Hoewel EA het lievelingetje van de meester is, wordt er door haar klasgenoten vaak genoeg aan haar roze strikken getrokken, maar dat weerhoudt haar er niet van goed op te blijven letten en haar eigen koers te varen.

In de klas van Vivendi is ontwikkelaar Blizzard zonder twijfel de populairste jongen en dan specifieker World of Warcraft. Dit populaire joch kan niets fout doen, ziet er goed uit, is bovendien nog slim en de leraren lopen gewoon met hem weg. Vanaf het moment dat hij de klas binnenstapte, wist de leraar direct "deze jongen gaat een gouden toekomst tegemoet". Dan moet wel gezegd worden dat het jongetje Blizzard af en toe wat eigenwijs kan doen en ook wel van zichzelf weet dat het zo geliefd is. Hij kan zich redelijk wat permiteren en als hij nog niet klaar is met zijn huiswerk durft hij zonder blikken of blozen tegen schoolmeester Vivendi te zeggen "het is pas klaar, als het klaar is"...en het wordt nog geslikt ook!

Achter in de klas zit een jongen met een bril. Hoewel je het niet zou zeggen, zijn zijn kleren van het duurste merk en bulkt hij eigenlijk van het geld. Toch wordt hij gezien als de nerd. Microsoft wordt door de rest van de klas met een beetje scheve ogen bekeken, deels door jaloezie maar ook doordat het jongetje Microsoft soms bijzonder hoog van de toren kan blazen. Maar goed, het moet gezegd worden dat het rapport van Microsoft altijd voorzien is van hoge cijfers en met de komst van games  als Halo en Gears of War laat de nerd zien dat hij lang niet zo nerdy is als men altijd maar denkt.  

Naast Microsoft zit Nintendo, het meisje waar iedereen stiekem verliefd op is. Ze draagt altijd frisse en vrolijke kleren in allerlei kleuren, is geestig en vriendelijk en je kan bijna niet anders dan voor haar vallen. Als Nintendo iets doet, dan verandert het meestal in goud. Haar leraren beoordeelden haar dan ook menigmaal met een 10 voor franchises als Mario en Zelda. Uiteraard wordt Nintendo ook flink gepest door de jongens, maar ja...meisjes plagen, zoentjes vragen...

Onderuitgezakt zit schuin achter in de klas, met zijn capuchon en koptelefoon op, de jongen die iedereen een beetje vreest...het is Sony. Sony is een beetje eng want hij heeft een paar grote broers, - Media, Geluid en Beeld -, die direct klaarstaan als iemand het ook maar waagt met een vinger aan Sony te komen. Hoewel Sony als een stoere gast overkomt, is hij stiekem ook een dromer. En zijn dromen kunnen leiden tot de mooiste producten en de PS3 lijkt, ondanks een ietwat lastige start, toch ook weer een mijlpaal te gaan worden in de Sony stal.

En dan is er natuurlijk nog Ubisoft. Het jongetje dat al met zijn vinger omhoog zit nog voordat de meester goed en wel zijn vraag gesteld heeft. Ubisoft is de streber, "meester, ik...ik weet het!". Ubisoft zou heel irritant kunnen zijn, maar gelukkig bevat deze jongen nog een flinke dosis gezond verstand. Hiermee weet hij sluw de mooiste deals te sluiten en wordt zijn rapport gevuld met achten, negens en tienen. Het is soms vervelend om toe te geven, maar Ubisoft heeft bijna altijd gelijk.  

THQ is de student uit Amerika. Iedereen vind 'm wel cool, maar echt helemaal snappen doen ze hem niet. Soms kan hij kinderachtig uit de hoek komen met Pixar (wat iedereen stiekem toch best wel cool vindt), maar aan de andere kant is THQ's lievelingetje toch echt WWE Smackdown. Iets wat in Amerika helemaal je van het is, maar waar Europa minder voor warm loopt.

Dan mogen in het klaslokaal natuurlijk een Atari, Take Two Interactive, Codemasters en Activision niet ontbreken. Iets rustiger dan de rest, maar af en toe kunnen ze een statement maken waar de hele klas stil van is. Ik noem maar een Grand Theft Auto, een Colin McRae, Guitar Hero of Dragon Ball Z.

Al met al kan de meester heel erg trots zijn op zijn klas. Over het algemeen presteren de leerlingen prima en wordt er hard gewerkt aan vernieuwende producten. Ook dit jaar ziet het ernaar uit dat veel publishers dikke voldoendes op hun rapport gaan krijgen, hoewel een paar grote onvoldoendes om de hoek liggen.