Dit weekend trokken maar liefst 9000 fanatieke gamers richting de jaarbeurs in Utrecht om daar de tweede editie van de Gameplay te bezoeken, een beurs georganiseerd door het maandblad Power Unlimited.

In de aanloop van dit evenement liet de organisatie van het evenement weten dat de Gameplay een ware Nederlandse tegenhanger zou worden van de bekende E3 beurs die jaarlijks in LA plaats vind. 'Het grootste gamesevent van Nederland' was groot in verschillende reclame-uitingen te lezen en werd zelfs klakkeloos door het NOS journaal overgenomen.

Nu weten we dat de oplage van de Power Unlimited aanzienlijk is, maar ik hoop dat de mensen van de HOI (het instituut dat de oplages van bladen in Nederland opneemt) beter kunnen tellen dan de organisatie van de Gameplay.

Bezoekers Nederlandse game-events:

(bijgewerkte lijst)

1. GamExpo - ca. 25.000

2. Gameplay - ca. 9.000

3. Drome - ca. 2000

4. Campzone - ca. 1.700

Het is toch moeilijk te begrijpen dat een magazine dat schijnbaar zo'n waarde hecht aan correcte cijfers uitspraken doet die zo overduidelijk incorrect zijn.

Ook de beloftes op de website van Gameplay waren niet van de lucht.

"tientallen games spelen die nog niet in de winkel liggen"

Een chronisch tekort aan demo-pods en ruimte zorgde ervoor dat er van de 4000 mensen er nog geen 800 konden spelen. De organisatie was er dus voor het gemak vanuit gegaan dat 4/5e van het aanwezige publiek voor eur. 12,50 alleen naar de demonstratie trommeltje-bonken op het centrale podium kwam kijken. Onder 'spelen' versta ik ook niet dat ik over de schouder van een ander mee kan kijken, maar daadwerkelijk zelf ook de controller kan oppikken.

Was het niet dat je 2 uur moest wachten om een game te spelen, dan werd er doodleuk gevraagd om een kip of schijtende lama na te doen eer je de presentatie van Halo 2 bij kon wonen. Ook Microsoft leek zich dus leuk aan het niveau van de beurs aan te passen.

En dan heb ik het nog niet gehad over het geluidsniveau dat je verplichtte om elk kwartier even buiten de beurshal te staan, de snelheid waarmee de awards eruit werden gegooid en het programma dat ondanks herhaaldelijke beloftes niet online werd geplaatst.

Uiteindelijk blijft de Gameplay voor mij dus een representatief evenement voor de lezer van Power Unlimited (gamers in hun tienerjaren) en zeker niet voor de oudere en mainstream gamer die de organisatie hoopte te trekken. Daarvoor was het evenement te chaotisch en qua afwerking zeker niet te vergelijken met een E3 of (op nationaal niveau) GamExpo. Ondergetekende zal zich volgend jaar in ieder geval twee keer bedenken om af te reizen naar een derde Gameplay.