Column
Warcraft 3 Reforged

Nostalgisch doen over de hoogtijdagen van het real time strategy-genre

Heeft het écht z'n tijd gehad?

Geschreven door Wouter Brugge op
In moeilijke tijden kijk je terug op dagen van eenvoud. Althans, als je zo antiek bent als ik. Mocht je die respectabele leeftijd gehaald hebben, dan kan je weleens nostalgisch zijn over simpelere tijden toen games, ironisch genoeg, een stuk moeilijker waren.

In de gloriedagen van de pc kwamen videogames in een soort elite niche terecht – zeg maar gerust de begindagen van het ‘master race’ - en vochten gamers het liefst hele oorlogen uit met behulp van hun muis en toetsenbord-shortcuts. Eind jaren 90 en begin jaren 00 vierde het real time strategy-genre namelijk hoogtij en waren pc-gamers bureaustoelstrategen die worstelden met tijdsdruk en managementstress.

Command & Conquer

Zelf hield ik overigens niet specifiek van rts-games omdat ze zo moeilijk en stressvol zijn. Sterker nog, ik ben er helemaal niet zo goed in en spendeerde weinig tijd in de onlinecomponent, want gedecimeerd worden is nooit mijn hobby geweest. Wat me wel aan het genre aansprak verschilde eigenlijk per franchise. Laat ik beginnen bij Command & Conquer, want dat is een titel waar dertig-plussers bij dit genre waarschijnlijk direct aan denken. Niet voor niets, want het eerste deel in deze immens populaire serie is meer dan 10 miljoen keer verkocht, waarmee ontwikkelaar Westwood Studios zichzelf een plekje in het Guinnes Book of Records verzekerde. Want dat boek was toen nog een ding…

De aantrekkingskracht van de Command & Conquer-serie was vrij simpel: heerlijk cheesy tussenfilmpjes. Nou ja, dat is een tikje gechargeerd, maar een van de grootste drijfveren om een missie te halen in C&C was de belofte op weer zo’n ‘full motion video’. Dat kwam in de eerste plaats omdat het verhaal dat in deze mission briefings verteld werd erg onderhoudend was op een hele foute manier. Maar het waren ook de personages en de acteurs die ze vertolkten die zo boeiend waren, met name vanaf de Red Alert-titels in 1996. Aan het begin van de serie waren dat bijvoorbeeld de stoere Tanya en charismatische Kane, maar later ging het me meer om de bekende gezichten die de personages portretteerden.

Command & Conquer
Command & Conquer

Zo kwam Ray Wise (Twin Peaks, Agent Carter) langs in Red Alert 2, slaakte ik een gilletje van herkenning toen Michael Biehn (Aliens, Terminator) zichzelf liet zien naast niemand minder dan James Earl Jones (Star Wars, Conan the Barbarian) in Tiberian Sun en ook was het leuk om Udo Kier (Ace Ventura: Pet Detective, Blade) en René Auberjonois (Star Trek: Deep Space Nine, Uncharted) te zien schitteren.

Het ging vervolgens helemaal los in Command & Conquer 3: Tiberium Wars met bijvoorbeeld Josh Holloway (Lost, Colony), Tricia Helfer (Battlestar Galactica, Mass Effect 2), Jennifer Morrison (Once Upon a Time, How I Met Your Mother), Billy Dee Williams (Star Wars, The LEGO Batman Movie) en Michael Ironside (Splinter Cell, Total Recall. Tegen die tijd vond ik de serie allang niet meer zo boeiend, maar de reeks aan steracteurs blijft iets bijzonders.

Hoewel C&C veel aanzien genoot, had ontwikkelaar Westwood het rts-genre daarvoor al op de kaart gezet met de Dune-serie. Dune 2: Battle for Arrakis uit 1992 was daarmee de eerste game die écht herkenbaar was als het soort rts waar we allemaal van leerden houden. Vergeleken met wat daarna kwam zag deze game er extreem basaal uit, met platte graphics die doen denken aan die van de eerste Sim City’s, maar omdat ik bekend was met de gelijknamige boeken van Frank Herbert en ik de charme van het managen van een scifi-oorlog onmiddellijk begreep, was ik enorm bevangen door de game.

Later speelde ik pas de eerste Dune, wat een heel ander type spel was, maar alsnog erg intrigerend. De serie eindigde met Dune 2000, een bijzonder onderschatte remake van Dune 2 die fantastische full motion video’s kende met onder andere John Rhys-Davies (Indiana Jones, Lord of the Rings) in een van de hoofdrollen, en Emperor: Battle for Dune uit 2001.

Je kan het niet over het rts-genre hebben zonder Age of Empires te noemen, een serie waarin velen van ons ook genoegdoening vonden. Wel een heel andere vorm van bevrediging dan acteurs in video’s of andere luxe vormen van verhaalvertelling, want in Age of Empires was het vooral de constante ontwikkeling van de volkeren die me boeide. Je begint in deze game als een primitieve stam, maar door grondstoffen te winnen en dit te gebruiken om nieuwe technologieën en andere upgrades te produceren, werk je jezelf door de ‘ages’.

De details in het ontwerp van de game dragen bij aan de aantrekkelijkheid ervan, met name de finesse in die minuscule gebouwtjes en de kalmerende geluidjes plus muziek, brachten me in een soort trance als ik op ordentelijke wijze mijn boerderijen over de map verdeelde. Het was meestal gedaan met de rust als de gevechten met de buren uitbraken, en deze oorlogen vond ik dan ook vrij oninteressant omdat de gebrekkige path finding en AI voor frustratie zorgde.

Tot Age of Mythology, want die game wist zelfs gevechten leuk te maken door de toevoeging van een fijne dosis spektakel in de vorm van goddelijke krachten en bovennatuurlijke troepen. Eigenlijk was de serie daarmee geperfectioneerd en het is me nog steeds een groot raadsel waarom er niet een Mythology 2 kwam in plaats van het matige Age of Empires III. Rise of Nations deed een poging deze magie te herproduceren, maar hoewel deze game zeker vergelijkbaar is, heeft het om een of andere reden toch niet dezelfde charme.

De gloriedagen van Blizzard is ook een tijd waarin de rts werd geperfectioneerd met het ongelooflijk strak ontwikkelde en soepel spelende Starcraft en wat mij betreft vooral met wat Warcraft 3: Reign of Choas in 2002 naar de tafel bracht. Ook daarin speelde verhaal een belangrijke rol, met tussenfilmpjes die daadwerkelijk indrukwekkend waren ten opzichte van de knulligheid van die van Command & Conquer. Wat me daarnaast enthousiast maakte waren de Heroes. Deze aansprekende hoofdrolspelers met epische namen als Arthas Menethill en Grom Hellscream, hadden namelijk krachten die je door middel van ervaringspunten kon uitbreiden. Hiermee werd het rts-genre uitgebreid met een onmiskenbaar rpg-element en als groot fan van beide genres, kon ik mijn geluk niet op. Lang bleef Warcraft 3 mijn favoriete rts-titel; de meest moderne, kleurrijke en indrukwekkende uiting van het genre.

Het leek bijna alsof elke rts-ontwikkelaar zich gewonnen gaf door Warcraft 3, want daarna leek het genre langzamerhand op z’n retour te zijn. Natuurlijk was er nog de geweldige Dawn of War-serie, maar dat was een minder klassieke vorm van real time strategy met gameplay die neigde naar die van Company of Heroes. Ook mag Total War niet vergeten worden, want die serie speel ik al heel lang met veel toewijding en de reeks weet zichzelf met elk deel verder te perfectioneren, tot de dag van vandaag. Hoewel de gevechten daarin zo real-time zijn als maar kan, het managementgedeelte is echter turn-based, dus ook dat is een evolutie van de klassieke rts.

Warcraft 3 Reforged

Een van de laatste keren dat ik écht overdonderd werd door een rts zoals die van weleer was in 2008 met Sins of a Solar Empire. De gigantische ruimtegevechten hierin zijn bizar indrukwekkend, maar omdat de game geen verhaal kende, was het verre van een Warcraft 3.

Er werden in de jaren erna genoeg pogingen gedaan om het rts-genre in ere te herstellen, met de Starcraft 2-trilogie en Halo Wars als de meest vooraanstaande voorbeelden, maar geen van die games maakten enorm veel . Ik vind het leuk om af en toe een remaster te spelen, waarvan die van Age of Empires 2 een aanrader is en die van Warcraft 3 inmiddels, na enorm veel updates, ook wel. Maar een nieuwe rts met de magie van die van vroeger? Ik zie het niet zo snel meer gebeuren. Het genre is gedegradeerd naar freemium-titels op smartphones, en soms maak ik me een beetje kwaad door een advertentie van zo’n game. Meestal weet ik echter op tijd te beseffen dat je sommige dingen gewoon in het verleden moet laten.

Hoewel, er zijn nu vast veel mensen - net zoals ik - die thuis opgesloten nostalgisch zitten te doen over de rts, dus misschien is het nu tijd voor een revanche? Een real time strategy game met een post-apocalyptisch thema is volgens mij wel iets dat past bij deze gekke tijden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Nintendo Mini Direct en geen zorgen over Xbox Series X-productie Half-Life: Alyx is een triomf
37

Reacties op: Nostalgisch doen over de hoogtijdagen van het real time strategy-genre

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Baukereg

    • 28 maart 2020 09:20
    Leuk artikel. Dune 2 is misschien wel DE game van mijn jeugd. krijg nog steeds kippenvel van de muziek.

    Later ook Total Annihilation ontdekt, die game heeft de tand des tijds verrassend goed doorstaan en is nog altijd goed te spelen (voor een paar euro beschikbaar op GOG). Een paar jaar terug hebben ze met Planetary Annihilation een soort van reboot gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Leshrac

    • 28 maart 2020 12:54
    @Baukereg Ik heb ook jarenlang genoten van TA. PA vond ik niet zo boeiend, het concept was geweldig, maar het is moeilijk overzicht te houden op een ronde map, laat staan meerderen tegelijk.
    Ik speel nog wel regelmatig Supreme Commander, ook van de makers van TA. Ondanks dat deze ook al best oud is speelt hij nog heerlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • icexuick2

    • 28 maart 2020 22:49
    @Leshrac PA vond ik ook uiteindelijk té onoverzichtelijk.
    Als je een hele gave remake wilt zien/proberen (is nog in ontwikkeling) dan moet je zeker eens BAR (Beyond All Reason) gaan proberen - hij is al speelbaar. Check https://www.beyondallreason.info/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 30 maart 2020 15:12
    @icexuick2 Heb vreemd genoeg nooit TA gespeeld en heb daar geen fatsoenlijke reden voor. Wel Supreme Commander geprobeerd, maar dat is wel een heel hardcore RTS waar ik destijds een beetje van terug deinsde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 28 maart 2020 10:38
    Ik wil HEEl graag een rits als c&c. Kom maar op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DutchDice

    • 28 maart 2020 16:13
    @mhnl1979 Ik hoop dat ze Generals nog eens aanpakken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 28 maart 2020 22:39
    @DutchDice dat zou een goed idee zijn. De gameplay blijft overeind staan.van de week nog via LAN met zoonlief van 11 gespeeld. Prima spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 30 maart 2020 11:39
    @mhnl1979 Grote kans dat als de C&C remakes het goed doen ze gaan kijken naar een remake van andere delen. Red Alert 2 en Generals worden het vaakst genoemd. Ook ik vermaak me nog vaak met Generals Zero Hour, en het is nog opvallend druk online voor een 17 jaar oude game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wokkel

    • 28 maart 2020 10:49
    Ik speel nog steeds veel rts games. Er komen nog steeds veel goede games uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 30 maart 2020 15:13
    @wokkel Ben benieuwd naar titels!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ayho

    • 28 maart 2020 11:19
    Dune 2 kapot gespeeld. 1 van mijn favorieten. Mijn liefde voor rts games begon met dune 2. Pfff zekers nostalgisch.

    Ik speel nu nog steeds rts games. Momenteel bezig met stellaris :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 30 maart 2020 15:13
    @Ayho Dune 2 is ook mega-nostalgie voor mij. Dune 2000 wel eens geprobeerd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 28 maart 2020 12:23
    Dat waren nog eens tijden , heb The Ancient Art of War gespeeld was volgens mij een van de eerste RTS
    Heb heel lang RTS gespeeld maar tot de komst van Diablo ben ik veel bezig met RPG :-)
    RTS is nu even niet meer mijn ding al kijk ik er wel naar uit de nieuwe CC

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheHippy

    • 28 maart 2020 12:44
    Dune games vond ik geweldig. Zelfs op de megadrive is Dune uitgekomen. Dune 2000 was niet het einde van de Dune serie zoals in het artikel staat. Dat was het 3e deel in de serie Dune Emperor: Battle for Dune. Een volledige 3D versie die ik heel vaak heb gespeeld en ontzettend gaaf vond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DutchDice

    • 28 maart 2020 16:09
    @TheHippy Heb Dune nog op de Amiga gehad als turn based RTS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 maart 2020 17:49
    @DutchDice Dat kan natuurlijk niet he, een turn based RTS. RTS staat voor real time strategy, en is dus per definitie niet turn based.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 30 maart 2020 15:15
    @TheHippy Inderdaad, die ben ik helemaal vergeten want nooit gespeeld!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 maart 2020 12:49
    De dawn of war serie heeft wel degelijk base building hoor. Alleen deel 2 niet. Maar het geweldige 1e deel en het extreem matige 3e deel wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 30 maart 2020 15:15
    @darkmanwls Yes, dat is waar. Deel 1 inderdaad nog een tijdje gespeeld, deel 3 veeeeeel korter want die was inderdaad matig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 28 maart 2020 12:57
    Zelf vind ij hoe starcraft het aanpakt in de campaign er goed. Je unitd kunnen upgraden etc, keuzes maken welk upgrade erg leuk gedaan vond ik. Als meer rts dat doen ben ik daar wel voor in. C&C vroeger gespeeld maar ga ik nu niet meer doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.