Deze tekst is geschreven door Gamer.nl-lid Kenneth Bos. Kenneth is een gamer die er vooral van houdt als een game niet te gesloten is; hoe meer vrijheid, hoe beter. Ook kan hij zich helemaal verliezen in games met een goede verhaallijn en houdt hij ervan om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de game- en computerindustrie.


PlanetSide 2 lijkt op het eerste gezicht een mainstream sci-fi shooter die iets te veel weg heeft van Halo, maar het tegendeel is waar! Het onderscheidt zich namelijk op een wel heel aparte manier van andere sci-fi fps-games, of over het algemeen gewoon het hele shootergenre. Als je dacht dat de 64 versus 64-battles in Battlefield 3 veel waren, zul je verbaasd zijn om te horen dat er in PlanetSide maar liefst 2000 mensen tegelijk aan het vechten zijn. ‘Massive combat on an epic scale’, zoals Sony Online Entertainment het noemt. Natuurlijk riep dit ook bij mij de eerste keer vragen op, vragen zoals: hoe is dat mogelijk, is dat wel gebalanceerd en is er dan niet veel te veel actie op het slagveld om überhaupt nog iets te zien door de explosies heen?

Zoals ik dat met veel dingen doe die ik niet begrijp, ben ik dit helemaal uit gaan zoeken, en werd hierdoor zelfs nog meer verbaasd dan ik al was. Ik ga jullie in dit artikel proberen duidelijk te maken wat PlanetSide 2 precies is, en wat het wilt gaan doen. En ik zal eerlijk zijn: mijn doel is stiekem een beetje om jullie net zo te laten uitkijken naar dit spel als dat ik dat doe. Natuurlijk is dit meningsgebonden, maar dit spel brengt iets heel nieuws en fris in de game-industrie, wat naar mijn mening zonde zou zijn om aan je voorbij te laten gaan.

666 vs 666 vs 666

Je las het net dus goed, elk slagveld zal maar liefst 2000 spelers bevatten, 666 vs 666 vs 666. Natuurlijk zal dit geen free-for-all of normale team deathmatch zijn, nee, PlanetSide 2 werkt heel anders. Er zijn drie facties: De Terran Republic, de Vanu Sovereignty en de New Conglomerate, en dit is al een van de dingen die mooi zijn aan de game. Elke factie heeft zijn eigen speciale manier van vechten en uiterlijk: De Terran Republic bijvoorbeeld (de zogenaamde regering) heeft mooi gestroomlijnde pakken en wapens die snel en veel schieten. De New Conglomerate, dit zijn de rebellen die afgescheidenzijn van de Republic, zien er ruiger uit en hebben wapens die langzamer schieten, maar meer damage doen. Tot slot heb je nog de Vanu Sovereignty, zij hebben ‘ancient alien artifacts’ gevonden op de planeet Auraxis (de planeet waar de oorlog op plaatsvindt). Zij hebben alienachtige pakken en laserwapens die geen last hebben van bullet drop. En of dit nog niet genoeg is, heeft elke factie zijn eigen arsenaal aan voertuigen, waaronder lucht-, land- en zeevoertuigen. Mijn persoonlijke favoriet is het galaxy drop ship, deze dropt een complete squad van 10 spelers.

Dit systeem bevordert ook de teamplay heel erg, je bouwt een bepaald loyaliteitsgevoel op voor je factie, waardoor je echt het gevoel hebt dat je voor een doel bezig bent. Dat in tegenstelling tot games waar je aan het begin van elk potje een ander team kiest. Dit zie je vooral heel erg bij mensen die vroeger PlanetSide 1 gespeeld hebben.

Ook is het in PlanetSide 2 niet zo dat de match over is en het dan een andere map laadt. In PlanetSide 2 heb je een persistent world. Je vecht op een map van 64 vierkante kilometer. Op deze map heb je verschillende grote basissen, kleinere outposts en gebieden die je kunt overnemen. Dit overnemen doe je door terminals te hacken die gevestigd zijn in bepaalde outposts in het desbetreffende gebied. Het kan dus niet zo zijn dat de match is afgelopen: als een factie een basis overneemt kan het dus gewoon weer door een andere factie worden overgenomen. Natuurlijk is het ook niet zo dat alle 2000 mensen steeds om een basis vechten. Het is natuurlijk verspreid over de map. Je kan zelf weten wat je gaat doen. Wil je vechten aan de frontlinies? Dan kan dat. Wil je een black ops-team meenemen ‘behind enemy lines’ en daar op een berg gaan sniperen of in het geheim territoria overnemen? Dan kan dat ook.

"Het gevoel dat je deel uitmaakt van een compleet leger
kan geen andere game verzorgen."

Klassen

Je hebt 6 klassen in PlanetSide 2. Niet zoals in andere games, bepaalt de klas hier echt wat je taak is. Je hebt de light assault, snel en efficiënt tegen infantry. De heavy assault, voor infantry en vooral anti-vehicle. De combat medic, spreekt voor zich. De engineer, ook een bekende klas. De infiltrator, de bekende sniper/stealth-man. En tot slot heb je de MAX-unit, dit is een soort mini-mech, hij doet veel damage en heeft veel health, maar omdat hij een groot doelwit is en langzaam beweegt, is hij wel goed gebalanceerd ten opzichte van de andere klassen. Je kan van deze klassen wisselen wanneer je wilt. Customization speelt hierbij een grote rol, je hebt zoals bij elke game verschillende camo’s en sights. Maar waar de customization in PlanetSide 2 zich onderscheidt, is dat je je soldaat precies kan aanpassen aan hoe jij wilt, je kan hem bijvoorbeeld sterker maken tegen vehicles of tegen infantry, en hem beter maken voor offense of defense, hetzelfde geldt voor de voertuigen.

Maar het allerbelangrijkste is nog wel de strategie die dit spel met zich meebrengt. Je hebt zogenaamde ‘outfits’ - eigenlijk clans. Zo’n outfit heeft meestal een generaal die zijn leger aanvoert. Dit zorgt voor immense en gecoördineerde aanvallen en strategie op het slagveld. Stel je voor: je loopt in je eentje of met een vriend door het slagveld heen, en je ziet boven je drie galaxy dropships die dan een leger van 30 man om je heen dropt, over de voicechat hoor je de generaal zeggen dat ze nog wel twee man kunnen gebruiken, waarna je opeens midden in een aanval zit. Hoe vet klinkt dat? Het gevoel dat je deel uitmaakt van een compleet leger kan geen andere game verzorgen.

En het beste van dit alles is nog wel dat PlanetSide 2 free to play wordt. Stop! Trek niet meteen conclusies dat dit ten koste zal gaan van de kwaliteit of dat het ‘pay to win’ zal gaan worden. De ‘infamous item shop’ zal er natuurlijk wel in zitten maar zal alleen cosmetische items verkopen, alle wapens/voertuigen zullen allemaal gratis te unlocken en te spelen zijn. Buiten dat betekent F2P meer spelers. En dat is wat deze game nodig heeft. PlanetSide 1 heeft het niet gehaald omdat het een maandelijkse abonnementskosten had, en dus te weinig spelers.

Maar zijn er dan ook minpunten aan dit spel? Op papier en ook hoe de developers het vertellen klinkt dit natuurlijk allemaal erg mooi. Of er nog grote problemen zich zullen voordoen zullen we uitvinden in de bèta, die binnen nu en 2 weken zal beginnen. Een release staat nog gepland voor dit jaar. Ik kan niet wachten!