LucasArts stond ooit garant voor kwalitatief hoogstaande games. Het bedrijf wist vroeger met de regelmaat van de klok adventuregames uit te brengen die allen van buitengewoon hoge kwaliteit waren. Daarnaast was ook de humor in deze games van ongekend niveau. Dagen achtereen heeft menig gamer zich vermaakt met spellen als Sam & Max, Day of the Tentacle, The Secret of Monkey Island en Full Throttle. Stuk voor stuk topgames met briljant karakterdesign en geniale one-liners. “Look behind you, a tree headed monkey!”, wie herinnert zich het niet? Maar niet alleen op het gebied van adventuregames, ook in andere genres wist het bedrijf zich meerdere malen te bewijzen. Uit eigen stal kwam men met games als Jedi Knight, Dark Forces, Rebel Assault en Outlaws, puike titels waarmee fans van actiegames prima aan hun trekken kwamen.

Maar helaas is LucasArts niet meer het bedrijf wat het geweest is. Vooral in de periode na het geniale Grim Fandango hadden veel gamers de hoop op het herstel van het bedrijf verloren. De grootste baggergames als Star Wars: Force Commander, Star Wars: The Phantom Manace en Star Wars: Obi Wan wisten die ziel van menig gamer te beschadigen.

Toch leek het erop dat LucasArts zichzelf inmiddels tegen gekomen was, want na een periode met enkel Star Wars titels, begon het langzaam aan weer oude franchises op te graven en nieuwe franchises te ontwikkelen. Zo kondigde men een nieuwe Indiana Jones game aan, een nieuwe deel in de Full Throttle reeks en originele titels als Armed & Dangerous, Gladius en Wrath Unleashed. Ook wierf men getalenteerde ontwikkelaars als Raven en Bioware aan om de erbarmelijke kwaliteit van haar Star Wars games eens wat op te krikken. Als klap op de vuurpijl beloofde men ons ook een nieuwe incarnatie van Sam & Max.

Helaas verliep niet alles zoals geplanned. LucasArts wist wel de gemiddelde kwaliteit van de Star Wars games wat op te krikken, vooral met het prachtige The Knights of the Old Republic, maar daarbuiten bleef het huilen met de pet op. Armed & Dangerous, Gladius, RTX Red Rock, Indiana Jones, Secret Weapons over Normandy en Wrath Unleashed voldeden allen niet aan hun verwachtingen. Daarnaast annuleerde men, net op het punt dat het einde van de ontwikkeling in zicht kwam, misschien wel de meest geanticipeerde titels uit de line-up: Full Throttle 2 en Sam & Max: Freelance Police.

Dat Full Throttle 2 de bijl kreeg vond ik eigenlijk nog niet zo erg. Het spel zag er op de screenshots ronduit erbarmelijk uit en leek een slechte mix tussen adventure en arcade-actie te worden. Het was een goede zaak dat men de prachtige game die de eerste Full Throttle was, in stand wilde houden. Alle hoop van de adventurefans was dan ook gevestigd op Sam & Max: Freelance Police, hét bewijs dat er nog goodwill aanwezig was bij de mensen van LucasArts.

Sam & Max: Freelance Police klonk veelbelovend. Hoewel het net als Full Throttle de overstap naar 3D gemaakt had, leek het deze transitie veel beter te hebben doorstaan. De screenshots zagen er bijzonder uit en men bleef trouw aan de principes van het point 'n click genre. Daarnaast bracht men op de afgelopen E3 een briljante trailer uit die liet zien dat de humor van de eerste Sam & Max game ook in deze opvolger aanwezig zou zijn. Max die op een boef staat te springen en woedend uitkraamt: “WHY – WON'T – YOU – JUST – DIE” – hilarisch gewoon. De trailer eindigt daarnaast met Max die opmerkt dat ze dit keer in 3D zijn, waarna Sam er droog aan toevoegt: “Ah, it's been done!”. Het leek allemaal weer helemaal goed te komen met LucasArts.

Maar gisteren gebeurde dan toch hetgeen dat iedereen in zijn ergste nachtmerries al bedacht had. LucasArts gaf ook Sam & Max: Freelance Police de bijl. Verbazing sloeg om in woede en bedroefdheid. LucasArts lijkt totaal geen respect te hebben voor de echte fans van het bedrijf, voor de mensen die begin jaren 90 trouw alle adventuregames kochten en het bedrijf groot gemaakt hebben. LucasArts ziet alleen maar dollartekens en acht het niet het juiste tijdstip om met een adventuregame te komen.

Buiten dat dit men ook van tevoren wel had kunnen bedenken, kan je je ook afvragen of het überhaupt wel noodzakelijk is dat het spel direct geld in het laatje brengt. De naam van LucasArts zou namelijk, mits Sam & Max zich kon meten met de games van weleer, in één keer weer helemaal terug op niveau zijn. Daarnaast mag er, na al die jaren trouwe support, toch wel een klein cadeautje vanaf? Om de trouwe fans te bedanken voor aanschaffen, spelen en aanbidden van de prachtige games die men voortgebracht heeft. Maar nee, LucasArts ziet alleen maar het grote geld. Om ze te straffen hebben ze aan mij alvast een trouwe klant verloren. Het moet raar lopen wil ik ooit nog een LucasArts game aanschaffen – er zijn zat andere games van uitgevers die nog wel enig respect voor hun klanten hebben. LucasArts: "WHY – WON'T – YOU – JUST – DIE”