Steam Early Access werd begin vorig jaar geïntroduceerd door het online winkelplatform van Valve. Gamers die een spel kopen voordat hij officieel uit is, kunnen bij deze selecte titels alvast een onafgemaakte versie spelen en hun ervaringen delen met de developer. Die kan deze feedback vervolgens weer gebruiken om de game beter te maken. Zo ontstaat er bovendien een diepere relatie tussen ontwikkelaar en community.
Pre-order bonus
Niets mis mee, dacht ik in het begin. Ik zag het vooral als het pre-orderen van een game, en als bonus krijg je er dan een vroeg speelbare versie bij cadeau. Op dit moment zijn mijn gevoelens echter totaal anders: ik houd niet van Steam Early Access. Ik ervaar het niet langer als een leuk extraatje, maar als een vervelende bijkomstigheid die mijn enthousiasme voor een nieuwe game tempert.
Als ik enorm uitkijk naar een nieuwe game, grijp ik elke kans aan om dat spel alvast te kunnen spelen. Een Early Access lijkt dan ook precies in mijn straatje te passen. Wat het in de praktijk echter betekent, is dat ik zoveel mogelijk tijd in de vroege versie steek. Ik wil zo graag de nieuwe game ervaren dat ik ‘m telkens weer opstart om te kijken of er al iets is veranderd. Ik probeer over de rafelige randjes die zo'n vroege build meestal heeft heen te kijken en te genieten van wat mij geboden wordt. Maar doordat het spel nog niet af is, is dat genot meestal niet volwaardig. Het voelt altijd alsof er iets mist, wat ook zo is.
Uitgekeken
Tegen de tijd dat het volledige spel uitkomt, of nog niet eens uit is, ben ik er al op uitgekeken. Ik heb geen zin meer om de game op te starten, deels omdat ik het al te veel gespeeld heb, maar ook omdat de Early Access soms een nare indruk op mij heeft achtergelaten. Het is me bijvoorbeeld gebeurd bij War for the Overworld, waar ik afgelopen juni al aan begon voor een preview. De game was toen nog in een “Bedrock Bèta”, waarin echt alleen de meest simpele dingen werkte, en de rest niet. Je kon er eigenlijk nog niks mee. Wat dat betreft is een Early Access ook echt iets anders dan een previewversie: dan doet de ontwikkelaar namelijk stinkend zijn best om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Ik ben met deze vroege versie al zo veel bezig geweest dat ik nu niet meer warm kan lopen voor de uiteindelijke release later dit jaar. Ik weet dat ik nog te veel met die onaffe versie in mijn hoofd zal lopen, hoezeer ik ook zat te wachten op een spiritueel vervolg op Dungeon Keeper.
De populariteit van de Early Access komt natuurlijk door het grote succes van Minecraft. Die game was speelbaar tijdens het ontwikkelproces, waarbij iedereen zijn input kon geven om het uiteindelijke product beter te maken. Het grote verschil is dat Minecraft al leuk was om te spelen voordat ‘ie helemaal af was. Je kon al goed de potentie van de game zien voordat alle ruwe randjes waren weggepoetst. Bovendien werkten de basiselementen als het mijnen naar materiaal en het bouwen van je eigen creaties al gewoon. Dat zijn uiteindelijk de dingen die het spel leuk maken, ook in die vroege variant.
Uitgestoomd
Ik heb de Steam Early Access inmiddels geprobeerd af te zweren (tenzij ik een preview schrijf natuurlijk), maar zelfs nu nog lukt het me om me er aan te ergeren. Tegen de tijd dat een spel officieel gereleased wordt is er al een grote community. Soms is het moeilijk om daar nog tussen te komen.
Uiteindelijk probeer ik me er nu niet meer aan te storen en de positieve aspecten van de Early Access te zien. Sommige games hadden nooit afgemaakt kunnen worden zonder de financiële injectie van al die kopers die al vroeg over de brug komen met hun geld. Bovendien kunnen games er toch alleen maar beter van worden als er veel spelers zijn die hun tijd opofferen om het product uitgebreid te testen. Het is alleen niet aan mij besteed: ik wacht liever op een complete ervaring.
Reacties op: Ik houd niet van Steam Early Access
Barbapapa
Ik moet ook zeggen dat het 'direct schakelen met de ontwikkelaar' heel erg tegenvalt. De updates die binnenkort zijn vaak minimaal van aard en het echt aanhoren van verbeterpunten maak ik ook echt nauwelijks mee. Eigenlijk is er ook weinig aantrekkelijks aan een compleet kale versie van een game spelen. Niemand voelt zich aangetrokken tot een skelet, je valt uiteindelijk op het totale pakketje.
Plus dit soort dingen kunnen ook averechts werken. Mensen voelen zich nu meer betrokken bij een game (net als bij kickstarter) maar ze voelen zich ook sneller pissig op het moment dat weinig (positieve) veranderingen zijn. Doordat je gelijk 'eigenaar' bent van de game merk je ook sneller dat het je frustreert wanneer een game slecht is. Dat geldt voor mij in elk geval wel.
Hellraidermike
http://www.pu.nl/artikelen/blog/early-acces-is-helemaal-geen-goede-zaak/
Het valt mij op dat, de blogs tegenwoordig wel erg op andere sites lijken.
Niet dat ik het erg vindt, maar vroeg het mij af.
Ik vindt trouwens early acces super, ik kan namelijk mee werken aan hoe ik de game graag zou willen zien.
En developers luisteren ook naar de gamers, wat toch meer de game verbetert
aRtero
Wat een onzin zeg. Alsof het moeilijk is om je bij een bestaande community van een spel te voegen. Het zou mij dan ook verbazen als jij een voorbeeld kan geven van een Early Acces titel die een community heeft opgebouwd waar je sinds de release lastig tussen kunt komen. Of is dit gewoon iets dat je hebt verzonnen vanwege je eigen haat tegen Early Acces? Daarnaast is het natuurlijk jouw eigen probleem dat je, zelfs wanneer je ergens eigenlijk totaal geen last van ZOU moeten hebben, je alsnog ergert aan iets waar andere mensen erg blij mee zijn.
GerarDOS
Asharon
Zelf koop ik af en toe ook een early access game, zoals Starbound of Star Citizen, dus ik doe er net zo goed aan mee. Heb ik er spijt van? Ja en nee. Liever ga ik gewoon terug naar vroeger, waar als je in een alpha of beta zat, je ook echt onderdeel was van een test team. En was een spel uit, dan kocht je het gewoon. Klaar.
In dat artikel van de PU: "Het laatste punt van kritiek op Early Access-games is dat je eigenlijk niet mag zeiken op kut-elementen in de game. Want wat je ook zegt; de ontwikkelaar kan altijd zeggen dat het aan de Alpha-versie ligt." Slaat hij de spijker op de kop. Ik blijf er bij, vraag je geld voor je product, ben je released.
HighNesZ
Rust is voor mij dan een voorbeeld van hoe het wel kan. De basis werkt goed. Over een maandje the division was ook niet verkeerd geweest…
Sermiosa
Hey faalt je project op kickstarter. No problem verkoop je half gebakke alpha op steam voor een volle prijs. Ook mag steam echt wel de regels aanscherpen.
Bijna nergens staat een lijst met features die de game mist en er later in gaan komen. Dit moet je vaak via andere wegen researchen wat de gemiddelde koper echt niet doet.
Aan de ene kant wordt er geklaagd dat games steeds minder compleet worden afgeleverd en later aangevuld wordt met DLC maar blijkbaar koopt iedereen wel early acces games.
Van mij mag het wel wat minder voordat de triple AAA dit soort praktijk ook over gaat nemen.
geert1
Hoe dan ook: als ik een spel vroegtijdig koop, wacht ik lekker op de uiteindelijke versie voordat ik begin met spelen. Zo kan ik toch alvast de ontwikkelaar steunen, maar verpest ik de ervaring niet voor mezelf door een alfa-versie te gaan spelen.
aRtero
iScripters
geert1
Gradok
Tubers zeggen het ook al een klein tijdje.
Gradok
Hangt misschien ook af wat voor type gamer je bent? Meeste gamers zijn lange tijd zoet met één of een paar games terwijl andere continu van spel naar spel springe.
razzie10
Hoor ook veel negatieve berichten over DayZ SA maar opzich vind ik dat hun een goede early-alpha neerzetten. Game is goed speelbaar en gebaseerd op sandbox principe. Ben toch elke keer benieuwd wat er volgende week bijkomt. Enkel als de game uitkomt heeft het niet die impact die het zou moeten hebben.
Cornish
Cryptical
ErikNus
Maar ik heb dit daarvoor al geschreven, ik zweer het! ;)
HighNesZ
Hellraidermike
Vond het wel grappig, dat het zo dicht bij elkaar zat.
Maar toch vind ik dat early acces niet zo erg is.
Ja er zit af en toe een lul bij die gewoon stopt met het project, of iemand die niet luisterd, of niet nakomt wat hij belooft heeft.
Maar er zitten ook gewoon mensen bij die luisteren naar wat de gamers te zeggen hebben, en daar ook naar handelen. Zoals prison architect, of star citizen.
Star citizen heeft/had zelfs een contest waarbij je je eigen schip mocht maken, en de beste kwam in de game. Dit zijn dingen die dan graag wil zien.
razzie10