2003, een nieuw jaar met nieuwe kansen en niet te vergeten goede voornemens. Goede voornemens, voor het begin van het nieuwe jaar ontkom je er niet aan en hoor je van iedereen wat hij of zij gaat veranderen, maar na de jaarwisseling hoor je de meesten al niet meer. Waarschijnlijk zijn de meeste voornemens dan ook in de afgelopen zeven dagen al gesneuveld, dat neemt niet weg dat het goed is om ze te hebben. Zelf heb ik me eigenlijk niks voorgenomen. Ik zou minder, of juist meer achter m'n computer kunnen zitten, maar uiteindelijk zit je er net zoveel achter als nodig is. Ik geef mijn goede voornemens dan ook weg aan de gameindustrie, een industrie die wel wat goede impulsen kan gebruiken. Het eerste goede voornemen wat ik voor alle ontwikkelaars en uitgevers heb is het uitbrengen van bugvrije software. Het afgelopen jaar was het weer flink raak op het patchesfront. En terwijl sommige ontwikkelaars de problemen snel weten te fixen, zelfs voordat het spel in de winkels ligt, zijn anderen zo snel als dikke stront en blijven gamers met halfwerkende spellen achter.

In mijn tweede goede voornemen hoop ik op veel goede demo's. 2002 had een aantal pareltjes en hopelijk zal dit jaar geen uitzondering zijn. Het aantal subtoppers en middelmatige games zal de komende 12 maanden zo groot zijn dat je door de bomen nauwelijks het bos nog kunt zien en de portemonee van de meeste gamers is niet al te ruim. Een goede demo met de juiste marketing kan dan ook het verschil tussen top en tob betekenen.

Als derde voornemen heb ik een betere ondersteuning van de community staan. Community's kunnen een spel breken of maken. Neem Half-Life bijvoorbeeld, nog steeds razend populair dankzij de vele mod's die nog dagelijks uitkomen. Het is echter niet bij elk spel feest en een aantal grote titels van dit jaar moeten het nog steeds zonder fatsoenlijke modkit stellen. Een ander punt waar de gameindustrie beter op mag letten is het online gecheat, want ook cheaters kunnen een spel breken. Ook mag men meer naar de gamers luisteren. Op fora wordt vaak veel bruikbare informatie gegeven over spellen, de balans tussen eenheden en wat voor verbeteringen het spel nog beter zouden maken. Ondanks dat sommige ontwikkelaars openstaan voor deze opbouwende kritiek wordt de meeste van deze handige input nauwelijks gebruikt.

Verder wens ik iedereen in de gameindustrie veel wijsheid toe. Vooral als het gaat om het prijsbeleid kunnen veel uitgevers nog iets leren. Je kunt namelijk voor een B titel niet hetzelfde vragen als een AAA titel, iets wat helaas nog vaak voorkomt. Het kan echter ook anders, zoals een No One Lives Forever 2 wat met 35 euro toch zeer schappelijk geprijsd was.

Nu wil ik niet al te kritisch over komen, want de gameindustrie heeft ons in 2002 toch ook verwend met een aantal echte klassiekers. Het zijn echter de structurele problemen die terug blijven keren en je vraagt je dan ook af wat er achter de schermen allemaal gebeurt en gaat gebeuren. Het is dan ook te hopen dat mijn goede voornemens langer stand houden dan die van de gemiddelde stoppende-roker of weightwatcher, maar goede voornemens of niet, 2003 wordt een mooi jaar voor alle platformen.

p.s. toch nog een goed voornemen gevonden, minder klagen en tevreden zijn met wat ik heb.