Waar Afrika is, zijn negers. Oei, ben ik nu racistisch? Nee natuurlijk niet. Afrika is simpelweg een continent waar voor het overgrote deel zwarte mensen wonen. Als je dus een game maakt die zich afspeelt op dit continent, is de kans redelijk groot dat daar zwarte mensen in zitten. Behalve dan de game Afrika, waar je met een blanke journalist dieren fotografeert, maar misschien is de chauffeur van je terreinwagen wel zwart.

Ik hou van nieuwe locaties voor games. New York is al zo vaak gedaan, Los Angeles ook een paar keer, net als het door oorlog verwoeste Europa in de jaren 39-45 of het Vietnam van eind jaren zestig. Hoewel de vorige Resident Evil zich afspeelde in een Spaans dorpje (wat al relatief origineel is), zagen we toch vooral wat standaard huisjes en daarna een kasteel en een eiland. Resident Evil 5 begint op een tamelijk onontgonnen locatie, namelijk in de sloppenwijken van een willekeurige Afrikaanse stad. Iedereen zal vast blij zijn met zo'n nieuwe locatie voor een game!

Nee dus. Want, houd je vast, Resident Evil 5 is racistisch! Er zitten namelijk donkere mensen in en die moet je… neerschieten! En dat ook nog eens met een wit gewaad om, puntmuts op je hoofd en brandend kruis in je handen! Nee goed, dat laatste verzin ik. Even serieus mensen: waar gaat dit over? Afrika is een goede, originele locatie voor een game. Het aantal games dat zich afspeelt in Afrika is op één hand te tellen. Het was dus een geweldig idee van Capcom om deze horrorgame zich te laten situeren op dit continent.

En omdat er in Afrika nu eenmaal donkere mensen wonen, is het niet meer dan logisch dat deze ook in Resident Evil 5 verwerkt worden. Het zou een beetje vreemd zijn om allemaal blanken of Aziatisch ogende vijanden in het spel te stoppen. Maar goed, er zitten dus zwarten in het spel, ze zien er angstaanjagend uit (het zijn zombies, zouden die er dan allemaal zo vriendelijk als Morgan Freeman uit moeten zien?) en je moet ze bij bosjes neermaaien met al het wapentuig dat je maar kunt vinden. Conclusie: Resident Evil 5 is racistisch.

“Wow, er werken vast geen zwarten mee aan de game!” was de reactie van misschien wel de meest vooraanstaande (zwarte) gamesjournalist ter wereld, N'Gai Croal van Newsweek. Waarop de reactie van Capcom was: “Jawel, enkele van onze beste programmeurs zijn zwart en we betrekken ze bij het hele ontwikkelproces van de game.” Ik vraag mij in hemelsnaam af waar de beschuldiging van racisme vandaan komt.

Volgens Croal gaat het om bepaalde stereotypering, bepaald beeldgebruik dat sinds de postkoloniale tijd geassocieerd wordt met racistische gevoelens. Simpel gezegd: wanneer een neger pikzwart en vijandig geportretteerd wordt, wordt dit geassocieerd met racisme. Dit principe is op zich al vreemd, want veel Afrikanen zijn nou eenmaal zeer zwart en de zombies in Resident Evil zijn zeker vijandig. Gevolg: Resident Evil 5 is racistisch.

Ik kan er niet zo goed bij dat, anno 2008, het medium der videogames nog geconfronteerd wordt met zo'n oud taboe als het inzetten van zwarte mensen. Eerder al was Vice City de dupe met de missie “Kill all Haïtians” en zelfs Castle Crashers en LocoRoco zijn beschuldigd van racisme. Bij Grand Theft Auto: San Andreas kwam het racisme echter van de andere kant. Een aantal gamers kon zich 'niet identificeren' met een zwart hoofdpersonage. Hoe kun je je wel identificeren met een Italiaanse drugsdealer, met een marinier op Mars, met een Russische soldaat in Berlijn of met een dikke loodgieter die op paddenstoelen springt?

Maar goed, dat is een andere discussie. Ik vind het, in dit geval, werkelijk te belachelijk voor woorden dat Capcom wordt beschuldigd van racisme, en niet zomaar door de eerste de beste. Het ontwikkelteam verdient juist lof voor het kiezen van deze unieke setting. En ik moet zeggen: de vijanden zien er weer lekker angstaanjagend uit, zwart of niet.