Column

De Wii U heeft Nintendo gered

De timing van de Switch had niet beter gekund

Geschreven door Michel Musters op
De Wii U was in bijna elk opzicht een ramp voor Nintendo. In ‘bijna’ elk opzicht inderdaad, want het falen van de Wii U heeft de weg vrijgemaakt voor het gigantische succes van de Switch. Nintendo staat er dit en volgend jaar beter voor dan concurrenten Microsoft en Sony, die elk met een nieuwe spelcomputer op de proppen komen.

De Wii U was natuurlijk allesbehalve een succes. Het ding verkocht voor geen meter, het concept van een tweede scherm was niet duidelijk genoeg uitgewerkt - waardoor zelfs Nintendo er in de meeste gevallen geen raad mee wist - en de levensloop van de console werd dan ook flink ingekort. Het enige goede wat je over de spelcomputer kon zeggen, is dat er een aantal erg goede games op zijn verschenen.

Doordat de levenscyclus van de console werd afgekapt, lanceerde Nintendo vroeg in 2017 al diens opvolger, de Switch. Het leek op voorhand een lastige situatie voor het bedrijf te worden: de nieuwe console kwam middenin de lopende generatie van Sony en Microsoft uit, die respectievelijk met de PlayStation 4 en Xbox One flinke verkoopsuccessen hadden. Consoles die ook nog eens veel krachtiger zijn dan het hybrideapparaat van Nintendo.

Deze gok blijkt zich inmiddels echter ruimschoots uit te betalen. Er was in 2017 geen concurrentie in de vorm van een andere zojuist gelanceerde console, en consumenten konden hun geld daardoor gemakkelijker aan de relatief goedkope Switch uitgeven. Ditmaal spreekt het concept wel aan, waardoor de console en ook de games als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Doordat weinig mensen een Wii U hebben gekocht, kon én kan Nintendo nog steeds op rustige momenten Wii U-games opnieuw verpakken en als nieuw op de Switch uitbrengen.

Mario Kart 8 Deluxe, Zelda: Breath of the Wild, New Super Mario Bros. U Deluxe, het aankomende Pikmin 3 Deluxe: het is een kleine greep uit de Wii U-spellen die ook op Switch verschijnen, en regelmatig veel beter verkopen dan de originele versies. Zeker tijdens deze onzekere coronatijden waarbij de ontwikkeling van games vertraging oploopt is dat een fijne bijkomstigheid. De Switch zelf prijkt sinds lancering meer wel dan niet bovenaan de verkooplijsten.

Pikmin 3 deluxe

De ongelukkige levensloop van de Wii U is op meer vlakken een zegen. Doordat de Switch nu drieënhalf jaar verkrijgbaar is, hoeft Nintendo eind dit jaar niet met een opvolger op de proppen te komen. Sony en Microsoft lanceren eind dit jaar wel de PlayStation 5 en Xbox Series X. Natuurlijk kijken we massaal uit naar nieuwe hardware, maar een ongelukkigere timing hadden de bedrijven eigenlijk niet kunnen treffen.

Ga maar na: de samenleving voelt wereldwijd nog altijd de gevolgen van het coronavirus. Natuurlijk verkopen consoles en games beter dan ooit – veel mensen zitten immers thuis en vervelen zich – maar de situatie heeft veel invloed op de ontwikkeling van games. Zo zou Halo Infinite dé grote lanceringsgame voor de Series X moeten worden, maar het spel werd deze week uitgesteld naar 2021. Ik weet zeker dat Microsoft de Series X liever ook naar volgend jaar uit had willen stellen, maar het bedrijf kan en wil dit niet doen omdat de PS5 ook eind dit jaar uitkomt. Beide platformen hebben eind dit jaar voor zover bekend geen line-up om over naar huis te schrijven, en gamers klagen hier steen en been over. Corona is een meer dan geldig excuus, maar het is aan bedrijven om ons over de streep te trekken voor een aanschaf. Tot dusver slagen Sony en Microsoft daar nauwelijks in.

Er was in 2017 geen concurrentie in de vorm van een andere zojuist gelanceerde console, en consumenten konden hun geld daardoor gemakkelijker aan de relatief goedkope Switch uitgeven

Daarbij is het nog maar de vraag of consumenten eind dit jaar wel genoeg geld beschikbaar hebben voor de nieuwe spelcomputers. Deze lente was er nog genoeg spaargeld dat op kon gaan aan games, maar hoe ziet de economie er eind dit jaar uit, na de lockdown en tijdens de mogelijk heersende werkloosheid? Een console van pakweg 500 euro – en dan praten we nog niet over de games en accessoires – staat dan niet hoog op de lijst van noodzakelijke aankopen. Een veel goedkopere Switch met een inmiddels behoorlijk spellenaanbod om zo voor een schappelijke prijs toch de nodige ontspanning in huis te halen, is dan een aanlokkelijk alternatief.

Daarbij heeft Nintendo altijd nog een grote troef in handen: prijsdalingen. Het bedrijf heeft de Switch nog nooit af hoeven prijzen, en ook alle Nintendo-games gaan nog voor de volle mep over de toonbank. Het is waarschijnlijk niet eens nodig gezien het aanhoudende succes, maar als Nintendo er voor kiest om eind dit jaar vijftig euro van de prijs van de Switch af te halen en een Select-lijn uit te brengen waardoor evergreens als Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe voor 30 euro per stuk te koop zijn, dan is het einde helemaal zoek.

XSX PS5 Switch

Het is dan ook waarschijnlijk dat in de loop van dit najaar en gedurende 2021 de Switch nog heer en meester van de verkooplijsten blijft. De PlayStation 5 en Series X gaan vast prima verkopen – de harde kern koopt de nieuwe apparatuur blind – maar de Switch blijft voorlopig de markt domineren, reken daar maar op. Terwijl Sony en Microsoft dit najaar een bikkelhard gevecht aangaan, kan Nintendo vrijwel achterover leunen. Uit de brokstukken van de Wii U is de succesvolle Switch opgebloeid. Een betere situatie had Nintendo zich niet kunnen wensen.

Lees meer columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Xbox Series X datum en Halo Infinite uitgesteld Factorio lanceert na ruim 8 jaar officieel
39

Reacties op: De Wii U heeft Nintendo gered

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    HunterSeeker

    • 15 augustus 2020 10:05
    Ik ben 1 van de "gelukkige" die een WiiU heeft én een 3DS. Dat was ook zon topper, kort nadat tie uit kwam werd er al een verbeterde versie van gereleased. Maar iedereen die een 3DS had werd wel een ambassador woohoo…

    Verder vond ik de WiiU een hele goeie console, je kon prima op het scherm spelen en hij lag lekker in de hand. De 3DS deed het bij mij verder ook goed. Het is alleen wel zuur hoe ze met de early adapters om gaan. De fans staan in de rij voor de release en kort daarna komt er een upgrade uit die niet eens voor de release van het origineel was aangekondigd. je kan dan toch niet verwachten dat die fans dan ook de nieuwe versie in huis gaan halen? Dat heb ik iig niet gedaan, wel vaak aan gedacht, maar toch niet gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MarzoriuM

    • 19 augustus 2020 17:30
    @HunterSeeker Mee eens. Ik heb ook een Wii U gekocht en een hoop games digitaal aangeschaft. Mario Kart 8, Super Mario Bros U, DK tropical freeze. Stuk voor stuk zijn ze opnieuw uitgebracht voor de switch, maar helaas kreeg je geen korting oid. Dat zou wel een mooi gebaar richting trouwe fans zijn geweest. Dat viel mij tegen van Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 15 augustus 2020 10:31
    Ik heb een WiiU, buitenom als je de Switch gewend bent is de controller wat groot maar op de Switch zet ik ook een grip voor mijn handen dus waar heb ik het over.
    WiiU is en was voor mij geen faal, heb wat vette games erop gespeeld zoals ZombiU en Pikmin, Mario 3D World etc.
    Jammer dat het apparaat niet verder werd ondersteund door meer klassiekers erop te gooien of virtual console games.
    Maar geen moment spijt gehad van het apparaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 15 augustus 2020 10:56
    Hier ook zeer tevreden over de Wii-u. Met name xenoblade chronicles X helemaal kapot gespeeld. Het apparaat had maar een manco en dat was third party support. Kwam omdat Nintendo zelf de grootste concurrent was.

    Overigens, hoewel breath of the wild oorspronkelijk voor de Wii-u in ontwikkeling was heeft Nintendo dit spel niet op een rustig moment opnieuw verpakt. Het was een gelijktijdige release. Valt een beetje uit de toon met opgesomde games 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 16 augustus 2020 10:23
    @Jumpman Ja, dat gevoel had ik dus ook m.b.t. BotW. Dat is geen re-release geweest. Net zoals Skyward en Twilight, kwamen die uit op twee consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    N0rthstar

    • 16 augustus 2020 15:59
    @Jumpman Ik hoop stiekem dat Xenoblade Chronicles X toch nog naar de Switch komt. Zou wel tof zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 16 augustus 2020 17:07
    @N0rthstar dan wij samen 😁. Vindt heel de serie geweldig maar de X heeft een speciaal plekje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 augustus 2020 14:18
    Dat jullie Breath of the wild in 1 adem noemen met andere heruitgegeven Wii U games klopt natuurlijk van geen kant. Breath of the wild kwam gelijktijdig uit voor wii U en switch, en is dus helemaal geen heruitgave.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 15 augustus 2020 16:32
    @darkmanwls ach joh, je weet hoe het hier gaat met feiten checken. Straks als in de toekomst (ooit nog) beyond good and evil uit komt voor de ps5 dan zal het wel een remaster genoemd worden omdat deze tijdens de PS4 in ontwikkeling was 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 augustus 2020 18:04
    @Jumpman Lol, maar ja, je hebt het over hoe men hier feiten checkt. Maar volgens mij is het antwoord daarop gewoon niet. De schrijver schrijft gewoon op wat ie zich op dat moment denkt te herinneren. Van de week hadden ze het ook nog over niet bestaande street fighter games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 15 augustus 2020 18:23
    @darkmanwls ja las ook street fighter 3: alpha. Ik heb ze allemaal gespeeld maar die toch niet 😜, is vast een speciale arcade versie 😁. Maar ook niet aanpassen in t artikel als er op gewezen wordt. Een fout maken kan altijd, niet herstellen is dubbel fout imo.

    Dat ze niet alles weten kan ik heel goed begrijpen, velen zijn nu rond de 20-25 die hier mee bezig zijn en er over schrijven. Dan komt er een oude zeur van over de 40 langs die al die games sinds de release heeft meegemaakt 😜. Dus ik beloof vast dat ik me met Tony hawk straks in ga houden ☺️😇

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 19 augustus 2020 06:49
    @Jumpman Dat je niet alles weet kan ik niet begrijpen, we kunnen allemaal een zinnetje typen in een Google zoekbalk. Er zullen in geen excuses voor dergelijke luie onvolledige artikelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 15 augustus 2020 18:53
    @Jumpman Feiten checken? Ik heb Breath of the Wild een paar jaar voordat hij uitkwam op de Wii U tijdens E3 gespeeld, en toen hij (nagenoeg gelijktijdig) lanceerde op de Wii U en Switch ongeveer 200 uur gespeeld op de Switch.

    Ik begrijp niet helemaal wat het probleem nu is van de opsomming van Wii U-games die ik in dit artikel noem. Het is ten eerste geen kritiek - if anything zie ik het als positief is. Ik claim ook nergens dat de situatie van Breath of the Wild precies hetzelfde is als de andere voorbeelden die ik noem - Breath of the Wild kwam gelijktijdig naar Wii U en Switch inderdaad.

    Ik begrijp echt niet waarom ik blijkbaar moet verdedigen dat ik dit wist. De column claimt nergens dat dit niet het geval is. Het ding is dat het helemaal niet het punt is dat ik probeer te maken, dus heb ik ook niet extra ruimte verspild in de tekst door het verschil uit te leggen. Het is voor iedereen - waaronder ook jullie, zo te merken - wel duidelijk wanneer deze spellen uit zijn gekomen, toch? Nogmaals, dat is niet het (overigens zeer positief naar Nintendo gerichte) punt dat ik in die alinea maak…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 15 augustus 2020 20:01
    @MichelMusters je laat het in het artikel over komen alsof breath of de wild een oude titel is die Nintendo al op de plank had liggen van de Wii-u en besloten heeft deze te gebruiken voor een heruitgave. Want dat is wat je met de overige titels namelijk ook bedoel, zo breng je het over met “opnieuw verpakken en als nieuw op de Switch uitbrengen“ . Daarom vermeldde ik ook dat breath of the wild als enige in deze rij er uit springt omdat dit geen heruitgave is maar tijdens de ontwikkeling is besloten de game op meerdere systemen uit te brengen.

    Met bloodstained is dat ook precies zo gelopen, was oorspronkelijk niet in ontwikkeling voor de switch maar is gaandeweg ook daarvoor ontwikkeld, dan kan je ook niet spreken dat de game opnieuw verpakt is. Dat is het punt wat ik er mee wil maken. Als je daar captain toad, donkey Kong country of zelfs hyrule warriors meer had gezet dan had je me er niet over gehoord, maar met deze titel wel omdat het een fout voorbeeld is. Mag je het mee oneens zijn maar zo zie ik het in ieder geval.

    Overigens pak ik heel het artikel niet op als kritiek want je hebt een punt. De switch wordt door het gros van de mensen gezien als een opvolger van de Wii waar veel mensen ook denken dat de Wii- u eerder een upgrade ding is gelijk aan de n64 expansion pack. Dus ik geef je volledig gelijk als je stelt dat Nintendo nu zo goed boert dankzij de (helaas) geflopte Wii-u.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 augustus 2020 21:40
    @MichelMusters Zoals Jumpman al aangeeft wekt het artikel de indruk dat je een opsomming maakt van games die zijn her uitgegeven voor de switch en die oorspronkelijk Wii U games waren. Je noemt breath of the wild daar in 1 adem met die games.

    En als dat nu het enige was dan zou ik er nog overheen hebben gekeken. Maar jullie hebben zo vaak van dat soort foutjes. Zoals al benoemd een "street fighter 3: alpha" die game bestaat helemaal niet. Of laatst nog een artikel waarin werd beweerd dat Dragon quest 11 binnenkort zou gaan uitkomen voor xbox EN pc, terwijl de pc versie toch echt al 2 jaar uit is.
    En dit komt zo enorm vaak voor, van die dingetjes waarvan op zich wel te zien is wat er bedoeld werd, maar het klopt gewoon niet. Het zijn slordigheden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gekke Dirkie

    • 16 augustus 2020 02:53
    @darkmanwls de Switch versie is wel degelijk een heruitgave te noemen, alleen dan één waarvan al tijdens de ontwikkeling werd besloten om hem voor de Switch 'her uit te geven'.
    Het is in oorsprong gewoon een Wii U titel, en past dus mooi tussen die andere titels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 augustus 2020 03:42
    @Gekke Dirkie die beslissing is genomen VOOR dat ie uit kwam op de wii u, en beide versies zijn nagenoeg gelijktijdig uigekomen. Zo lust ik er ook nog wel een paar.
    Bij die andere games zat een duidelijk verschil in de tijd sinds de originele uitgave. En die games waren ten tijd van hun uitkomen nog niet bedoeld als switch game. Dat is wel degelijk een wezenlijk verschil en dus past ie NIET in dat rijtje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 17 augustus 2020 09:45
    @darkmanwls Indirect is BOTW een port en heruitgave of je het nou wilt geloven of niet.
    De keuze is juist gemaakt om de Switch extra leven in te pompen, de hele game draait en is gebaseerd op WiiU specs, puur uit strategisch marketing oogpunt hebben ze dit gedaan.
    Jullie hebben gelijk als je het heel zwart wit aankijkt en Michel heeft netzo goed gelijk.
    Het is als Nike een 2022 shoe wilt uitbrengen de schoen is klaar en is superdope, maar het bedrijf verkeert in zwaar weer dus ze besluiten de schoen binnen een maand uit te brengen en te verkopen als de Nike 2021 shoe.
    Terwijl alle media de shoe al gezien hebben als de upcoming 2022 hype.
    Zelfde concept, de media zal die shoe zien als de 2022 shoe en het publiek als de 2021 WANT hij is uitgebracht in 2021.
    Kortom het plan was de WiiU maar de Switch release kwam gewoon goed uit, heruitgave? Ja en nee maar voornamelijk ja met de achterliggende kennis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 augustus 2020 11:31
    @Pascal08 Het gaat er niet om wat de oorspronkelijke gedachte was en we hebben het niet over ports, we hebben het over her UITGAVE. Om iets een heruitgave te laten zijn moet de game al eerder uitgegeven zijn. En sinds dat de wii-u en switch versies nagenoeg gelijk uitgegeven zijn is het geen heruitgave. Het hele verhaal van dat t oorspronkelijk voor de wii u bedoeld was is helemaal niet aan de orde voor t punt.

    Het heeft ook niets te maken met of ik het geloof of niet, ik weet ook wel dat de game oorspronkelijk bedoeld was voor de wii u, maar nogmaals, dat is het punt niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 17 augustus 2020 12:35
    @darkmanwls Huh? Dat is juist wel aan de orde voor dit punt, dat de game oorspronkelijk voor de WiiU is/was, daar is waar Michel op doelt en daar is waar jij over valt uiteindelijk.
    Omdat het tegelijk in de schappen lag maakt het per definitie niet direct een heruitgave maar het is wel een heruitgave als je kijkt naar een nieuwere versie voor een nieuwer systeem want dat is het voor de Switch, en ook dat valt onder heruitgave.
    Cyberpunk zal misschien gelijk op beide console versies uitkomen maar de next gen zal een heruitgave zijn van de current gen.
    Anyway, like i said beide perspectieven begrijp ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.