Een hoop gamers hebben het vertrouwen in de pc verloren. Met de komst van de volgende generatie consoles hopen ook de grote bazen van Sony, Nintendo en Microsoft een hoop pcgamers te bekeren tot het consolegeloof en zo weer een nieuwe doelgroep van fanatieke spelers aan te boren. Maar hoe denken deze

bedrijven de verwende thuisknutselaar blij te kunnen maken met een machine die volgens exacte standaarden is opgebouwd en waaraan niets te veranderen valt. Zijn de creatieve gamers met uitsterven bedreigd en gaan we allemaal terug naar de steentijd?

De ontwikkeling van games kost enorm veel geld, maar de inkomsten die uit die branche komen gaan daar niet voor het grootste deel naar toe. Hardwarefabrikanten kunnen nog steeds profiteren van de blijvende vraag van

steeds snellere hardware, maar publishers/developers krijgen hierdoor enkel te maken met hoger wordende ontwikkelingskosten. Een game compatible maken

met tig verschillende systemen is moeilijker dan een game enkel voor de console te ontwikkelen. En de kosten die hierbij komen kijken zijn ook een stuk lager. Daarnaast heeft de pcmarkt ook nog eens last van een hogere kopieer-ratio dan de console.

Hoe voordelig is het eigenlijk voor de gamer zelf? Qua kosten komt de console wel een stuk beter uit de vergelijking. Maar hoe gaat het verlopen met de openheid van deze platformen? Sony heeft met de PS2 al duidelijk gemaakt dat een open platform voor (geavanceerde) gamers nog steeds niet in de planning staat en heeft dan ook geen enkele plannen om een speciale SDK (ontwikkelings software) te lanceren. De reden? Als een bedrijf als Sony één keer in de 5 a 6 jaar een nieuwe console op de markt gaat zetten zouden de verkoopskosten van een console onacceptabel hoog worden. Dus worden de inkomsten op een andere manier verkregen waardoor de ontwikkelaar een flinke som geld betaald aan bedrijven als Sony voor het verkrijgen van de development kit. Het promoten van 'eigen code' zou dan ook het hele idee tussen developer en consolefabrikant kapot maken. Een probleem dat niet aanwezig is bij de pc omdat de hard- en softwarefabrikanten geen echte relatie met elkaar hebben. Vrij baan voor Modmakers dus.

Vooral Microsoft heeft zijn steentje bijgedragen tot de veronderstelling dat er een hoop gaat veranderen met de nieuwe consoles. En dat de industrie duidelijk heeft geluisterd is te merken aan de berichten in de verschillende media. Overal doen de vreemdste geruchten de ronde. Dat dit natuurlijk niet zo vreemd is, valt wel te verklaren aan het feit dat Microsoft behoorlijk bekend is op de verschillende vlakken in de industrie. Niet alleen heeft MS een uitgebreide kennis op gebied van Operating Systems en DirectX, maar zijn ze ook goed bekend met internet technologie (MSN) en hardware (SideWinder). Deze brede kennis maakt het voor

andere partijen als Sony en Nintendo erg moeilijk om hier in een korte tijd ook een goed antwoord op te kunnen geven. Projecten als Sega.net staan immers allemaal in de kinderschoenen en hebben nooit de backup van al bestaande online netwerken waartoe Microsoft wel de beschikking heeft (zoals bijv. The Zone). Bovendien is het nog maar de vraag hoe Microsoft het aan gaat pakken met de development kits en de ontwikkeling door derde partijen. Gaat MS zich namelijk ook richten op de Modmakers en andere creatieve zielen? En gaat MS de pc nog verder promoten als gamesmachine met hun nieuwe

petproject, de Xbox?

Al gaat de Xbox dus op een banaan met voetjes lijken, het uiteindelijke succes van de machine ligt aan de aanpak waarvoor Microsoft gaat kiezen. En juist vanwege de ultieme mix die tussen pc en console mogelijk is, zou dit eens heel goed kunnen lukken. Maar we zullen snel genoeg zien hoe MS zich daar uit gaat werken.