Column

De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen

Don’t underestimate the power of inflation

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
Wie regelmatig boodschappen doet, is het waarschijnlijk al opgevallen dat alles duurder wordt. Zelfs de PlayStation 5 moet er aan geloven. Je kon 'm al nauwelijks krijgen, maar nu kun je 'm ook niet meer betalen.

Bovenstaande uitspraak is natuurlijk lichtelijk overdreven: er gaat ‘slechts’ 50 euro bovenop de adviesprijs, waardoor deze nu uitkomt op 550 euro (of 450 euro voor de uitvoering zonder disc drive). Dat ik zo overdrijf, is gedreven vanuit verbazing en frustratie. Ik ga hier niet mijn denkbeeldige huishoudboekje uit de doeken doen, maar kort gezegd valt ook mij op dat de prijzen de laatste maanden nogal hard omhoog schieten. Of misschien nog wel erger: dat producenten van levensmiddelen heel geniepig hun producten en verpakkingen kleiner zijn gaan maken. Ik was laatst in de supermarkt en het leek even alsof ik per ongeluk in Madurodam was beland. Ben ik nou zo groot geworden of is dat bekertje crème fraiche zo klein?

Pump up de jam

Alles draait momenteel om inflatie. Dat is althans de reden die continu wordt aangedragen door de grote bedrijven die in onze primaire levensbehoeftes voorzien, of dat nu eten of gamen is. Grondstoffen worden duurder en er is overal een tekort van, met name chips en personeel. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook het verschepen van goederen duurder, wat weer doorsijpelt in de kostprijs en uiteindelijk ook de prijs die je er in de winkel voor moet betalen. Iedere industrie en branche heeft er zo’n beetje last van. Al die tegenvallers bij elkaar opgeteld leiden tot flinke prijsverhogingen.

Tot zover de officiële lezing. Vergeef me als ik nu een beetje als een complotdenker klink, maar dit is wat mensen met meer geld dan jij willen dat je gelooft. Dat ze net als jou met de handen in het haar en een enorm brok in hun keel uiteindelijk toch maar besloten hebben om tien cent boven op de verkoopprijs te doen. Omdat ze anders acuut failliet zouden gaan. En dat willen we natuurlijk niet. Dan kan niemand meer een PlayStation 5 of een potje jam kopen.

PS5

De prijs van kapitalisme

In werkelijkheid draait het weliswaar om geld, maar dan niet dat van jou of van mij. Grote bedrijven wentelen de nadelige gevolgen van inflatie of andere economische verschijnselen, zoals een lage wisselkoers van de euro, liever af op de consument dan op de aandeelhouders. Dat is nu eenmaal een uitwas van ongebreideld kapitalisme. De rest van mijn relaas zal ik je besparen, maar het is absoluut niet zo dat Sony niet anders kan dan de prijs van de PlayStation 5 omhooggooien. Tuurlijk kunnen ze dat ook niet doen, maar ze kiezen er bewust voor om wél een prijsverhoging door te voeren (behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker). Ze doen het omdat ze het kunnen maken.

Dat bedoel ik niet eens zo harteloos als het klinkt. De PlayStation 5 is bijna twee jaar na release nog zo beperkt verkrijgbaar dat veel ‘hardcore’ gamers er nog steeds geen hebben. De markt is dus nog lang niet op het punt beland dat deze zogeheten early adopters allemaal een PS5 hebben. Dit is traditiegetrouw de groep consumenten die niet heel prijsbewust is. Zij vinden het belangrijker om er vroeg bij te zijn en betalen daar met ‘liefde’ een hogere prijs voor. Die 50 euro erbovenop gaat daarom niet ineens voor een lagere vraag zorgen. Dankzij een aanbod dat nog steeds beperkt wordt door allerlei productieproblemen en vastgeslibde logistiek, zal de PS5 voorlopig ook nog wel schaars blijven.

Eigenlijk verandert er dus maar bar weinig. Dat is precies het probleem. Over een paar maanden of misschien zelfs weken zijn weinig mensen zich meer bewust van het feit dat de PlayStation 5 ooit goedkoper was. Misschien een enkeling die al tijden geld opzij aan het zetten is, maar de meeste consumenten gaan de nieuwe prijs als normaal beschouwen. Maar dat is het dus niet. Het is een vrij kil signaal van een bedrijf dat de laatste jaren al vaker niet zo consumentvriendelijk is geweest.

PlayStation 5

Winst-winst-situatie

Moeten we dan massaal een Xbox Series S gaan kopen, de ‘beste’ console die momenteel verkrijgbaar is? Nou, dat mag uiteraard, maar Microsoft is niet ineens de barmhartige Samaritaan. Zij zijn nu vooral bezig met marktaandeel (terug)winnen, door consumenten met Game Pass een bizar voordelige propositie te bieden. En als investeerders iets nog liever willen dan geld, dan is het marktaandeel. De winst komt wel wanneer de markt dusdanig verstoord of verpest blijkt dat er geen weg meer terug is. Ik zie het daarom ook niet zo snel gebeuren dat Microsoft de prijs van de Xbox Series S en X verhoogt. Zij zien in het besluit van Sony vast een uitgelezen kans om hun eigen opmars verder te versnellen.

Xbox Game Pass

Dat Sony ondanks die hete adem in de nek alsnog de prijs durft te verhogen in onder meer Japan en Europa, valt stiekem vrij eenvoudig te verklaren. De hegemonie van PlayStation is hier al ruim twee decennia redelijk onbetwist. En voor die ‘loyaliteit’ krijgen we nu een prachtige prijs: 550 euro. Dan had ik toch liever gehad dat Sony de PlayStation 5 stiekem kleiner had gemaakt. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Samsung sluit PCIe 4.0 af met 990 Pro-ssd First-person thriller The Gap onthuld
72

Reacties op: De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Liquidshake

    • 25 augustus 2022 18:12
    @Riyakuya ow ja tuurlijk, een switch, dat maakt je opeens minder een fanboy!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 25 augustus 2022 19:18
    @Liquidshake ik heb alles behalve een ps5 en dus ben ik een fanboy. Oke. Ik zal er aan denken de volgende keer dat ik weer een PS game op mijn pc speel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    whaha

    • 25 augustus 2022 13:42
    @Riyakuya Mee eens. Ik ben ook benieuwd naar die rechtszaak.

    Bedenk bijvoorbeeld dat de PS6 hoogstwaarschijnlijk uitsluitend digital only gaat zijn. Als die 30% dan dus gaat tellen voor alle games die ze verkopen, dan handelen ze effectief als een soort van monopolist en kunnen we niet meer om ze heen.

    Sommigen zullen dat niet erg vinden. Ik vind het een naar idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 25 augustus 2022 13:54
    @whaha Je leven is dan ook permanent naar als je verandering als naar beschouwt; je houdt het niet tegen dus het gaat je gedwongen overkomen.

    Beter is om het maar te omarmen en er het beste van te maken. Dan blijft het leven toch een stuk lolliger. Case in point ik heb een maand of 2 geleden al mijn DVDs en papieren boeken naar de kringloop gebracht. Een half leven aan verzameldrift wat ik even weggaf, hoppa. Het deed me echter geen pijn, het was eerder een opluchting dat ik het eindelijk losliet.

    De kastruimte die vrij kwam. Heerlijk. En intussen heb ik alle belangrijke boeken gewoon op mijn ereader en qua films kijken zit ik niet meer vast in een routine van maar constant opnieuw kijken wat ik al honderd keer gezien heb, ik pak streaming services aan zoals ze bedoeld zijn en open de geest voor nieuwe zaken. En prompt heb ik toch heel wat moois gezien wat ik normaal nooit zou bekijken.

    Het HOEFT niet zo slecht te zijn. Het feit dat het anders is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 25 augustus 2022 16:04
    @gimbal2 Prima als dat voldoende voor je is natuurlijk, maar ik heb liever originelen. Disney bijv. vind het doodnormaal om oude films en series te editen naar de "waan van de dag" of zelfs helemaal te verwijderen. Dan heb ik tenminste de "waarheid" nog in de kast liggen.

    En je wordt natuurlijk niet gedwongen, ik speel al op de PS sinds PS3, maar er komt echt geen PS6 als dit een digital only is en echt niet alleen omdat ik ze fysiek wil vasthouden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    whaha

    • 25 augustus 2022 21:25
    @gimbal2

    Wauw, je gaat totaal niet in op wat ik bedoelde. Ik had het over marktmacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 25 augustus 2022 14:17
    @whaha persoonlijk ben ik ook niet echt fan van de digital only toekomst echter heeft fysieke media inmiddels ook zijn waarde wel verloren. Veel games die uitkomen op disc hebben alsnog een update nodig om te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 25 augustus 2022 15:17
    @Riyakuya Die rechtzaak gaat nergens naartoe. Kijk je ook verder dan alleen Sony? Alle concurrentie hanteert 30%. Zowel in gaming als in andere sectoren.

    Je hebt een beetje makkelijk praten met je verhaal hoe het bedrijfstechnisch allemaal zou moeten gaan. Maar juist jij als consument bent ook de eerste die gaat klagen als opeens een product minder is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 25 augustus 2022 16:04
    @CaptainWinslow op pc is MS al naar 12 procent gegaan en ze hebben aangegeven dat ook te gaan bekijken voor consoles. Ik dacht dat dat inmiddels al was maar daar zat ik dus fout. Epic Games store vraagt tevens ook maar 12 procent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 25 augustus 2022 16:52
    @Riyakuya Dat is alleen Microsoft Store niet xbox store namelijk. Ja kan nu niet doen alsof dit 30% verhaal nieuw is, omdat iemand in Engeland die niet veel voorstelt het hier niet mee eens is. Als hij Sony wilt aanklagen, mag hij tegelijkertijd heel veel andere bedrijven gaan aanklagen. Epic store is de enige die 12 procent vraagt, maar zij hoeven naast Epic Store geen andere platformen te onderhouden. Dat moeten Nintendo, Apple, Google, Microsoft etc etc allemaal wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 25 augustus 2022 12:23
    "behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker"

    Dit heeft niets te maken met het marktaandeel in Amerika. Het heeft te maken met de wisselkoers. Vergeet niet dat omdat de inflatie in de VS bij lange na niet zo hoog is als in de EU bijvoorbeeld, de euro hard gedaalds tis tov de dollar. Hierdoor krijg je dus minder dollars per euro terug. En aangezien het grootste gedeelte van de wereldhandel in dollars plaats vindt, levert een verkoop van een ps5 in Europa ze dus minder geld op dan een verkoop in de VS. Sony legt zelf ook uit dat het name komt door de wisselkoers.
    Stel dat Amerika over een tijdje veel harder weg zakt qua inflatie en de euro weer meer waar door dan de dollar, heb je kans dat de prijs weer omlaag gaat omdat je weer meer dollars per euro krijgt. Dat is puur hoe economie werkt en heeft weinig te maken met de concurentie met xbox

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 augustus 2022 13:38
    @Lavalera dit heeft toch ook altijd al gespeeld ene keer is dollar minder waard dan euro andere keer evem veel waar. Maar nof nooit en ik zeg nog nooit is de prijs van een console omhoog gegaan na launch dus wat een onzin allemaal geloof toxh nier alles. Sony doet dit puur omdat ze hier en japan denken geen markt aandeel te verliezen dus kunnen ze het veroorloven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 25 augustus 2022 13:57
    @hulstpower Niet met consoles maar wel met andere diensten. Het is niet de eerste keer dat mede door een wisselkoers wijziging prijzen in euro's verhoogd of verlaagd worden. ik heb in het verleden daar meerdere voorbeelden van gezien. Vergeet ook niet dat voor het eerst sinds de euro live is gegaan de euro minder waard is dan de dollar en met het verschil in inflatie tussen de VS en de EU kan dit nog wel eens minders waard gaan worden.

    Maar dit heeft echt helemaal niets te maken met concurentie positie. Waar mensen dat toch vandaan halen is mij een raadsel. Je kan het nog gooien op hogeren winsten, de aandeelhouders tevreden houden, hogere kosten etc/ Maar je product duurder maken terwijl de concurent dit niet doet? Dat is juist in de economie slecht voor je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 augustus 2022 13:59
    @Lavalera klopt helemaal mee eens maar consoles nog nooit. En dan normaal word het wereldwijd gedaam, sony doet nu alleen in plekken waar ze denken geen markt aandeell. Te verlieden en juist niet waar ze moeten winnen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    whaha

    • 25 augustus 2022 13:39
    @Lavalera
    Nu heb ik zin om een weddenschap met je aan te gaan.

    Op welke termijn gaat Sony de prijs weer verlagen als de wisselkoers terug gaat naar de oude situatie - indien die terug gaat?

    Ik weet dat je 'stel' zegt, maar ik acht een prijsverlaging van de PS5, zeker in Nederland, dit jaar, ondenkbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 25 augustus 2022 13:54
    @whaha Natuurlijk gaat er geen prijs verlaging meer plaats vinden dit jaar. Ik haal ook even bewust alleen die ene regel uit het artikel aan omdat er blijkbaar mensen zijn die denken dat Sony de prijzen niet verhoogd in de VS omdat daar het martkaandeel dichter bij elkaar ligt, wat natuurlijk kant en klare onzin in. Dus ik probeerde even uit te leggen waar de door Sony in de blog genoemde wisselkoersen vandaan komen en hoe dat werkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 augustus 2022 14:07
    @Lavalera denk dat beide een rol spelen de wissel koers maar ook omdat ik dacht dst micro markt aandeel heel groot is in amerika. Maar puur een mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 25 augustus 2022 14:42
    @hulstpower Dat klopt inderdaad. Als je ook kijkt naar de xbox one verkopen in de VS is veruit het grootste gedeelte van de XBO daar verkocht. En alhoewel de ps4 nog steeds meer verkocht is, is het verschil vele malen kleiner dan in de rest van de wereld waar Sony domineerde in die console generatie. Ik snap je mening ook helemaal hoor, ik deel hem alleen niet helemaal. Deze generatie laat Xbox al zien dat ze ook in Europa en Japan goed kunnen verkopen (en dan met name de S) en de kans is groot dat meer casual gamers gaan kiezen voor de goedkopere console als de recessie echt komt (ten minste er van uitgaande dat Xbox niet verhoogt) en dat daardoor Xbox meer marktaandel kan terug pakken in die gebieden. ik zeg ook niet dat het waarheid is wat ik zeg, het is mijn observatie en verwachting waarom het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 augustus 2022 14:50
    @Lavalera ok geef ik je gelijk in. En ik zeg ook niet wat je zegt niet waar is maar denk dat het eem beetje van beide is. Waar ik ook nog aamdacht even was voor het bekend maken van de prijzen van de series en ps5 ging er geruchten dst ps5 600 of meer zou kosten maar dat ze prijs xbox gematched hebben na dat die zeiden 500. Of dit waar is weet ik niet maar dacht even zo komt sony even terug naar die oorspronkelijk 600

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 25 augustus 2022 15:50
    @hulstpower Dat verhaal lees ik nu inderdaad op veel andere sites ook in de reacties op dit verhaal. In die tijd volgde ik het game nieuws nog niet zo nauw als ik nu doe, dus deze had ik nog niet eerder gehoord. Als dat waarheid is, is de stap naar de prijsverhoging nu veel makkelijker voor Sony inderdaad.

    maar goed ik ben al blij dat ik beide heb gekocht voor de release prijs, dus gelukkig merk ik er niets van, maar eht is vervelend voro de mensen die er nog 1 moeten hoe dan ook

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.