Column
pokemon

De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver

Een klodder slagroom

Geschreven door Erik Nusselder op
Switch-gamers worden dit najaar getrakteerd op twee nieuwe, grote Pokémon-games. Ik heb er onwijs veel zin in, ondanks dat ik me al een tijdje niet meer heb verdiept in de serie. Maar die wezens die ze verzinnen voor de nieuwste games, gaan mij wel een beetje ver…

Eigenlijk heb ik relatief weinig ervaring met Pokémon. Toen de tekenfilm eind jaren 90 op Fox Kids verscheen, was ik er een beetje te oud voor. Of liever gezegd: ik had de leeftijd dat ik mezelf te oud vond voor dat soort kleurrijke filmpjes. Toch ken ik de eerste generatie pokémon als mijn broekzak, door de allereerste games op de Game Boy.

Hoewel ik erg genoot van de rpg-elementen waar ik zo van hield en de enorme drang om mijn verzameling vreemde wezens compleet te krijgen, ben ik de franchise daarna een beetje uit het oog verloren. De laatste game die ik speelde was Pokémon Go op mijn smartphone, en ook daarmee ben ik gestopt toen er nieuwe generaties pokémon uitkwamen die mij weinig zeiden.

Maar nu ben ik helemaal klaar voor een legendarisch avontuur op mijn Switch. De mooie graphics die mogelijk zijn op de console, plus het feit dat alles draagbaar is, maakt dit een perfect moment voor mij om weer in te stappen. Bovendien ben ik nu volwassen genoeg om toe te geven dat ik er helemaal niet te oud voor ben. Let’s Go Eevee en Pikachu heb ik vorig jaar links laten liggen, omdat ik het er een beetje simpel uit vond zien (en ik er ook helemaal geen tijd voor had), maar voor het volgende avontuur ga ik absoluut tijd vrijmaken.

pokemon

Catch ‘em all

Er is wel één ding waar ik een beetje zenuwachtig van word, en dat zijn al die nieuwe pokémon die ze maar aan blijven kondigen. Het lijkt wel alsof de inspiratie van de ontwerpers een beetje op begint te raken en ze steeds vreemdere capriolen moeten uithalen om er nog wat van te maken. De eerste 150 pokémon waren vooral gebaseerd op standaard dieren, maar dan in monstervorm. Een vogel, een schildpad, een vis, een draak, een mimespeler… oké, die was ook al best raar. Maar over het algemeen waren de pokémon nog wel te plaatsen.

In latere games zag ik al een stuk vreemdere creaties voorbij komen. Klefki uit Generation 6 is bijvoorbeeld een sleutelring, waarmee je andere pokémon aan kunt vallen. Trubbish uit Generation 5 is letterlijk een vuilniszak die evolueert in een afvalberg. Palossand uit Generation 7 is potverdorie gewoon een zandkasteel! Ik snap het: op een gegeven moment heb je alle dieren wel gehad en moet je iets creatievers verzinnen, maar poeh zeg.

Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan.
pokemon

Preizwaard en schild

De pokémon die ze voor Sword en Shield hebben verzonnen, slaan wat mij betreft alles. Deze week werd Sirfetch’d onthuld, een evolutie van de klassieke pokémon Farfetch’d. Sirfetch’d is een echte heer, een statige vogel die rechtop staat, met de borst vooruit. In zijn ene hand heeft hij een schild, in de andere een gigantische speer die om de een of andere reden twee keer zo lang is als hij zelf. Dat lijkt me niet echt praktisch. Of nee, pardon, het is geen speer, maar een prei. Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan. Pas als de groente verwelkt, gaat de vogel met pensioen.

Dat is al vreemd, maar het is lang niet het gekste dat onlangs is aangekondigd. Een tijdje geleden viel het hele internet over Polteageist, en niet alleen om die vreselijke (lees: heerlijke) woordgrap in de naam. Het lichaam van deze Pokémon is gemaakt van zwarte thee met een duidelijke aroma en smaak. Alleen een trainer die een vertrouwensband heeft opgebouwd met dit wezen, mag van de thee proeven. Maar pas op: als je teveel drinkt, kun je misselijk worden. Maar wacht, als zijn lichaam is gemaakt van thee, en het mogelijk is om die thee te drinken, betekent dat dan dat je deze pokémon letterlijk opdrinkt? Wat zegt dat over de relatie tussen mensen en Pokémon? Moeten we dit willen?

Het meest verbaasd was ik echter over Alcremie, die in juli werd onthuld. Dit beestje lijkt op een toefje slagroom. Dat is al tot daar aan toe, maar door de lichtelijk dubbelzinnige omschrijving van de pokémon vraag ik me af wat de ontwerpers allemaal roken. Alchemie kan namelijk room maken, die nog smaakvoller wordt als hij blij is. Als hij wordt aangevallen, gooit hij zijn room op een tegenstander om hem af te leiden of tijdelijk te verblinden. Die room werkt ontzettend kalmerend, en als je het opeet verlies je de wil om nog verder te vechten. Het duurde natuurlijk niet lang voordat het internet een reeks verontrustende memes maakte met deze informatie.

Alcremie

Vergaderkamer

Ik overdrijf natuurlijk een beetje - het is maar een spelletje en het wordt vast hartstikke leuk om met Alcremie een beetje room te spuiten. Toch zou ik graag een keertje willen zien hoe het verzinnen van die nieuwe pokémon in zijn werk gaat. Ik stel me al helemaal voor hoe de ontwikkelaars samen in een vergaderkamer zitten, met een dierenatlas voor hun neus waarin alle gebruikte beesten al zijn doorgestreept.

Wanhopig kijken ze naar buiten: ”Hé kijk, een vuilniszak! Kunnen we daar iets mee?” Ze waaien een dagje uit op het strand om inspiratie op te doen, en maken een zandkasteel-pokémon als souvenir. Als ze samen gaan eten, merkt iemand op dat die prei toch best wel op een zwaard lijkt. En dan komt het toetje op tafel, met een extra klodder slagroom…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: open bèta Nioh 2 en Apple Arcade Wargaming Fest trekt ruim 250.000 mensen
12

Reacties op: De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vogeltje

    • 21 september 2019 08:16
    Tja, ik vind de pokemon van tegenwoordig ook niet zo leuk meer. Gen 1,2 en tot bepaalde hoogte 3, gaan inderdaad nog over dieren. Of tenminste, de verwijzingen zijn erg makkelijk terug te vinden.
    Pokemon gebaseerd op planten, vond ik dan wat vreemder, ondanks dat planten in het echt zeker wel in leven zijn.

    Maar hoe ze dat doen met slagroom of met vuilnis, is wel heel erg ver gezocht. Er zijn zat dieren op de wereld waar je ze op kunt inspireren, daar zijn we bij lange na nog niet doorheen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 21 september 2019 09:02
    Enigszins begrijp ik het wel. Bij de latere generaties heb ik vaak ook van "wat is dat nou weer?" Maar als ik de eerste generatie nog 'ns onder de loep neem kom je ook vreemde en simpele dingen tegen. Qua namen bijvoorbeeld. Koffing en Weezing, Pokémon die gas uitstoten, dus hoesten. Of Ekans en Arbok. Snake en Kobra, maar dan omgedraaid. Wat moet een Lickitung voorstellen? of een Jynx? Het heeft er altijd wel een beetje ingezeten. Al denk ik idd wel dat nu de creatieve voorraadkasten leeg raken, het 'weirdness' gehalte groter en groter wordt.

    Persoonlijk vind ik de Pokémon van tegenwoordig soms te schattig. Veelal ronde vormen met veel gebogen lijnwerk i.p.v. de wat agressiever ogende hoeken of rechte lijnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xXDannyNLXx

    • 24 september 2019 18:28
    @DevTrunks van gen 1 vond ik taurus altijd zo super simpel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 21 september 2019 09:29
    Mijn grootste zorg in de nieuwe Pokémon games is het steeds verder zoeken van kracht. Zo ga je van x en y versies naar mega evolutionair naar andere special moves door het dragen van een steen naar het supersize maken van je Pokémon. Vroeger was het meer basic en persoonlijk vond ik dat leuker. Vuur was sterker tegenover gras tegenover water tegenover vuur. Maar is mijn charmander dalijk in het nadeel tegenover een suoersized bulbasaur? En hebben we dalijk een arsenaal van 6 tot 8 moves? Er is namelijk ooit uitgelegd dat een Pokémon nooit meer dan 4 moves kan hebben wat je zou kunnen beperken tot een bepaalde generatie, maar door al die powerups kan Pikachu nu 6 of 7 verschillende moves afhankelijk wat je m mee geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xXDannyNLXx

    • 24 september 2019 18:27
    @Jumpman helemaal mee eens, vooral dat vergroten vind ik echt helemaal niks. over de 4 moves, in de anime kunnen ze er meer als het goed is.

    Wat ik vooral hoop ooit in de game te zien is dat je in het begin elk gevecht opnieuw zelf mag kiezen wie je inzet. inplaats van de eerste in je team. snap dat je kan wisselen voor een gevecht maar toch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • melody

    • 21 september 2019 10:10
    de woorden Far fetched en in het engels betekenen al zoiets als sterk verzonnen in de juiste context. Ik heb altijd wel kunnen genieten van alle domme woordgrapjes in de namen van pokemon.
    van mij hoeven er ook niet iedere generatie 150 nieuwe bij te komen. 50 is prima en dan weer de oide pokemon erbij verzamelen.
    Maar ik heb er ook veel zin in en ga sword spelen als eerste spel sinds pearl

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 21 september 2019 13:37
    @melody ha ik ook! Ik denk dat pearl/platinum mijn laatste fysieke game was in de series.

    Goed ik heb wel wat delen op een ds emulator gespeeld maar dat is niet de real deal

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MarkyMark

    • 21 september 2019 14:55
    Grote woorden voor iemand wiens favoriete pokemon Mr Mime is!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 22 september 2019 15:20
    ach ja, volgens mij was Pokémon altijd al een symbool van creatieve armoede.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • erico

    • 23 september 2019 09:30
    @Erik
    Stukje van het designproces zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=9l8V_eQ6wGQ
    Kijk dan ook episode 46 van de series waar Farfetch`d ten tonele verschijnt.
    Open je vizier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rashura

    • 24 september 2019 09:50
    Interessant artikel, maar niet heus. De creatieve armoede op Gamer.nl schijnt ook erg te heersen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xXDannyNLXx

    • 24 september 2019 18:24
    maar maar maarrrrrr, magikarp werd ook opgegeten. zelfs in de sushi in de anime. Zelf kan ik wel met de nieuwe pokemon leven. Als ik ze niks vind vang ik ze toch niet voor mijn team. Alles vangen is sinds rood en blauw toch nooit mijn doel geweest.

    Wat ik erger en vooral jammer vind is wat er steeds wordt toegevoegd. Mega evolutie zag er echt gaaf uit….. en toen kwamen de Z moves. ok kon ik nog een beetje mee leven omdat het eenmalig gebruikt kan worden. maar nu dat dynamaxen. was een mega evolutie niet genoeg ofzo? waarschijnlijk ben je het nog verplicht te gebruiken ook. en is die hele mega zooi dan opeens niks vergeleken met het vergroten?

    wel blij dat gyms terug zijn. die challange en totem zooi hoefde van mij niet. Hoop vooral dat ze je wat meer los laten in het verhaal. wil het liever zelf allemaal ontdekken.
    Nu nog mijn vrouw overtuigen van een switch :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.