Net als die andere Wii-RPG, The Last Story, leek Xenoblade nooit een overzeese trip te gaan maken. Gamers op fora smeekten al maanden om een Engelse overzetting en Europa mag er later dit jaar alsnog mee aan de slag. Deze generatie toont Nintendo Europa zich sowieso van zijn beste kant: ook Another Code: R en Disaster: Day of Crisis kwamen in dit continent uit, terwijl de Verenigde Staten het zonder moesten stellen. Of Amerika het voor altijd zonder Xenoblade moet doen is onbekend, maar wij zijn in ieder geval verzekerd van dit veelgeprezen product.

Monolith

Xenoblade (in Europa wordt om nog onduidelijke redenen ‘Chronicles’ erbij gezet) komt van de Japanse studio Monolith Soft. Deze studio bracht op de GameCube al de Baten Kaitos-games uit, een tweetal RPG’s die werden gewaardeerd om hun mooie vista's, intrigerende vechtsysteem en goede verhaal. Nintendo kocht de studio vervolgens op en Monolith kwam met Disaster: Day of Crisis, een Wii-titel waarin je tegen terroristen strijdt terwijl de stad om je heen geveld wordt door verschrikkelijke natuurrampen. Een totaal andere game dan de RPG's die de studio gewend was te maken en dat was te merken, want het eindproduct miste die gebruikelijke finishing touch die we van Monolith gewend waren.

Dat schijnt bij Xenoblade wel anders te zijn. De game wordt door fanatici als één van de beste RPG's van deze generatie beschouwd. Dat begint al bij de graphics: die zijn sowieso indrukwekkend op de Wii, helemaal omdat de game grote, uitgestrekte landschappen bevat waar je in één ruk doorheen kunt lopen. Je kijkt soms echt je ogen uit wanneer je de grote steden of bizar gevormde landschappen onder ogen krijgt.

Vechten

Gameplaytechnisch weet de game ook indruk te maken. Het vechten met de diverse monsters die je onderweg tegenkomt gebeurt niet op een apart scherm, zoals vaak het geval is in RPGs, maar gewoon tijdens het verkennen van de spelwereld. Daarbij hoef je je ook niet bezig te houden met standaard aanvallen; die voert je personage vanzelf uit. Ondertussen kun je je richten op de juiste positie tegenover de vijand innemen en soms beeldvullende speciale aanvallen uitvoeren. Daarbij wordt nog een nieuw element geïntroduceerd: je kunt kort in de toekomst kijken om zo te achterhalen wat voor moves je tegenstander van plan is. Zo kun je je op zijn aanvallen voorbereiden.

Dat de game uiteindelijk zo uitgebreid is en volgens de pers overvloeit van kwaliteit, hebben we geheel te danken aan het doorzettingsvermogen van de ontwikkelaars. Creative director Tetsuya Takahashi (van Final Fantasy V, IV en Chrono Trigger) wilde eerst een gedeelte van de game laten vallen om de oorspronkelijke releasedatum te halen, maar Nintendo-ontwikkelaar Hitoshi Yamagami (Sin & Punishment, Fire Emblem), die meehielp aan de game, wilde daar niets van horen. Zijn theorie was dat er toch al veel tijd en moeite in de titel gestoken was en dat Takahashi dan beter helemaal los kon gaan. En dat heeft hij gedaan.

Maar belangrijker is dat dit weer een speld op de mouw van Nintendo Europa is. Door het ongekende succes van de Wii en Nintendo DS in ons continent lijkt Nintendo ‘ons’ steeds belangrijker te vinden. Games die wij exclusief of eerder krijgen, of wat te denken van de 3DS die hier drie dagen eerder uitkwam? Natuurlijk, een enkele keer moeten we nog steeds te lang wachten op een titel (Kirby’s Epic Yarn bijvoorbeeld) en ook de VS krijgen af en toe een titel die wij moeten missen (Excitebots), maar over het algemeen worden wij steeds beter behandeld. En dat mag ook wel eens gezegd worden. Nu nog The Last Story ontvangen en de Wii kan dit jaar niet meer stuk bij RPG-fans.