Het zal bij velen niet onbekend zijn dat er na de launch van een console meestal een periode van droogte ontstaat met bijzonder weinig interessante releases. Nintendo heeft hier ook als geen ander last van. Zo had de Nintendo DS in eerste instantie redelijke moeite om op stoom te komen na de aardig geslaagde launchperiode. Toch werd die stilte na een aantal maanden doorbroken met vele interessante releases na elkaar. Of we met de Nintendo Wii een soortgelijke situatie gaan doormaken, is nog even de vraag. Het is van veel games nog niet concreet duidelijk wanneer ze nou precies zullen verschijnen, dus voorlopig is het tasten in het duister. In ieder geval is voor ons wel duidelijk welke Wii-games je in de gaten moet blijven houden.

Super Mario Galaxy

De naam zou nog steeds een werktitel zijn als we Nintendo mogen geloven. Wij zijn echter best tevreden met deze naam, dus wat ons betreft mogen ze die behouden. Het past ook prima in de tot nu toe getoonde setting van vele kleine planeten waar Mario tussen reist en avonturiert. Hoe het ook zei, Nintendo heeft aardig wat goed te maken sinds de release van Super Mario Sunshine. Hoewel dit verre van een slechte game was, wist het toch niet op te boksen tegen de hoge standaarden die door voorganger Super Mario 64 gezet waren. Het mistte gewoon elementen die Mario-platformgames nou juist zo meesterlijk goed maken. Eigenlijk kun je hierbij een parallel trekken met een andere lichtelijke teleurstelling op de GameCube, The Legend of Zelda: The Wind Waker.

Als we de internationale pers en Amerikaanse gamers mogen geloven, heeft Nintendo zich met Twilight Princess weer helemaal van hun oude kant laten zien wat betreft Zelda-games. Nu is het dus te hopen dat ze hetzelfde doen met Super Mario Galaxy wat Mario-games betreft. In ieder geval nemen ze er ruim de tijd voor, want deze game zou al behoorlijk wat jaartjes in ontwikkeling zijn. Volgens geestelijk vader Shigeru Miyamoto werd een groot deel van die tijd overigens overbrugd met het uitwerken van allerlei concepten, voordat er ook maar daadwerkelijk aan de game zelf gewerkt werd. Dat hij weer nauw bij dit project betrokken lijkt te zijn, stemt in ieder geval erg positief. Deze betrokkenheid had namelijk ook een uitzonderlijk positieve uitwerking op Twilight Princess.

Buiten het uitgebreide demo-level wat op de afgelopen E3 te spelen was, weten we verder eigenlijk nog helemaal niets van deze game af. Nintendo kan ons dus nog op allerlei manieren verrassen, wat mogelijk verklaart waarom Super Mario Galaxy nog niet de definitieve naam van de game is. Wie weet is die wereld met kleine planeten slechts één wereld binnen het grotere geheel. Het kan echter ook dat dit wel de algemene setting van de game gaat zijn en het één grote aaneengeschakelde wereld wordt vol met missies. Daarmee zou Nintendo de ooit door henzelf geïntroduceerde hubwereld-structuur overboord gooien. Maargoed, daar is het nou eenmaal Nintendo voor. Die durven dat soort radicale veranderingen wel uit te proberen. De implementatie van de Wii-mote in de game belooft in ieder geval iets goeds. Deze functioneert als een pointer waarmee je interactie hebt met de omgeving en soms ook Mario zelf. Op de E3 zagen we nog maar enkele toepassingen van deze functionaliteit, dus wie weet waar men nog meer mee komt.

Metroid Prime 3: Corruption

Eén van de beste games van de vorige generatie consoles, was zonder twijfel Metroid Prime. Aanvankelijk werd de game met een hoop scepsis ontvangen, want hoe kon een onbekende Amerikaanse ontwikkelstudio nou ooit iets fatsoenlijks brouwen van een grote Japanse franchise als Metroid? Laat staan in een first-person perspectief. De mensen bij Retro Studios slaagden echter met vlag en wimpel. Metroid Prime was een meer dan waardige overzetting van de klassieke action-adventure reeks naar drie dimensies en werd overladen met prijzen en hoge cijfers. Een hoogstaand stukje gamedesign dus.

Hoewel de tweede game iets minder enthousiast en lovend ontvangen werd, was ook dit nog een uitstekende game. Op de Wii mogen we dus straks het derde en laatste deel in de Prime-trilogie verwachten. Het perspectief van de reeks wordt een beetje verschoven, want het conflict tussen de mensheid en de Space Pirates zal veel prominenter in deze game aanwezig zijn. In deze game moet je veel sterker het gevoel gaan krijgen dat je als premiejager Samus Aran meevecht in een grootse, intergalactische oorlog. Je zult daarbij af en toe ook bijgestaan worden door andere premiejagers, waarvan een aantal al in de DS-game Metroid Prime: Hunters geïntroduceerd werden. De grootste verandering zal echter de nieuwe besturingsmethode zijn en het ziet er naar uit dat Metroid Prime 3 dé titel gaat worden die moet demonstreren hoe je first-person bediening op de Wii hoort te realiseren. We zijn zeer benieuwd.

Super Smash Bros. Brawl

Een absolute topper op de N64 en GameCube en een regelrechte multiplayer-hit in het algemeen, is Super Smash Bros. Deze reeks gooit bijna alle Nintendo-franchises bij elkaar en zet de prominente karakters daarvan vervolgens recht tegenover elkaar in allerlei interactieve arena’s. Dit levert niet alleen heerlijk chaotische sparpotjes op tussen twee tot vier personen, maar ook opvallend diepe gameplay die je na vele speelsessies vanzelf zult ontdekken. Door de interactie met de arena’s, de zeer uiteenlopende karakters, de vele voorwerpen die je tijdens gevechten kunt gebruiken en de unieke spelstructuur waarbij je tegenstanders onherstelbaar uit het beeld moet slaan, zul je op een gegeven moment opvallend tactisch te werk gaan en probeer je alle nuances van de game optimaal uit te buiten.

Aangezien Super Smash Bros. Melee de bestverkochte game op de GameCube is, kon een vervolg voor de Wii natuurlijk niet uitblijven. Dit keer zal de game zowaar online multiplayer bevatten, iets waar de vele fans al jaren op zitten te wachten. Ook worden de nodige nieuwe karakters toegevoegd, zoals Wario, Kid Icarus, Meta Knight van Kirby, Samus zonder haar Chozo Suit en zelfs Solid Snake van de Metal Gear Solid-franchise. De toevoeging van nog meer nieuwe karakters zal ons niet eens echt verbazen. De vraag is alleen nog: wie zullen dit dan zijn? De toevoeging van Sonic, Captain Olimar van Pikmin en een personage uit de Punch-out franchise lijken ons in ieder geval helemaal geen slechte ideeën.

WarioWare: Smooth Moves

Deze nieuwe WarioWare hadden wij al eens gespeeld op het recentelijke Wii-speelevenement. De compilatie van zeer korte minigames, microgames genaamd, moet voor flink wat plezier gaan zorgen met de Wii-mote. In deze game wordt op de meest uiteenlopende manieren gedemonstreerd hoe je de unieke controller zoal kunt gebruiken, wat niet alleen leuk is maar ook goed functioneert als techdemo. Nooit verkeerd is de aanwezigheid van een multiplayer-mode. Het enige waar we nog twijfels bij hebben, is hoe lang deze game eigenlijk leuk blijft.

 

Super Paper Mario

Deze game werd in eerste instantie aangekondigd voor de GameCube, maar is naar alle waarschijnlijk verschoven naar de Wii. Honderd procent zekerheid hierover hebben we nog niet, maar de GameCube-versie is in ieder geval van de aardbodem verdwenen. Dit concept volledig de prullenbak in mikken, lijkt ons ook niet verstandig, dus hopelijk kunnen we voor volgend jaar een Wii-versie tegemoet zien. Wat is er dan zo leuk aan deze game? Nou, het is een heuse 2D Mario-platformgame in de charmante grafische stijl van Paper Mario. Een paar van zulke secties waren al verwerkt in Paper Mario: The Thousand-Year Door op de GameCube, maar schijnbaar wil men van dit concept een volledige game maken. Klinkt niet verkeerd dachten wij zo.

Mario Strikers Charged

De vorige Mario Strikers-game, hier Mario Smash Football geheten, is vorig jaar net verschenen. Blijkbaar was dat zo’n verkoopsucces dat men meteen met een opvolger voor de Wii begonnen is. Hoewel de game grotendeels hetzelfde zal spelen als diens voorganger, krijgen we natuurlijk wel een nieuwe bediening voorgeschoteld die alles intenser moet maken. Ook worden zogenaamde Charge-moves aan de gameplay toegevoegd, waar de subtitel van de game op slaat. Dit is een superschot op het doel, bestaande uit meerdere ballen. Als je tegenstander zo’n move uitvoert, is het zaak om zoveel mogelijk van de aanstormende ballen te vangen met je Wii-mote. Een grappig concept wat hopelijk een leuke partygame op gaat leveren. Online multiplayer zou overigens ook niet verkeerd zijn.

Battalion Wars 2 (BWii)

Toen wij de eerste Battalion Wars reviewden, waren twee van de voornaamste verbeterpunten de wat te complexe bediening en het gebrek aan gamemodes. Beide punten worden onder handen genomen in dit tweede deel, zodat de ware potentie van de franchise hopelijk bereikt wordt.  Natuurlijk is het nog even de vraag of de toevoeging van de Wii-mote meteen al zorgt voor een betere bediening, want dat is nog altijd afhankelijk van de implementatie. We zullen de game dus eerst zelf uitgebreid moeten spelen, voordat we daar echt over kunnen oordelen. In ieder geval is het prettig om te weten dat de game op elk ander gebied flink uitgebouwd gaat worden, met onder andere de toevoeging van zee-units.

Excite Truck

Excite Truck is eveneens een launchgame in Amerika, maar in tegenstelling tot Trauma Center, weten we van deze game zeker dat ie nog naar Europa komt. Begin volgend jaar kun je deze offroad arcade-racer hier in de schappen vinden. De game werd een beetje lauw ontvangen door de pers, maar veel gamers lijken er toch behoorlijk enthousiast over te zijn. Het is zeker niet de mooiste racegame, de gameplay is inderdaad behoorlijk oppervlakkig en je kunt alles erg snel vrijspelen, maar de pure fun is wel dubbel en dwars aanwezig. Uniek aan deze game is dat je goed moet landen na één van je vele sprongen, zodat je een turboboost activeert. In de lucht kun je de auto kantelen, om zo tot een goede landing te komen. In multiplayer is het vooral leuk dat je het landschap tijdens de race kunt transformeren, om het je tegenstanders zo moeilijker te maken. Wat ons betreft blijft dit dus een game om in de gaten te blijven houden.

Trauma Center: Second Opinion

Deze game behoort tot de launchgames in Amerika. Het feit dat de game hier nog niet verschijnt is, kan er misschien op duiden dat de game hier niet eens uitgebracht gaat worden. We geven het echter het voordeel van de twijfel, door de game in ieder geval even onder de aandacht te brengen. Dit is tot nu toe namelijk wel één van de betere Wii-games als we de impressies mogen geloven. Natuurlijk was de operatiegame Trauma Center al behoorlijk leuk op de Nintendo DS, maar met de Wii-mote moeten nog veel meer dingen mogelijk zijn. Bovendien mag je nu alles op een groot scherm gaan uitvoeren. Absoluut een game die op andere platformen moeilijk uitvoerbaar zou zijn en daar willen we er dus graag meer van zien.

Elebits

Een andere game die we op dat Wii-speelevenement aan de tand gevoeld hadden. Hoewel de game goed bestuurde en in die korte tijd vermakelijk was, bleven er enige twijfels aanwezig. Zou deze game wel lang blijven boeien en hoe zit het met de aanwezige framedrops? Het concept is namelijk dat je in en om een huis kleine beestjes genaamd Elebits moet vinden en vangen. Je doet dit met een magische straal, waarmee je ook vrijwel alles in de omgeving kunt bedienen of oppakken. Als we recente speeltests van andere sites mogen geloven, dan worden onze twijfels over de game ook gelukkigerwijs weggenomen. Er zou namelijk zoveel in de game te doen zijn, dat je nooit snel verveelt raakt. Bovendien is de implementatie van de Wii-mote in deze game de beste tot nu toe. Dit zou dus wel eens een culthit voor de Wii kunnen worden.

Sonic and the Secret Rings

De Sonic-franchise is al heel lang niet meer wat het geweest is. Eigenlijk is de reeks sinds de overgang naar 3D alleen maar bergafwaarts gegaan. Maar misschien is er nog enige hoop in de vorm van deze game. Sonic and the Secret Rings gaat namelijk terug naar de basis van het Sonic-concept: zo snel mogelijk rondhollen in werelden vol obstakels, springplanken en vallen. Tuurlijk, het is nog steeds in drie dimensies, maar de levels lijken veel meer afgesloten te zijn als we de filmpjes mogen geloven. Of dit nou meteen garantie is voor succes, is alsnog verre van zeker. Daarvoor heeft SEGA eigenlijk teveel steken laten vallen in het verleden. Laten we dus maar hopen voor het beste.

No More Heroes

Sommigen van jullie zijn welicht bekend met gamedesigner Suda-51 en ontwikkelstudio Grasshopper. Deze afscheiding van Capcom maakte de afgelopen generatie consoles de uitzonderlijk aparte actiegame Killer 7. Een game met niet bijster veel gameplay, maar wel met een bijzonder vage verhaallijn en een erg unieke grafische stijl. Duidelijk een game die niet voor iedereen weggelegd is. No More Heroes is het volgende project van Suda-51 en hierin mag je lekker gaan zwaardvechten. Het aanvallen gebeurt simpelweg met de A-knop, maar interessant is dat je met de Wii-mote verschillende vechtstanden aan kan nemen. Door deze af te wisselen kun je allerlei combo’s maken. Ook zal de game een vrij toegankelijke wereld hebben, eenzelfde grafische stijl als Killer 7 dragen en mag je op en in voertuigen plaats gaan nemen. De game wordt exclusief voor de Wii ontwikkeld. Als deze game meer gameplay biedt dan Killer 7, waar het wel naar uit ziet, dan maakt deze game een goede kans om vooral liefhebbers van aparte settings en verhaallijnen aan te spreken.

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2

Wie had verwacht dat deze game in de lijst zou staan? Dit is immers al jarenlang een PS2-exclusive. Toch wordt dit de eerste Tenkaichi op een ander platform! Deze Amerikaanse launchgame schijnt dankzij de Wii-mote namelijk meer in z’n mars te hebben. De ontwikkelaar heeft geprobeerd om bijna alle welbekende moves, zoals de Ka-me-ha-me-ha straal, aan bewegingen met de Wii-mote te koppelen. Dit zou allemaal zo goed en soepel werken, dat er qua gameplay een geheel nieuwe dimensie aan de game toegevoegd wordt. Zo kun je, als je wilt, als een echte DBZ-fanaat voor de tv gaan staan en al die bekende aanvallen letterlijk na-apen. Voor de wat nuchterdere personen onder ons: met minder rigoureuze bewegingen zou het ook moeten lukken. In ieder geval maakt deze implementatie het speelplezier een stuk hoger, waardoor deze game ineens boven de middelmaat uitstijgt. Als de Wii-mote meer doorsnee multiplatform-games zo’n positieve impuls kan geven, dan kunnen wij al niet meer wachten op andere toekomstige releases.

Super Swing Golf

Nog een vreemde eend in de bijt misschien. Het is ook nog niet eens zeker of deze game hier wel in Europa zal verschijnen. Hoe dan ook, deze game schijnt de Wii-mote wel perfect in te passen voor een leuk potje golf. Eigenlijk moet je deze game zien als het uitgebreidere en nog beter uitgewerkte alternatief van het golf-onderdeel uit WiiSports. Voor iedereen die dus ook maar een beetje van golfen houdt, kan dit wel eens een hele leuke game gaan worden. Voor alle personen die er niets mee hebben, kan het echter ook wel eens een vermakelijke game worden. Vooral dankzij de verschillende multiplayer-modes. Nu nog hopen dat de game hier uitgebracht gaat worden.

Wing Island

Deze game werd bij het eerste vertoon al snel gebombardeerd tot geestelijk opvolger van de Nintendo-franchise Pilotwings. Hoewel er best een kans is dat Nintendo zelf nog met een nieuwe Pilotwings voor de Wii komt, zullen we het voorlopig met deze game moeten doen. Dat hoeft niet persé een straf te zijn, want de game ziet er best interessant uit. Net als in Pilotwings krijg je allerlei uitdagingen voorgeschoteld die je al vliegend moet volbrengen. De Wii-mote maakt dit aspect vooral interessant, omdat je het vliegtuigje hier volledig mee bedient. Het is gewoon een kwestie van de controller kantelen. Enige scepsis is ook op z’n plaats, want zal men dit concept lang boeiend weten te houden? Dat blijft met zulke ideeën altijd een uitdaging.

Onderstaande games zijn zeker niet minder veelbelovend of interessant, maar in de meeste gevallen is er nog te weinig over bekend om er echt voldoende zinnigs over te kunnen zeggen. Vaak is het nog wachten op meer screenshots, filmpjes, impressies en informatie over de gameplay. Zodra dit voor één of meer van deze titels het geval is, zullen we het je echter meteen melden zodat je op de hoogte kunt blijven.

Animal CrossingBig Brain AcademyDisaster: Day of CrisisDonkey Kong: Bongo BlastFinal Fantasy: Crystal Chronicles – Crystal BearersFire Emblem: Goddess of DawnKirby’s AdventureMario Party 8Project H.A.M.M.E.R.Raid over the RiverResident Evil: Umbrella ChroniclesSadnessSSX BlurThe SimsWii MusicZoals je kunt zien, is de toekomstige line-up aan games best redelijk. Super Mario Galaxy, Metroid Prime 3 en Super Smash Bros. Brawl beloven in ieder geval drie toppers te worden voor volgend jaar en ook tussen de andere games zit aardig wat potentieel. Echt spectaculair is het huidige vooruitzicht echter ook weer niet, zeker wanneer je bedenkt dat lang niet alle games hun beloftes inlossen. Wees echter niet getreurd, want zoals altijd het geval is met nieuwe consoles, moeten de meeste games nog aangekondigd worden. Ieder platform maakt na de launch een trage en lege periode door en de Wii zal hierin niet anders zijn. Dat Nintendo zelf in ieder geval drie topgames voor ons gepland heeft voor volgend jaar, stemt alvast hoopvol.

Waar hopen we eigenlijk zelf nog op? Zoals gezegd is dit lang niet alles wat ons volgend jaar te wachten staat, laat staan de jaren erna. Nintendo heeft een enorm portfolio aan franchises, dus daar moet voor de toekomst nog genoeg uit te putten zijn dachten we zo. Een overzicht van onze hoopvolle verwachtingen:

F-Zero

De F-Zero franchise is altijd al top geweest qua gameplay. Hoewel deze sci-fi racer de wapensystemen van bijvoorbeeld WipEout moet missen, worden de races hierdoor puur gehouden waardoor het echt aankomt op je eigen stuurmanskunsten, timing en reactiesnelheid. Deze pure race-ervaring kan wat ons betreft perfect overgezet worden naar de Wii, terwijl het toch fris aan kan voelen. De Wii-mote zou je slechts met één hand naar links en rechts kunnen kantelen om te sturen en bijvoorbeeld naar voren en achteren kantelen om gas te geven en te remmen. Je hoeft geen enkele knop in te drukken en toch wordt het zo een intense ervaring. Door het kantelsysteem kun je bovendien zelf heel nauwkeurig bepalen hoe scherp je wilt sturen.

Star Fox

Een andere franchise die voor de Wii-mote gemaakt lijkt te zijn. Als men terug zou gaan naar de roots van deze franchise, namelijk een arcade spaceshooter op rails, dan kun je de bewegingsdetectie van de Wii-mote heel eenvoudig gebruiken om de Arwing van Fox McCloud te besturen. Ook freeroaming levels moeten echter prima te doen zijn. In dat geval zou een multiplayer-mode overigens helemaal geen verkeerde toevoeging zijn.

Mario Kart

Zelfs Mario Kart zou je met enkel de Wii-mote en zonder Nunchuck kunnen besturen. Het ligt een beetje aan de implementatie, maar anders zou je de karts gewoon kunnen sturen door de Wii-mote te draaien en bijvoorbeeld driften door de Wii-mote scherp te kantelen. Het gasgeven gebeurt met de A-knop en het afvuren van wapens doe je met de B-trigger. Simpel genoeg en iedereen zou dat moeten kunnen begrijpen. Natuurlijk moet er ook online-multiplayer in net als in de DS-versie en laten we ook geen volwaardige Battle Mode vergeten.

Mario Sports

Nu we door Wii-Sports gezien hebben hoe leuk het spelen van golf, tennis en honkbal met de Wii-mote kan zijn, moet Nintendo er eigenlijk volwaardige, alleenstaande games van maken. Geen betere franchise om dit massaal aan de man te brengen dan Mario. Bijna alle vorige Mario-sportgames bleken erg vermakelijke multiplayer-games te zijn en met een combinatie van Wii-mote en online multiplayer, kunnen Mario Golf, Tennis en Baseball ook op de Wii grote hits worden.

Punch-Out

Deze franchise hebben we al heel lang niet meer op een Nintendo-console gezien, maar de Wii lijkt het ideale platform om de reeks in ere te herstellen. Het boks-spel in Wii-Sports heeft de basis gelegd, nu is het aan Punch-Out om dit concept uit te diepen en er een volwaardige game van te maken. Misschien eindelijk geduchte concurrentie voor de Fight Night-reeks van EA?

Pikmin

Dit was één van de weinige echt nieuwe franchises van Nintendo op de GameCube. Ontsproten uit het brein van Shigeru Miyamoto, boden beide delen in de reeks erg unieke en verslavende gameplay, waarbij je als de minuscule Captain Olimar de plantachtige Pikmin moest commanderen om voorwerpen te verslepen, beesten neer te meppen, schatten te vinden en zijn schip in te repareren. De RTS-achtige gameplay van deze games, lijkt uitermate geschikt voor de Wii-mote, waarbij je simpelweg hoeft te wijzen en klikken om zo allerlei commando’s te geven.

Okami

Deze Zelda-achtige avonturengame is voorlopig een exclusieve PS2-game, maar zou ook uitermate geschikt zijn voor de Nintendo Wii. De unieke grafische stijl, gelijkenissen met Zelda, maar vooral de gameplay lijken perfect te zijn voor de Wii-mote. Het zit namelijk zo dat je in deze game vol kaligrafieken vaak met een magisch penseel te werk moet gaan om zo puzzels op te lossen en vijanden te verslaan. Op de PS2 deed je dit met één van de analoge sticks, maar met de Wii-mote zou dit naar ons idee nog veel intuïtiever werken.

Luigi’s Mansion

Waarom ook niet? De eerste game was nogal aan de korte kant, maar was voor de rest best goed uitgewerkt. Als men dus de nadelen van de eerste game weet glad te strijken en de gameplay goed overzet naar de Wii-mote, dan kan dit een hele leuke game worden met een intuïtieve besturing. Met de Nunchuck kun je Luigi laten rondlopen, terwijl je met de Wii-mote zijn zaklantaarn of spookzuigende stofzuiger bedient. Een ideale match wat ons betreft.

The Legend of Zelda

Ja, we weten zelf ook wel dat er al een zekere Zelda-game bij launch te verkrijgen is. Een heel erg goede zelfs. Toch is Twilight Princess nog in sterke mate gebaseerd op de GameCube-versie en wordt de bediening daardoor eigenlijk teveel beperkt. Niet dat het niet goed werkt, integendeel zelfs, maar er is nog veel meer potentie die nu nog niet gerealiseerd kon worden. We kijken daarom nu al uit naar de volgende Zelda-game, waar de mogelijkheden van de Wii-mote waarschijnlijk voor de volle honderd procent in geïntegreerd worden. Het zal ontzettend vernieuwende en innovatieve puzzels en bossfights op kunnen leveren, wat de franchise op een drastische manier kan verfrissen. Kom maar op met die game.

 Pokémon

In Japan is er al een Pokémon-game voor de Wii verschenen, zelfs met een onlinemodus. Die game richt zich echter enkel op de gevechten tussen Pokémon en eigenlijk zitten wij op iets heel anders te wachten. Nintendo heeft het vaak over de geschiktheid van de Wii voor MMO-games en als er één franchise is die zich hier perfect voor leent, dan is het Pokémon wel. Nintendo wil er zelf echter nog niet aan en dat is zeer jammer. De potentie voor een persistente onlinewereld gevuld met Pokémon-trainers is namelijk enorm. Ach, misschien is het slechts een kwestie van geduld.