Het is geen nieuwe discussie. Vorig jaar kwam het onderwerp onder de aandacht door Twitter-hashtags #1reasonwhy en #1reasontobe. Hiermee lieten vrouwen in de gamesindustrie massaal horen welke vormen van discriminatie ze tegen zijn gekomen, maar gaven ze ook redenen waarom ze zo graag games maken.

Een van de meest schrijnende gevallen is die van Kickstarter-project Tropes vs Women in Video Games. Initiatiefneemster Anita Sarkeesian wilde een serie video’s maken waarin verschillende clichés van vrouwen in games werden geanalyseerd. Ze haalde binnen 24 uur het benodigde geldbedrag op en tot dusver mag de actie succesvol genoemd worden.

Stortvloed aan haat

Toen websites als 4chan en Reddit het project echter ontdekten, kreeg ze een enorme hoeveelheid aan haatreacties binnen, die zo ver gingen als doodsbedreigingen, DOS-aanvallen en gephotoshopte pornografische afbeeldingen. Sarkeesian noemt dit fenomeen in haar GDC-sessie een ‘cyber mob’: een dominante groep die samenkomt om collectief een doelwit te vernederen, aan te vallen of vernietigen door middel van online strategieën. Een onderliggend doel hiervan is het versterken van de sociale dominantie over leden van een gemarginaliseerde groep.

Volgens Bioware-schrijver David Gaider is deze reactie een voorbeeld van dominantie, en het idee dat games eigendom van mannen zijn. Dit verklaart ook de schijnbaar onverschillige houding van sommige ontwikkelaars: maak ze kwaad en je wordt een doelwit. Gaider maakt echter duidelijk dat het de verantwoordelijkheid van ontwikkelaars is om die standaard te veranderen. Dit door meer diversiteit in gamepersonages te creëren. Hij bedoelt hiermee niet dat games altijd politiek correct moeten zijn: “Ik suggereer niet dat we niemand moeten beledigen. Sluit ze alleen niet buiten, maar nodig ze uit. Wij beïnvloeden de manier waarop ons publiek denkt. Je beïnvloedt hun gedrag en dat raakt anderen.”

Tijdens de verschillende sessies kwamen een hoop emoties los. Mensen in het publiek kregen de gelegenheid om een aantal verhalen te delen. Een journalist van Gaygamer.net vertelde hoe de website moet vechten tegen haatreacties op internet – het zijn niet alleen vrouwen die het slachtoffer zijn.

Boothbabes

Industrieveteraan Brenda Romero gaat in op het onderwerp boothbabes. Hoewel zij volgens haar vooral moeten doen wat ze leuk vinden, merkt Romero op dat hun aanwezigheid voor een seksuele vibe zorgt. Dat vindt ze niet passen in een professionele zakenomgeving als een conferentie. Boothbabes leiden je af van waarvoor je komt: games spelen en netwerken. Romero onderstreept dit door tijdens haar presentatie mannelijke ondergoedmodellen op de slides te tonen. Het publiek barst in lachen uit, maar Romero blijft bij haar punt: “Zie je waarom dit afleidt? If it fucking affects me, it must affect you.” Haar speech wordt ontvangen met een staande ovatie.

Gamasutra-journalist Leigh Alexander ziet games als iets om te delen met iedereen. Volgens Alexander zijn boothbabes niet het grootste probleem in de industrie, maar is het belangrijker om meer empathie voor elkaar te hebben. Mensen moeten elkaar serieus nemen en wat begrip tonen: “feminisme gaat niet over beledigd zijn door borsten of vrouwelijke personages in games.”

Flinke rel

De discussie werd grotendeels gekenmerkt door een positieve instelling. Nog dezelfde dag slaat de stemming echter compleet om. Tijdens verschillende GDC-feestjes, waaronder die van de International Game Developers Association (IGDA), verschijnen er niet alleen ontwikkelaars en andere professionals, maar ook schaars geklede danseressen. Naar aanleiding hiervan stapt Brenda Romero uit de IGDA als bestuurslid, gevolgd door een aantal andere leden. De ophef is groot, zoals op Twitter is te lezen: hoe kan de IGDA, die een voorbeeldrol moet vervullen, danseressen inhuren terwijl het ook de host is van verschillende sessies over het verbeteren van de positie van vrouwen in de gamesindustrie?

De IGDA reageert hierop en biedt excuses aan voor de taferelen op het feestje: “We erkennen dat sommige kostuums van de dansers ongepast waren, en ook enkele van de activiteiten die ze uitvoerden waren niet wat wij verwachtten of hebben goedgekeurd. We betreuren het dat de IGDA betrokken was in deze situatie. We keuren acties af die vrouwen of enig andere groep mensen vernederen of tot een object maken.”

Later, tijdens de Women in Games Awards, ontvangt Brenda Romero de Lifetime Achievement Award. “Toen ik begon in de industrie waren er zo’n vijf vrouwen en ik kende ze allemaal. Tegenwoordig zijn het er zoveel, ik ken niet iedereen. Ik ben zo blij dat er nu een rij staat bij de damestoiletten op de GDC!” Romero heeft een directe boodschap aan alle game-ontwikkelaars: “Maak van deze industrie iets om trots op te zijn. Een industrie waar mijn dochter rustig kan werken in plaats van te worden aangestaard.”


Dit artikel is geschreven door Eline Muijres. Zij doet namens Gamer.nl verslag van de Game Developers Conference-beurs in San Francisco.