Na het rijpe gamejaar 2004, is het volgende jaar - 2005 voor de per dag leven de mensen - nog maar een steenworp van ons verwijderd. Waar we vorig jaar nog een uitgebreide Top 50 games van 2004 aan jullie presenteerden, doen we het dit jaar iets anders. Omdat steeds meer uitgevers zo lang mogelijk wachten met het aankondigen van games en we ook wel voor een frisse aanpak waren, geeft iedere redacteur van Gamer.nl je dit jaar zijn Top 3 'meestbelovende games' van 2005.

De voorwaarden waaraan de games moeten voldoen, is dat iedere game maar één keer de revue mag passeren, het geen port van een spel uit 2004 mag zijn en op dit moment voor 2005 aankondigd moet zijn. Vandaag krijg je de eerste negen games voor je mik geworpen, met daarin de favorieten van Sjoerd, Jaap en Erwin. Veel leesplezier toegewenst en laat ons met een reactie even weten waarom jij ook zo uitkijkt naar deze games of onze keuze helemaal niets vindt. Wacht alleen nog even met flamen over 'waarom staat [vul in] er niet bij?!' tot het einde van de week!

Jade Empire (XB)

Jade Empire is de nieuwste RPG van Bioware, de studio die eerder onder andere verantwoordelijk was voor het naar mijn mening nog altijd ongeëvenaarde Baldur's Gate II. Ik verwacht deze keer dan ook weer veel van de Canadezen, die voor Jade Empire een nieuw, eigen universum creëerden. Dit keer dus geen Dungeons and Dragons of Star Wars, maar het Oosterse Jade Empire, dat vooral aan het middeleeuwse China doet denken. Een wereld die in de screenshots en filmpjes tot nu toe een schitterende, haast magische uitstraling heeft. De gevechten in Jade Empire zullen in tegenstelling tot eerdere games vooral gebruik maken van martial arts, waarvoor de speler de keuze zal krijgen uit meer dan 30 verschillende stijlen.

Een wederom terugkerend en belangrijk thema in de game, is de keuze tussen goed en kwaad, die net als in Knights of the Old Republic gebaseerd zal worden op de keuzes en acties van de speler in de wereld. Bioware lijkt hard op weg om met Jade Empire weer een game met vele uren fantastische gameplay te creëren en zo haar bijdrage te leveren aan een hopelijk beter jaar voor RPG liefhebbers dan 2004.

Release: Maart | Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: BioWare | Homepage: Link TimeSplitters: Future Perfect (PS2, XB, GC)

Onlangs kreeg ik de kans om in Engeland de meest recente build van Future Perfect te spelen, die tijdens deze sessie een uitstekende indruk achterliet. Free Radical Design heeft de Story mode flink onder handen genomen om een beter verhaal te creëren, waarin dit keer ook tijd paradoxen een rol zullen spelen en de speler bovendien met voertuigen aan de slag mag. Daarnaast biedt de Challenge mode weer een grote reeks interessante en vaak knotsgekke uitdagingen, waarmee weer de nodige zaken vrijgespeeld kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ruim 170 verschillende, vaak idiote, characters en een aantal hilarische 'cheats'.

Ook op multiplayer gebied belooft Future Perfect een topper te worden; spelers kunnen coöperatief spelen of het in de Arcade tegen elkaar opnemen. Voor Playstation 2 en Xbox eigenaren kan dit overigens nu ook middels de online optie. De sterk verbeterde Mapmaker zorgt voor een lange houdbaarheid en biedt nu ook de mogelijkheid om ontworpen maps up te loaden. Gecombineerd met de weer prominent aanwezige humor en creativiteit van Free Radical Design, maken deze features TimeSplitters: Future Perfect tot een titel om naar uit te kijken. Ook geïnteresseerd geraakt in deze game? Lees deze uitgebreide preview om meer over de game te weten te komen. Release: 18 Maart | Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: Free Radical Design | Homepage: N/A Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (XB, PC)

Bioware leverde vorig jaar met Knights of the Old Republic een uitstekende game af, die de nodige awards binnensleepte en ook zeer goed verkocht. Omdat de Canadese studio echter hard werkt aan Jade Empire, werd besloten om de ontwikkeling van het tweede deel toe te vertrouwen aan Obsidian Entertainment. Een nog jonge ontwikkelaar, waarvan de kern echter bestaat uit mensen die aan BlackIsle titels als Planescape: Torment en Fallout werkten. Gamers moeten van The Sith Lords geen revolutie, maar eerder evolutie verwachten; iets dat gezien de kwaliteit van deel één in principe geen slechte zaak hoeft te zijn.

Nieuw zijn onder andere de keuze tussen verschillende stijlen van lightsaber vechten, een aantal nieuwe Jedi- en Sith classes en een hele reeks nieuwe Force powers. De keuze tussen goed en kwaad zal een nog priminentere plaats innemen dan bij het origineel en een rol spelen in vrijwel elke quest. Bovendien zijn de interacties met andere leden van de party uitgebreid, waarbij de acties van de speler zijn invloed op de verschillende characters bepalen. The Sith Lords lijkt een weliswaar niet al te vernieuwende, maar wel zeer goede en gepolijste game te worden die wederom verplichte kost voor Star Wars fans is.

Release: 11 Februari | Uitgever: Lucasarts | Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment | Homepage: Link