Je kunt het je nu haast niet meer voorstellen, maar verscheidene delen uit de Call of Duty-reeks werden ooit revolutionair beschouwd. Inmiddels staat de serie nog steeds voor hoge kwaliteit, maar is er aan het imago van de franchise een hoop veranderd. Het uitblijven van ware vernieuwing heeft ervoor gezorgd dat Call of Duty in plaats van een innovatieve verrassing, een kwalitatief bovenmaatse zekerheid is geworden. Van de kern van Call of Duty 4: Modern Warfare wordt door de ontwikkelaars eigenlijk niet afgeweken. En dat is raar, want zowel Modern Warfare 3 als Black Ops kennen vooral online genoeg gehate kwaaltjes. Reden voor vijf Black Ops-ergernissen of –conventies die Treyarch met de Black Ops 2-multiplayer volgens ons eens zou moeten overzien.

Te veel killstreaks
Toen de multiplayer van Call of Duty 4 met killstreaks kwam, konden we ons geluk niet op. De UAV was in tactisch opzicht natuurlijk geweldig, het inroepen van airstrikes iedere keer weer enerverend en het behalen van de accurate helikopter een prestatie om trots op te zijn. Zeven Call of Duty’s later (om en nabij, we zijn de tel kwijtgeraakt) weten de killstreaks ons niet meer te raken. Figuurlijk dan. In letterlijke zin raken ze ons werkelijk ieder potje, want het zijn er inmiddels tientallen.

Gelukkig is er een remedie. Zoals iedere zichzelf respecterende Black Ops-speler weet, is gedood worden door een killstreak volledig onterecht en bovenal niet jouw schuld. Het ligt aan iedereen behalve jou. Des te eerder je jezelf dat wijsmaakt, des te eerder je leert accepteren dat killstreaks geen vaardigheden vereisen en ze zijn toegevoegd om noobs ook eens kans te geven. Die denkwijze maakt het doodgaan door een onzichtbaar, onvoorspelbaar en triviaal luchtbombardement net wat draaglijker. Dat geldt overigens niet wanneer jijzelf met een killstreak talloze nietsvermoedende tegenstanders omlegt. In dat geval is het blijk van pure klasse, een gevalletje goed getimed excelleren en roeien met de riemen die je hebt.

Lag
Black Ops heeft niet meer last van online vertraging (lag) dan andere delen in de serie, maar het is alsnog een extreem ergerlijke factor. Zo hebben de meeste Call of Duty-spelers wel ervaring met kill cams die jouw personage tonen in het blikveld van de tegenstander terwijl jijzelf eigenlijk al lang het hoekje om was gegaan. Je wordt dan doodgeschoten omdat je sneller denkt te zijn dan je in werkelijkheid bent, iets dat zelfs bij erg milde lag al kan verkeren. Bij een spel als Black Ops is dat behoorlijk ergerlijk, gezien de nauwkeurige hitboxes en hoge snelheid van het spel die een typische Call of Duty-ervaring creëren. Als je op die twee zaken al niet kunt vertrouwen, is het lastig tijdens potjes je normale niveau te behalen, laat staan boven je kunnen te presteren.

Second Chance
Wat is er logisch aan het doodschieten van een tegenstander, die na dood te zijn gegaan niet dood blijkt te zijn, een tweede kans krijgt, een pistool trekt en jou doodschiet? Niets. Daarom hoeven we ook niet uit te leggen dat de Second Chance-perk uit Black Ops (en World at War) geen bestaansrecht heeft. Weg ermee!

Overvloed aan perks
Voor de multiplayerperks in het collectief geldt eigenlijk een beetje hetzelfde als voor de killstreaks: het zijn er door de jaren heen simpelweg te veel geworden. Waar in Call of Duty 4 de ene perk de andere bestrijdt, kent Black Ops dusdanig veel perks dat we door de bomen het bos niet meer zien. Naast veel nieuwe perks zijn er immers ook nog ‘pro-perks’ bijgekomen. En dat maakt het voor de tactisch aangelegde speler lastig anticiperen. Het is niets voor niets dat veel clanmatches zonder perks en killstreaks gespeeld worden.

We vragen ons af of Treyarch (maar ook Infinity Ward, want het was ook mogelijk in Modern Warfare 2) van tevoren de risico’s doorzag van het uitbreiden van het perk-arsenaal. Vooral het mogelijk maken van het welbekende ‘messenrennen’ met de Marathon pro-perk kan toch geen weloverwogen speltoevoeging zijn geweest. Nee, nu jan en alleman (Halo 4, Killzone 3, Aliens Colonial Marines) met een soortgelijk systeem komt, is het juist tijd om als ontwikkelaar van een toonaangevende serie wat anders te doen. Breng in ieder geval het aantal perks terug, of borduur verder voort op het perksysteem van Modern Warfare 3.

Snipen
Veel mensen hekelen sluipschutters, vooral omdat ze uit het niets toeslaan, ver weg zijn en veelal stilzitten. Toch is een goede sniper een genot om naar te kijken. Het constant in beweging blijven, in de gaten houden van de spawnplekken van je tegenstander, het liquideren van onwetend voetvee: snipen is evenzeer een kunst als het rondlopen met een assault rifle, mits goed uitgevoerd.

Helaas is de sniper in Black Ops minder nuttig dan in eerdere delen door de vele middelgrote tot kleine maps. Niet iedereen vindt dat erg, maar het zorgt er wel voor dat het traditionele sluipschutterwerk (in tegenstelling tot het zogenaamde quickscopen, dat Treyarch met Black Ops eigenlijk wilde tegengaan) minder leuk wordt om te doen. Black Ops is al met al geen sniper-vriendelijke game. Dat was Modern Warfare 3 om dezelfde aanpassingen ook al niet, dus zien we dat met Black Ops 2 graag veranderen.

Problemen

Nu kent de Black Ops-multiplayer nog meer problemen, de ene fundamenteler dan de andere - neem de verouderde grafische engine. Toch is Black Ops nog altijd een ijzersterk spel, met veel unieke eigenschappen ten opzichte van de andere Call of Duty’s (zoals het kopen van uitrusting door middel van het CODPoints-systeem). Maar werkelijk uniek? Nee, dat is de serie al een tijdje niet meer. De vraag is echter of de gigantische Call of Duty-achterban daar wel rouwig om is. Dat nieuwe delen in de serie op elkaar lijken, is misschien vooral inherent aan het behouden van de kwaliteit van de succesvolle formule. Wat vinden jullie, moet Call of Duty: Black Ops 2 enkele nodige ingrepen ondergaan?

De screenshots in dit artikel zijn afkomstig van de eerste Call of Duty: Black Ops.