Lees ook nog de vorige afleveringen na. Aflevering 1: nummer 100 t/m 71. Aflevering 2: nummers 70 t/m 41. Aflevering 3: nummers 40 t/m 26. Weten waarom sommige titels ontbreken in de lijst? Lees onze regels even na.

25. Super Smash Bros.

Ontwikkelaar: Sora en Namco Bandai | Releasedatum: 2014

Smash Bros. is niet zomaar een spel: voor veel gamers is het een ware levensstijl. Zij spelen dag na dag, nacht na nacht, jarenlang elk nieuw deel in deze fighterreeks. Met stomheid geslagen waren we toen Nintendo op de Nintendo 64 voor het eerst een spel uitbracht waarin de mascottes van het bedrijf elkaar in het rond mepten. En Nintendo zelf had waarschijnlijk ook niet verwacht dat het zo snel tot één van hun meest populaire series zou uitgroeien. Maar het is verdiend: de balans in de game, van de verschillende stages tot de diverse vechtersbazen, van de talloze items tot het brede scala aan modi: alles draagt er aan bij dat Smash Bros.-games ook kwalitatief tot de top behoren.

Nintendo zou wel gek zijn om veel aan de balans van de game te veranderen, maar één ding is wel nieuw: de Wii U-game komt ook naar de 3DS. Het is daarmee de eerste Smash Bros.-game die ook naar een handheld komt. Verder helpt Namco Bandai een handje met de ontwikkeling. Er maken ook nieuwe personages hun opwachting in de game. Zo is daar Mega Man, de blauwe robot die vooral in de jaren '90 een fenomeen was. Ook de Wii Fit-trainers en Mario Galaxy’s Rosalina vechten een robbertje mee. Super Smash Bros. op Wii U en 3DS gaat vast het wiel niet opnieuw uitvinden, maar dat hoeft ook helemaal niet. We zijn er weer helemaal klaar voor en kunnen niet wachten om Mario en Link een paar klappen te verkopen.

24. Wargame: Red Dragon

Ontwikkelaar: Eugen Systems | Releasedatum: 2014

Hoewel Frankrijk zich in de Tweede Wereldoorlog nogal liet overrompelen door de Duitsers, hebben ze best het nodige verstand van strategie en oorlogvoering. Dat bewijst ontwikkelaar Eugen Systems keer op keer met hun strategiespellen. Kwamen ze eerder al met R.U.S.E. en Act of War, konden we daar vorig en dit jaar twee titels in de nieuwe Wargame-serie aan toevoegen. Waarbij Wargame AirLand Battle bij ons zelfs een dikverdiende negen scoorde. Een goede reden om het derde deel direct hoog in te schatten.

De serie is echter niet voor iedereen weggelegd. De leercurve is voor nieuwkomers vrij steil door het overweldigende aanbod aan eenheden. Vonden we dat bij AirLand Battle al veel met achthonderd eenheden, bij Red Dragon gaat men nog een stapje verder en moeten er meer dan twaalfhonderd (!) eenheden in het spel komen. Dit komt vooral door de grootste nieuwe toevoeging aan dit deel: marine- en amfibie-eenheden. Zo zijn rivieren over te steken in amfibievoertuigen en kunnen landingsvoertuigen eenheden vanuit de zee aanvoeren. Door de nieuwe strategische laag die hiermee aan de game wordt toegevoegd moet ook dit deel weer fris genoeg aanvoelen. Een verandering in setting zorgt daar ook voor, van Europa naar Centraal-Azië.

23. Hotline Miami 2: Wrong Number

Ontwikkelaar: Dennaton Games | Releasedatum: 2014

Veel van de meest populaire spellen van de afgelopen jaren draaien om het virtueel afslachten van zoveel mogelijk mensen. Toch sta je er eigenlijk nooit bij stil en volg je klakkeloos welk bevel je ook maar krijgt op. Hotline Miami leek in eerste instantie ook niet meer dan een extreem gewelddadig spel, maar zodra het je letterlijk de vraag stelt of je het leuk vindt om mensen pijn te doen ga je er toch meer bij stil staan. Niet dat het je de optie biedt om de tegenstanders in de game niet te vermoorden overigens, waardoor het niet op een diepere manier de discussie aangaat over geweld in games.

Uiteindelijk moet je Hotline Miami ook meer zien als een puzzelgame met gewelddadige elementen, dan als een shooter. Je lost steeds situaties op door vooraf een plan van aanpak te bedenken en te anticiperen op veranderende factoren tijdens de uitvoering van je plan. Geweld is slechts een middel om tot een oplossing te komen. Hotline Miami 2 lijkt weinig aan dit concept te veranderen en is dus meer van de neonverlichte, pulserende, bloederige actie waar we vorig jaar maar wat graag van hebben genoten.

22. Age of Wonders III

Ontwikkelaar: Triumph Studios | Releasedatum: Q1 2014

Hoewel we natuurlijk beter weten, willen we graag denken dat het benoemen van het eerste deel van Age of Wonders tot onze beste Nederlandse game, in combinatie met jullie enthousiaste reacties heeft geleid tot de ontwikkeling van Age of Wonders III. Realistisch gezien is het feit dat de oude games tot op de dag van vandaag nog steeds door een trouwe aanhang worden gespeeld en dat Triumph Studios na al die jaren genoeg ideeën op de plank had liggen waarschijnlijk een betere verklaring.

Dat het spel er nu ook echt komt is vooral te danken aan één van die trouwe aanhangers, en dat is niet de minste ook: Markus “Notch” Persson, de maker van Minecraft. Dankzij zijn investering was het voor de studio niet nodig om de hulp van een uitgever in te roepen of zich te wenden tot Kickstarter, een optie die destijds nog niet voor Nederlandse ontwikkelaars mogelijk was. De financiële injectie zorgt ervoor dat Age of Wonders III de game kan worden die Triumph voor ogen heeft en daar ook iets rustiger zijn tijd voor kan nemen.

21. Below

Ontwikkelaar: Capybara Games | Releasedatum: 2014

Capybara Games timmert al jaren aan de weg met leuke spellen, maar het was niet tot Critter Crunch en Might and Magic: Clash of Heroes dat ze echt doorbraken bij het grotere publiek. Inmiddels behoort de studio tot één van de meest gewaardeerde binnen de industrie, een faam die met het aantrekken van Fez-programmeur Renaud Bédard alleen nog maar kan groeien. Tussendoor bracht het in 2011 samen met Superbrothers en Jim Guthrie nog Superbrothers: Sword & Sworcery EP uit.

Op het moment werkt de ontwikkelaar naast Below nog aan een andere titel waar door flink wat mensen reikhalzend naar uitgekeken wordt: Super Time Force, een sidescrolling shooter met een tijdreismechaniek, die kopieën van de speler mee laat helpen in de strijd. Below is een hereniging van Capybara met componist Jim Guthrie en was een van de meer interessantere titels die tijdens de E3 getoond werd voor de Xbox One. De game haalt inspiratie uit oude roguelikes en laat de speler steeds dieper op onderzoek uit gaan in het onbekende. Het spel kent verder geen dialoog, tekst of hints en moet het vooral hebben van de sfeer die neergezet wordt.

20. The Witness

Ontwikkelaar: Number None | Releasedatum: Mid 2014

Als je aan iemand zijn top 5 van beste games voor Xbox Live Arcade vraagt, dan is de kans groot dat Braid genoemd wordt. Met zo'n succesvolle game op je cv vraagt iedereen zich daarna natuurlijk af hoe je dit succes nog kunt overtreffen. Jonathan Blow, de man achter de game, heeft eerst echter een korte pauze ingelast waarin hij aan verschillende prototypes heeft gewerkt. In 2010 kwam hij met het verlossende antwoord: The Witness, een 3D-game die zich afspeelt op een eiland volgepakt met puzzels.

Hiermee heeft hij echter wel een veelvoorkomende fout begaan, die hij eigenlijk wilde voorkomen. Veel ontwikkelaars kiezen er namelijk voor om na een uitermate succesvol spel het verdiende geld te investeren in een veel groter en ambitieuzer project, waarbij je het risico loopt dat het veel te duur is of een flop blijkt te zijn. Dat The Witness een ambitieus en groot project is blijkt wel uit het feit dat de game inmiddels al meer dan vier jaar in ontwikkeling is en al in voorgaande versies van onze Top 100 heeft gestaan. Dit jaar moet de game toch echt uitkomen. Fingers crossed!

19. Pillars of Eternity

Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment | Releasedatum: Winter 2014

Samen met inXile staat Obsidian in 2014 garant voor het opnieuw op de voorgrond treden van de meer klassiek geschoolde rpg's. Deze zijn natuurlijk nooit helemaal weggeweest, maar ze kregen lange tijd niet meer zoveel mainstream aandacht. Dit was vooral te danken aan het feit dat uitgevers hun vingers niet aan de Infinity engine-stijl spellen wilden branden. Het was een stap achteruit volgens hen. Het succes van actie-rpg's in de vorm van Torchlight II, Diablo III en Skyrim heeft waarschijnlijk bijgedragen aan dit beeld.

Nu ze dus weer in de spotlight staan, moeten Wasteland 2 en Pillars of Eternity wel bewijzen dat ze met recht zoveel geld opgehaald hebben op Kickstarter (drie miljoen dollar voor Wasteland 2 en vier miljoen voor Project Eternity, zoals het spel eerder heette). Met het talent wat achter Pillars of Eternity zit, moet dat wel goedkomen. Onder andere Fearqus Urquhart en Chris Avellone zijn verbonden aan deze game, die beiden werkzaam waren bij het onder rpg-fanaten legendarische Black Isle Studios. Deze ontwikkelaar is vooral bekend van de klassiekers Planescape: Torment, Fallout 2 en Icewind Dale. Dat schept het nodige vertrouwen!

18. Mad Max

Ontwikkelaar: Avalanche Studios | Releasedatum: 2014

Nee, je ziet dit niet verkeerd. We zetten zowaar een game gebaseerd op een filmlicentie hoog in de Top 100. Dat heeft eigenlijk meerdere redenen. De belangrijkste is dat het niets te maken heeft met de ook nog te verschijnen nieuwe Mad Max-film. Een vrijere hand in de invulling van de spelwereld en een iets minder strakke deadline moeten dit spel dan ook de nodige ademruimte geven om straks boven het niveau van de gemiddelde filmgame uit te stijgen. De tweede reden is omdat Avalance Studios achter het project zit. Een ontwikkelaar die vooral met de tweede Just Cause bewezen heeft een leuke open wereldgame af te kunnen leveren.

Het was wel een lichte teleurstelling toen niet Just Cause 3, maar Mad Max het geheimzinnige nieuwe project van de studio bleek te zijn waar al een tijdje vage screenshots van de rondte deden. Deze teleurstelling verdween echter al snel toen we het spel eenmaal in actie zagen. Het lijkt de sfeer van het Mad Max-universum goed over te brengen. Alleen is het nog wel de vraag of de kale woestijn tot een leuke spelwereld leidt, iets wat Panau zeker was. Het verschijnen van Mad Max vóór een nieuwe Just Cause levert ook nog eens het voordeel op dat Avalanche mooi meer ervaring kan opdoen met de next-gen consoles, voordat het terugkeert naar hun geliefde franchise. Een win-win situatie voor iedereen dus.

17. Bayonetta 2

Ontwikkelaar: PlatinumGames | Releasedatum: 2014

Bayonetta 2 belooft net zo belachelijk over-the-top te zijn als zijn voorganger. Een aaneenschakeling van Japanse absurditeit, een hypergeseksualiseerd hoofdpersonage en een verhaal dat als een tang op een varken slaat. Het mag een wonder heten dat men van het eerste deel een enigszins coherent spel wist te maken. Kijk je echter voorbij alle rarigheden, dan merk je dat Bayonetta vooral een spel is met een diepgaand gevechtssysteem, dat zelfs met de meest simpele combinaties al laat zien van ongekende klasse te zijn.

Hoewel het eerste deel nog op de Xbox 360 en PlayStation 3 verscheen, komt Bayonetta 2 enkel voor de Wii U uit. Een verrassende mededeling, vooral gezien de matige verkoopcijfers van de console, die het in populariteit lang niet haalt bij zijn voorganger. Maar zonder het spaarvarken van Nintendo zou er geen Bayonetta 2 zijn, dus wat dat betreft zijn we maar wat blij met de inmenging van het bedrijf. Als we producer JP Kellams van PlatinumGames mogen geloven zijn ze zelf wat minder blij met de exclusiviteitsdeal. Iedere keer dat de ontwikkelaar iets over het spel op hun Facebook-pagina schrijft, krijgen ze weer vele smeekbedes van fans om het spel ook voor andere consoles beschikbaar te maken. Ze worden er bij Platinum Games helemaal gek van! Tijd om je als fan dus op het spel zelf te richten en daar naar uit te kijken: de franchise en PlatinumGames verdienen het.

16. Dragon Age III: Inquisition

Ontwikkelaar: BioWare | Releasedatum: Herfst 2014

BioWare heeft roerige tijden achter de rug. Er was de nodige kritiek van fans op zowel Dragon Age II als Mass Effect 3, de MMO Star Wars: The Old Republic voldeed niet aan de verwachtingen en als uitsmijter stapten de beide oprichters van de ontwikkelaar, Ray Muzyka en Greg Zeschuk, op om zich op zaken buiten de game-industrie te richten. Dat moeten flinke klappen geweest zijn, waar menig studio zich waarschijnlijk niet meer van zou weten te herstellen. Gelukkig is BioWare niet bij de pakken neer gaan zitten en moet Dragon Age III aankomende herfst verschijnen.

De vooruitzichten voor het derde deel zijn veelbelovend en het lijkt een hoop problemen aan te pakken die fans met het vorige spel hadden. Laten we wel even duidelijk zijn: Dragon Age II was geen slechte game, het was gewoon geen goede opvolger van Origins. Voor het nieuwe spel hebben ze dan ook ruim de tijd genomen: de pre-productie van de game heeft langer geduurd dan zelfs die van Dragon Age: Origins en Mass Effect 1. Daarnaast heeft BioWare de kritiek op Dragon Age II niet simpel naast zich neergelegd, maar heeft het beloofd te luisteren naar de klachten en rekening te houden met de wensen van de achterban. Dat uit zich sowieso in veel grotere levels. Het wordt zelfs gezegd dat één level van Dragon Age III groter is dan alle levels bij elkaar opgeteld van het tweede deel. Daarnaast keert de mogelijkheid terug om gevechten te pauzeren, om zo beter na te denken over de te volgen strategie. Of het allemaal genoeg is om zich weer te kunnen meten met de andere toppers in het genre moet komend jaar blijken.

15. Castlevania: Lords of Shadow 2

Ontwikkelaar: Mercury Steam Entertainment | Releasedatum: 27 februari

Om de Castlevania-reeks van zijn ondergang te behoeden vond ontwikkelaar Mercury Steam het nodig om de serie in een compleet nieuwe richting te duwen. De verkoopcijfers waren aan het dalen en de groep fans werd steeds kleiner. Er moest gewoon iets gebeuren. De visie die Mercury Steam voor Castlevania had was echter zo anders, dat het management van Konami in eerste instantie afwachtend wilde zijn met het benoemen van Lords of Shadow als onderdeel van de Castlevania-franchise.

De rest is uiteraard geschiedenis, want de reboot is goed ontvangen bij publiek en critici, die de nieuwe richting vrijwel allemaal wisten te waarderen. Dat Lords of Shadow 2 weer een afwijking is van zijn voorganger, is voor de mensen die het spel gespeeld hebben geen verrassing, gezien het einde van het verhaal. Om spoilers te voorkomen gaan we hier verder maar niet op in. Wel kunnen we zeggen dat Gabriel op een andere manier in het leven staat en ook op een andere manier zal vechten door deze ontwikkelingen. Een andere grote verandering is het feit dat de wereld nu open is en je kunt gaan en staan waar je wilt, in tegenstelling tot de lineaire levels van het eerste deel. Lords of Shadow 2 is een vervolg zoals een vervolg hoort te zijn: er wordt geluisterd naar kritiekpunten, het staat bol van de vernieuwingen en toch borduurt het voort op wat Lords of Shadow zo goed maakte.

14. Incognita

Ontwikkelaar: Klei Entertainment | Releasedatum: 2014

De hoogst genoteerde onafhankelijke productie zal waarschijnlijk bij veel mensen nog niet op de radar staan en dat hopen wij hiermee te veranderen, want deze game belooft erg interessant te worden. Incognita is een turn-based tactische spionagegame die zich heeft laten inspireren door een klassieker in het genre, Xcom. De focus op spionage maakt dat Incognita toch anders zal spelen dan die game. Waar het positioneren en herpositioneren van je manschappen bij de meeste turn-based spellen het belangrijkste aspect is, moet je in dit spel vooral informatie verzamelen en gevaarlijke situaties vooraf onschadelijk maken. Een directe confrontatie vermijden is je beste tactiek.

Klei Entertainment is bij ons de laatste jaren flink in aanzien gestegen, nadat ze na de redelijk ontvangen Shank-games alleen nog maar kwalitatief betere en interessantere titels hebben afgeleverd met Mark of the Ninja en Don't Starve. Incognita lijkt hierop te gaan voortborduren. Het is in ieder geval een spel dat uitstekend in het straatje van de gemiddelde Gamer.nl-bezoeker past: een vrij complex strategiespel. Voor de mensen die niet kunnen wachten tot de game uitkomt, is er al een vroege alpha-versie te koop.

13. The Elder Scrolls Online

Ontwikkelaar: Zenimax Online Studios | Releasedatum: 4 april

Hoe groot en episch een game ook is, er is altijd nog wel iets te vinden wat ontbreekt. Zo ook bij Oblivion en Skyrim. Beide spellen hebben een enorm uitgestrekte spelwereld, maar wel één die je helemaal in je uppie moet verkennen. En zeg nou zelf, (bijna) alles wordt toch leuker met vrienden erbij? The Elder Scrolls Online moet die leegte gaan opvullen en de singleplayer-ervaring uit andere spellen van de franchise verbinden met het sociale aspect van een MMO.

We zijn vooral benieuwd naar hoe die twee elementen op een goede manier met elkaar verbonden gaan worden, zonder dat het een singleplayer-rpg wordt waarbij je af en toe andere mensen voorbij ziet rennen. Het grootste element waarmee het zich onderscheidt van bijvoorbeeld Skyrim is de PvP-actie, verdeeld over drie facties, en dan met name de mogelijkheid om een speler van je factie tot keizer te kronen. Het feit alleen al dat er drie facties zijn kan leiden tot interessante gevechten, waarbij meerdere partijen om hetzelfde punt vechten. Dit brengt zeer interessante tactische opties met zich mee voor alle betrokkenen. Of The Elder Scrolls Online hoog op jouw verlanglijst staat is wellicht afhankelijk van hoe je tegenover een maandelijks abonnement staat, maar wij zijn in ieder geval enthousiast.

12. The Order: 1886

Ontwikkelaar: Ready at Dawn Studios | Releasedatum: Herfst 2014

Mensen worden gedreven door nieuwsgierigheid. Het onbekende moet altijd verkend worden. Dat is misschien ook wel de reden dat The Order: 1886 zo intrigeert, want zeg nou zelf: hoeveel weet je nu eigenlijk van deze game? De aankondigingstrailer liet al weinig zien en ook de presentatie tijdens Gamescom verschafte weinig duidelijkheid. We weten uiteraard wel wat kleine dingen over de game zelf. Zo speelt het zich af in een alternatieve, Arthuriaanse toekomst, waarin de Industriële Revolutie er voor gezorgd heeft dat het wapentuig al behoorlijk modern is. Dat is wel nodig ook, want de mensheid strijdt tegen een gemuteerde vijand en die strijd zijn we eigenlijk al flink wat jaren aan het verliezen.

Het verrassende aan The Order: 1886 is vooral de manier waarop men de ontwikkeling van de game benadert. Ze gebruiken technieken uit de filmindustrie om het spel filmischer aan te laten voelen, zonder dat het een interactieve film moet worden. Het uit zich vooral in een grauwheid en sfeer die de game neer probeert te zetten. Ready at Dawn heeft zich voornamelijk laten beïnvloeden door diezelfde filmische kwaliteit die Uncharted 2 bezit en wil hier graag op voortborduren. Het spel moet een spannende achtbaanrit worden waar je al gillend en juichend doorheen gaat. Wij staan in ieder geval alvast vooraan in de rij voor een kaartje voor deze mysterieuze rit.

11. Dark Souls 2

Ontwikkelaar: From Software | Releasedatum: 14 maart

Wat kan het verkeerd gebruiken van een woord (of een slechte vertaling) op internet toch voor een stormvloed aan boze reacties leiden. Daar kwamen de mensen bij From Software achter toen ze tijdens de Spike TV Video Game Awards van 2012 het woord 'toegankelijk' gebruikten, al dan niet opzettelijk, terwijl ze over Dark Souls 2 praatten. De Souls-reeks en toegankelijkheid zijn dan ook als water en vuur. Demon's Souls en Dark Souls zijn de lievelingetjes van iedereen die van bikkelharde games houden. Het zijn spellen waarbij de ontwikkelaar je eens niet bij de hand neemt, maar je eerder voor de voeten van dat aanstormende monster gooit en dan ook nog lacht wanneer je hopeloos faalt.

Het is niet de bedoeling dat Dark Souls 2 ook maar een beetje makkelijker wordt dan zijn voorgangers. Het zou ook dom zijn van de ontwikkelaar om af te stappen van de reden dat de serie juist zo succesvol is. Veel spelers willen juist uitgedaagd worden en dat is precies een jeuk die Dark Souls zo goed weet te krabben. From Software wil de ervaring alleen maar meer stroomlijnen, nog beter maken, en ook de toepassing van het online aspect wordt beter uitgewerkt. Dus iedereen kan weer opgelucht ademhalen en zijn hooivork weer opbergen. Houd die fakkel nog maar wel even vast, want die zul je nodig hebben nu je in Dark Souls 2 nog dieper onder de grond kunt avonturieren. Spannend!

Morgen op Gamer.nl eindelijk de nummers 10 tot en met 1!

De top 100 van 2014 werd gemaakt door Pascal Badenbroek, Bas Bastiaans, Merijn de Boer, Joe van Burik, Lars Cornelis, Harry Hol, Sander Hölsgens, Tobias Mauel, Frank Meijer, Eline Muijres, Michel Musters, Gerard van Nieuwenhuijzen, Gillian de Nooijer, Erik Nusselder, Thomas Picauly, Kevin Shuttleworth, Anna Sonnemans, Thom Stokkel, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.