Dat avontuur gaat van start wanneer de motorrijder per abuis op Malcolm Corley stuit, de laatst overgebleven motormaker van het land. In de nabije toekomst vullen hovercars namelijk de wegen, uiteraard tot ongenoegen van onze held. Corley en Ben hebben meteen een klik, tot ongenoegen van Corley’s onbetrouwbare tweede man Adrian Ripburger. De problemen beginnen pas echt wanneer Ripburger zijn baas vermoordt en deze moord in de schoenen van Ben schuift. Ripburger wil de macht grijpen van Corley Motors en alleen nog maar minivans produceren. Het is aan Ben om voor dit doemscenario een stokje te steken.

Vergane glorietijden

Full Throttle behoort tot het rijtje legendarische adventuregames dat LucasArts in zijn hoogtijdagen bijna moeiteloos leek te produceren, en is ontsproten uit het brein van Tim Schäfer. Andere bewijsstukken van deze vergane glorietijden zijn onder andere Grim Fandango, Monkey Island en Sam & Max. Het in 1995 uitgekomen Full Throttle was de eerste adventuregame van LucasArts die op Windows draaide, om maar even aan te geven hoe oud het spel eigenlijk al is – en hoe indrukwekkend het is dat het vandaag de dag, zestien jaar na dato, nog steeds een spel is dat je met plezier opstart.

Eigenlijk is het recept voor een succesvolle adventure-game van LucasArts gedurende al die jaren niet zoveel veranderd: de studio neemt een uniek  universum en voegt daar enkele kleurrijke, humoristische personages aan toe. Breidt die fundering vervolgens uit met unieke en creatieve puzzels, overgiet dat met een cartoonesk grafisch sausje, laat het een tijdje in de ontwikkelstudio gaarkoken en je krijgt gegarandeerd een ervaring die vijf sterren waard is.

Alienbiker

Het unieke van Full Throttle is de draai die LucasArts aan de biker-subcultuur geeft. Een wereldje dat bekendstaat om z’n ruwheid en zeker niet om z’n speelsheid wordt op een lichtvoetige en humoristische manier gebracht. Het beste voorbeeld daarvan is de strijd die je op de weg tussen de rotsen aangaat met een breed scala aan vijanden. Allerlei over-the-top bikers proberen je er op de een of andere manier onderuit te halen, van een roodharige bitch met een kettingzaag tot een bolle Aziaat die met een stuk hout vanaf zijn brede motor zwaait. En natuurlijk kom je ook een buitenaardse biker tegen, wiens apparatuur je gebruikt om een geheime grot te ontdekken waarin een o zo nodig springschans te vinden is. Waarom niet?

De meesters van LucasArts hebben in Full Throttle de ‘sweet spot’ in de puzzels gevonden. Ze zijn uitdagend en innovatief, maar nooit onlogisch en frustrerend. Een goed voorbeeld is het moeten omzeilen van een agressieve pitbull op een autodump. Je denkt hem misschien simpelweg met een stuk vlees te kunnen afleiden, maar dan komt het beest alsnog achter je aan rennen als je tracht te passeren. Je moet daarom iets inventiever zijn: het stuk vlees in een autowrak leggen en vervolgens het autowrak met een kraan optillen!

Na Full Throttle

LucasArts heeft tweemaal geprobeerd de franchise nieuw leven in te blazen. In 2000 was men bezig aan Full Throttle: Payback, maar die game werd geannuleerd wegens interne meningsverschillen. In 2002 toonde LucasArts dat de studioniet langer de verzameling creatieve breinen uit het vorige millennium was. Full Throttle: Hell on Wheels zou een actie-adventure moeten worden met minder nadruk op puzzelelementen. De nieuwe 3D-stijl zag er volkomen misplaatst en ronduit kinderlijk uit. Niemand was er dan ook rouwig om toen dit project een vroege dood stierf.

Full Throttle is één van de weinige legendarische spellen waar geen vervolg op is gekomen. Toch hopen wij stiekem op een behandeling zoals onlangs de Monkey Island-spellen die hebben gekregen: een heruitgave die volledig trouw is aan het origineel maar grafisch is opgepoetst. Een nog beter excuus om nogmaals met Ben op de tweewieler te springen kunnen we niet bedenken.