Streetpass klonk voor de lancering van de 3DS niet echt spannend: het stelt 3DS’en in staat om in stand-by met elkaar te communiceren. Echt warm of koud werden we daar niet van. Ook tijdens het testen van de 3DS kwam daar geen verandering in, er waren immers nog weinig andere 3DS-eigenaren in de buurt om het uitbundig te kunnen testen. In onze impressie beschreven we de functionaliteit daarom maar heel kort.

MiiPark

Inmiddels zijn er een paar weken verstreken en kunnen we het er op het Gamer.nl-kantoor, waar diverse mensen met een 3DS rondlopen, alleen maar roerend over eens zijn: Streetpass is de onbetwiste killer app van Nintendo’s nieuwe handheld. Die prestatie komt op naam van het Mii-Park, een programma op de 3DS dat laat zien welke 3DS-eigenaren je bent tegengekomen terwijl je 3DS op stand-by stond. Die verschijnen vervolgens als Mii’s in je MiiPark en zullen daar altijd blijven. Kom je ze meerdere keren tegen, dan kun je zelfs persoonlijke berichten naar ze sturen en vertellen wat je doelen in het leven zijn en wat je favoriete huisdier is.

Deze optie werd al een ‘spel’ op zich. Dagelijks werd op de Gamer.nl-redactie vergeleken hoeveel andere 3DS-eigenaren men was tegengekomen. Dat gebeurde nog niet zo vaak: veel mensen hebben het apparaat natuurlijk nog niet. Maar elke keer als de redacteuren hun 3DS uit de tas haalden en één van hen een groen lichtje liet zien, was het weer een hele belevenis om te kijken wie men nu weer was tegengekomen.

Puzzels

Maar Nintendo heeft meer in Mii-Park gestopt om het interessant te houden. Zo moeten er puzzelstukjes verzameld worden om diverse afbeeldingen compleet te krijgen. Denk aan afbeeldingen van Mario, Link en Kirby die je, wanneer ze compleet zijn, in 3D kunt bekijken. Er zijn twee manieren om puzzelstukjes te verzamelen: als je 3DS op stand-by staat telt hij je stappen. Elke 100 stappen zijn goed voor een muntje, waarmee je (je voelt hem al aankomen) een puzzelstukje kunt kopen. Leuker is het om te ruilen met mensen die je tegenkomt via Streetpass, wat je iedere ontmoeting weer in staat stelt een nieuw stukje uit te wisselen.

Misère

Een andere optie in Mii-Park is Mii in Misère (Of in het Engels: StreetPass Quest). Het is geen buitengewoon diepgaand, uitdagend of zelfs maar gebalanceerd spelletje, maar desondanks pak je toch dagelijks de 3DS erbij om het even te spelen. In deze kleine game is jouw Mii gevangen genomen en moeten een stel helden verschillende kamers doorkruisen om hem te redden. Wie die helden zijn? Mensen die je via StreetPass hebt ontmoet of hebt ingehuurd tegen betaling van een tweetal muntjes. Elke held is welkom in je avontuur en het loont dus om je 3DS te allen tijde mee te nemen. Bovendien worden via StreetPass ontmoete helden sterker (ze stijgen in level) naarmate je ze vaker tegenkomt.

Als je eenmaal op avontuur bent gegaan en je eerste vijand tegen het lijf loopt, zijn er drie opties. Een held kan met zijn zwaard aanvallen, een magische aanval inzetten of achteraan de rij helden aansluiten en zijn beurt netjes afwachten. Een zwaardaanval spreekt voor zich, maar het zijn dan ook de magieaanvallen die deze game zo verslavend maken. Elke held heeft een andere magische aanval, afhankelijk van de shirtkleur. Zo hebben spelers al vrij snel een held nodig met een geel shirt, die een zandstorm kan oproepen en zo het schild van een vijand vernietigen. En uiteraard zal het voorkomen dat deze held net niet ter beschikking staat. Gevolg: spelers zullen nieuwe helden moeten rekruteren via StreetPass of tot de volgende dag wachten totdat ze opnieuw spelmunten kunnen verzamelen en uitgeven. Spelers worden gestimuleerd om dagelijks even aan de slag met de game en krijgen gaandeweg het spel ook leuke beloningen voor hun Mii: verschillende petten en hoeden van een bekend Nintendo-icoon.

Kortom: met Streetpass kun je je aardig zoet houden. Het zorgt ervoor dat je de 3DS er een paar keer per dag bij pakt en dat je contact legt met mensen in je omgeving. En laten dat nu net de twee belangrijke eigenschappen van mobiele telefoons zijn, de grootste concurrenten van de handhelds… Toeval bestaat niet!