Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

Reload: Xenogears

Was zelfs als fractie van wat hadden kunnen zijn onvergetelijk goed

Geschreven door Guan van Zoggel op
Velen van ons maakten kennis met het ambitieuze werk van Tetsuya Takahashi door Xenoblade Chronicles voor Wii en onlangs op de New 3DS. Xenoblade was een grandioos en bovenal gepolijst avontuur. Zijn eerste werk, Xenogears, was allerminst geraffineerd.

Samen met Soraya Saga, het pseudoniem van zijn Square-collega en toentertijd toekomstige vrouw Kaori Tanaka, werkte Takahashi in de avonduren aan het concept voor Xenogears. Ze stuurden het in als idee voor de zevende Final Fantasy. Zijn baas voelde er weinig voor. Het was te duister en complex voor een Final Fantasy-titel, werd hem verteld. Squaresoft zag in het concept ook geen vervolg voor Chrono Trigger. Wat Square wel zag was de potentie van Takahashi’s concept en gaf hem de kans om het verder te ontwikkelen als nieuwe IP.

None

Als je Xenogears gespeeld hebt, dan kun je je ongetwijfeld vinden in de redenen van Takahashis meerderen om zijn voorstel niet te gebruiken voor een Final Fantasy- of Chrono Trigger-vervolg. Takahashi en Saga delen een passie voor filosofie van Nietzsche en psychoanalyse van Freud en Jung, waarvan een intrigerende mix de basis van Xenogears vormt. Niet alleen de wereld, ook de personages en veel van de plotontwikkeling zijn geïnspireerd door deze denkers. 

Freudiaans

Xenogears verkent een aantal existentialistische kwesties, zoals de oorsprong van het leven en wat het is dat mensen maakt. Het hoofdpersonage Fei Wong Fong is zelf net zo’n groot enigma als deze vraagstukken. In de eerste uren onderbreekt hij zijn hobby schilderen om zijn beste vrienden te helpen met de voorbereiding voor hun bruiloft. Nog geen uur later heeft Fei niet alleen het aanstaande bruidspaar vermoord, hij heeft ook eigenhandig het dorp met de grond gelijk gemaakt.

None

Al gauw ontdek je dat zijn problemen te maken hebben met het geheugenverlies waar hij al jaren mee kampt. Xenogears neemt de tijd om Feis zoektocht naar zijn ware ik te verkennen. Dit gebeurt via ellenlange discussies tussen personificaties van zijn Freudiaanse id, ego en superego in zijn hoofd. Zelfs vandaag de dag, ruim zeventien jaar na de oorspronkelijke release van Xenogears in 1998, blijft Fei een van de meest fascinerende en complexe personages in een jrpg ooit.

Te ambitieus

De ontwikkeling van Xenogears was niet alleen mateloos ambitieus, het was ook verre van voltooid toen Takahashi te horen kreeg dat hij de ontwikkeling moest afronden. Hoewel het nog altijd gissen is naar de exacte redenen hiervoor, zal geld hier ongetwijfeld een rol in hebben gespeeld. Ook zijn er geruchten dat als de ontwikkeling van Xenogears verlengd zou worden, de game mogelijk in het vaarwater van Final Fantasy VIII zou belanden. 

None

Ongeacht de redenen, het resultaat blijft een onvoltooide tweede disc. Om te kunnen voldoen aan de eisen van Squaresoft, heeft Takahashi vrijwel alle content voor de tweede disc moeten schrappen. Wat resteert is een Fei die, zittend in een stoel, vertelt hoe het verhaal van Xenogears afloopt. Er zijn weliswaar een aantal baasgevechten en de volledige laatste kerker tot aftiteling is speelbaar, maar het verkennen van de wereld zat er niet meer in.

Werd niet vervolgd

Zelfs toen Xenogears begin 1998 in Japanse winkelrekken belandde, hield het drama niet op. Squaresoft was namelijk van plan om af te zien van een lokalisatie in het Westen vanwege de vele gevoelige onderwerpen in de game, zoals kannibalisme en stigmatisatie van de kerk. Gelukkig zorgde een samenwerking met Electronic Arts ervoor dat Xenogears al een half jaar later beschikbaar was voor Amerikaanse gamers, zelfs zonder noemenswaardige censuur. Europa vist echter steeds achter het net; zowel de oorspronkelijke release als de heruitgave op PlayStation Network wist Europa niet te bereiken.

Een ander discussiepunt na de release van Xenogears was de toekomst van de IP. De aftiteling van Xenogears sloot namelijk af met “Xenogears Episode V The End”. De hierop gebaseerde geruchten dat Xenogears slechts een deel van een overkoepelende franchise zou zijn werden versterkt met het gerucht dat Takahashi zou werken aan een vervolg. Kort daarna drukte Takahashi zelf deze geruchten de kop in door aan te kondigen dat hij vertrok bij Squaresoft om zijn eigen ontwikkelstudio, genaamd Monolith Soft, op te zetten. Daar werkte hij van scratch, maar met dezelfde ambities, aan de spirituele opvolger Xenosaga. 

None

Of toch wel?

Om zijn oorspronkelijke plannen voor Xenogears niet in rook op te laten gaan, bracht Takahashi in 2000 het boek Xenogears Perfect Works: The Real Thing uit. Zoals de naam al doet vermoeden, bevat dit boek al het materiaal dat het ontwikkelteam van Takahashi voorhanden had tijdens de ontwikkeling. Het bevestigt niet alleen dat Xenogears inderdaad bedoeld was als vijfde episode uit een reeks van zes, maar beschrijft ook de wereld tot in de kleinste details en tienduizend jaar aan gebeurtenissen in het universum van Xenogears.

Hoewel Xenogears een van de meest fascinerende jrpgs aller tijden blijft, is het eindresultaat slechts een fractie van Takahashis oorspronkelijke plan. Gedurende Xenosaga en Xenoblade hebben we Takahashi als regisseur zien groeien zonder in te leveren op zijn tomeloze ambities. Toch is het de dapperheid en wellicht onwetendheid van de destijds onervaren Takahashi dat de game de harten van vele jrpg-liefhebbers heeft weten te veroveren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Update Survarium voegt nieuwe modus en gezichten toe China beëindigt verbod op spelcomputers
6

Reacties op: Reload: Xenogears

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    RPGer

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Ik zie mezelf niet echt als JRPG fan, maar Xenogears is één van de meest indrukwekkende games die ik ooit heb gespeeld. Het tweede deel van de game is zoals het artikel aanhaalt onafgemaakt en bestaat uit saaie lappen tekst. Toch is de eerste 20/30 uur van de game voor mij een onvergetelijke ervaring geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Tegen de tijd dat ik bij de tweede disc aanbelandde, was ik al zo opgegaan in de wereld dat ik zelfs de lappen tekst niet eens saai vond. Toen ik de game uitgespeeld had, besefte ik me ook dat ik de game bleef doorspelen voor het verhaal, niet zo zeer voor de gameplay. Misschien dat ik daarom minder problemen had met de tweede disc?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TamaravanStaalduinen

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Ik zal niet beweren fan te zijn van pratende mensen op stoelen, maar ik zat ook niet zo met die lappen tekst. Het was wel zonde dat bepaalde stukken niet speelbaar waren, en dat je maar moest lezen hoe geweldig en belangrijk alles was, maar als je eenmaal zover bent, wil je toch weten hoe het verdergaat. Wat ik qua gameplay kon verwachten, wist ik ondertussen toch wel, dus een paar uur meer of minder kerkerkruipen maakte me niet uit.

    Het is wel 14 jaar geleden dat ik Xenogears speelde. Geen idee hoeveel geduld ik er nu nog voor heb.

    Hé, waren er trouwens andere mensen die de Making Of-disc van Lunar: Silver Star Story Complete in de PlayStation staken om zo toegang te krijgen tot de ongebruikte (en onafgemaakte) FMV's van Xenogears?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Het kerkerkruipen was inderdaad niet de reden om de game op te rekken. Het is vooral zonde dat hierdoor bepaalde verhaallijnen niet afgemaakt konden worden, zoals die van Rico en Emeralda, twee buitengewoon interessante personages.

    Het is voor mij vijf jaar geleden dat ik Xenogears uitspeelde als Classic van PSN en kan me lang niet alle details herinneren, maar het herluisteren van de soundtrack en scrollen door screenshots brengen weer veel gevoelens naar boven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TamaravanStaalduinen

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Rico viel inderdaad nogal weg, maar Emeralda had gelukkig nog een goede en uitgebreide sidequest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Afgelopen september stuitte ik op de eerste dag van mijn verblijf in Japan op Xenogears Perfect Works. Ik heb mijn mandje met andere boeken teruggezet en ben als een blij kind naar de kassa gelopen. De jetlag kon de pret niet onderdrukken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.