Natuurlijk was het groot feest op de kantoren van Naughty Dog na het daverende succes van Uncharted 2. Maar al spoedig nadat de champagneflessen werden ontkurkt, moest men verdergaan met de orde van de dag. Ongetwijfeld hebben ze daar snel een vergadersessie gepland met de vraag: hoe maken we Uncharted 3 nog succesvoller dan Uncharted 2? Ik gok dat de creatieve breinen van Naughty Dog dachten dat veel van het succes van Uncharted 2 te danken was aan de grote explosies, treincrashes en dergelijk spektakel.

Crashend cruiseschip

Dus moeten ze bij Naughty Dog gedacht hebben: om van Uncharted 3 een nog groter succes te maken, gaan we het spektakel nog een tandje opschroeven. Waarom een crashende trein als we ook een crashend cruiseschip én een crashend vliegtuig kunnen maken? En in plaats van een huis in Nepal te laten instorten doen we dat gewoon dunnetjes over met een heel kasteel in Frankrijk! Maar, en nu komt de reden dat die klik er voor mij nooit echt was: Uncharted 3 leek door deze ingeslagen weg veel meer op een aaneenschakeling van losse actiescènes dan op een coherent geheel. Bedenk maar eens: stel dat de gehele scène op het vrachtschip, in de vervallen haven en op het cruiseschip uit het spel was geknipt, hadden we dan ook maar iets gemist van het verhaal? Nee dus, helemaal niets. Het toevoegen van spektakel om het spektakel, losstaand van de verhaalontwikkeling, heeft ervoor gezorgd dat de sterke kern van de serie (verhaalgedreven actie) een beetje verloren is gegaan.

Afijn, het gezeur over de lichte teleurstelling van mijn eerste ervaring met Uncharted 3 laat ik nu even varen. Want ik schrijf dit artikel niet voor niets in de rubriek Reload. Bij mij is het een vaste traditie om de Uncharted-games een tweede keer uit te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, Crushing. En dus ging ik met hernieuwde moed aan de slag met Drake’s woestijnavontuur.

Paradoxale klik

En hoe anders was deze ervaring. Zonder torenhoge verwachtingen, zonder gelikte trailers, zonder dolenthousiaste forumposts, begon ik opnieuw aan het avontuur. Omdat ik niet meer continu aan het zoeken was naar die klik, die magie, die chemie, kwam die er nu juist paradoxaal genoeg wel. Gewoon, door te accepteren dat Uncharted 3 dan misschien niet teweegbracht wat deel 1 en 2 wel teweegbrachten en door het spel op zijn eigen sterktes te beoordelen. Het voelt enigszins bevrijdend om een topgame nog eens te spelen lang na de hysterie rondom de lanceerperiode.

Een tweede reden waarom de puzzelstukjes bij de reload wel in hun plaats vielen, is het feit dat ik het spel nu op de hoogste moeilijkheidsgraad opstartte. Er zijn grofweg twee categorieën spellen op de hoogste moeilijkheidsgraad: games die frustrerend worden omdat ze je op oneerlijke manieren benadelen, en games die juist beter worden omdat de gameplay dieper blijkt dan gedacht. Uncharted 3 hoort absoluut in die laatste categorie.

 

Palet aan gevechtsmogelijkheden

Want Uncharted 3 is, zelfs op Hard, best nog een beetje op een luie manier te spelen. Een paar kogeltjes incasseren buiten dekking lukt nog wel, dus waarom zou je er altijd gebruik van maken? Op Crushing is dat een ander verhaal, daar lig je binnen een halve tel doorzeefd op de grond als je je niet verschuilt. Maar het gaat niet alleen om de dekking. Zo heb ik veel vaker mijn vuisten gebruikt, sneller tactisch van wapen gewisseld, granaten vaker blind gegooid, veel beweeglijker gespeeld en noem zo maar op. Een heel palet aan gevechtsmogelijkheid opent zich opeens, mogelijkheden die je vaak niet nodig had op lagere moeilijkheidsgraden, maar die de gameplay verrijken.

En dan blijkt die chemie met de Reload, met de tweede speelbeurt op de hoogste moeilijkheidsgraad, er wel te zijn. Ik heb genoten van de fantastisch ogende omgevingen, van het continue spektakel en ook van de simpelweg ijzersterke gameplay. Allemaal zaken die natuurlijk allang in de game zaten, maar die voor mij pas echt tijdens een tweede speelbeurt naar boven kwamen. Zeker doen dus, een game die in eerste instantie een tikkeltje tegenviel nog eens opstarten in de hogere moeilijkheidsgraad!