Reload: Resident Evil 3: Nemesis

Reload: Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 4 wordt vaak gezien als hét keerpunt van Capcom's populaire zombiereeks. Minder naargeestige horror, meer spectaculaire actie. Een lijn die in het vijfde en zesde deel voortgezet werd. De verschuiving naar meer actie-georiënteerde gameplay begon echter al eerder, in Resident Evil 3: Nemesis. Met de Resident Evil 3-remake in het verschiet, blikken we terug op dit ondergeschoven kindje.

Resident Evil 3 lanceerde ongeveer anderhalf jaar na Resident Evil 2, in september 1999 voor de eerste PlayStation. Die console was toen al aardig op het einde van zijn Latijn: de PlayStation 2 lag al bijna in de winkels. Dat gold zeker voor Europa, waar Resident Evil 3 pas het jaar daarop uitkwam. Vandaag de dag vind je de game als PS One-klassieker in de PlayStation Store voor de PlayStation Vita, maar helaas niet voor de PlayStation 4.

Een andere optie is om de pc-port op te snorren. Die draait prima op Windows 10 en heeft als voordeel dat de statische achtergronden een hogere resolutie hebben: 640 x 480 pixels ten opzichte van 320 x 240 pixels. Mogelijk heb je een programma als JoyToKey nodig om deze versie vlot met een controller te kunnen spelen. De officiële controllerondersteuning laat te wensen over.

Machinegeweren en raketwerpers

Wat meteen opvalt is dat Resident Evil 3 geen 'normal'-moeilijkheidsgraad biedt. De keuze bestaat enkel uit 'easy' en 'hard'. Kies je voor de makkelijke optie, dan start hoofdrolspeelster Jill Valentine tot de tanden bewapend. Zo heb je een volgeladen machinegeweer direct ter beschikking. 'Hard' komt meer overeen met de standaard moeilijkheidsgraad die je van oudere Resident Evil-games gewend bent. Je start met een pistool en een mes, en de rest mag je zelf bij elkaar sprokkelen.

 

De straten van Raccoon City zijn het strijdtoneel. De uitbraak van het zombievirus is inmiddels in volle gang en de game speelt zich grotendeels in de buitenlucht af. Daardoor mist een iconische locatie als de Spencer Mansion uit RE1 of het politiebureau uit RE2, maar het zorgt ook voor veel variatie in de omgevingen.

Een van de voornaamste redenen waarom het tempo hoger ligt, is de introductie van Nemesis. Deze vijand zit je regelmatig op de hielen, net zoals Mister X uit de remake van Resident Evil 2. Nemesis komt echter niet langzaam op je aflopen, maar rent even snel als jij en draagt bovendien een raketwerper bij zich. Dit monster is door het kwaadaardige Umbrella puur in het leven geroepen om S.T.A.R.S.-leden op te jagen. En te doden, uiteraard. De engerd heeft er een handje van om je het leven zuur te maken op de meest onhandige momenten en het zijn iedere keer weer nagelbijtend spannende confrontaties.

Vechten of vluchten

Nemesis is op verschillende manieren aan te pakken en dat heeft invloed op het spelverloop. Instinctief wil je het op een rennen zetten, maar dat is niet altijd de beste keuze. Versla je Nemesis, dan heb je op een later moment juist geen last meer van hem. Je krijgt er tevens exclusieve items voor terug, zoals een houder waar drie first aid sprays in passen. Zodoende kun je er meer bij je dragen, wat erg handig is omdat je inventaris uiterst beperkt is.

Maar is dat het je waard als je het gevecht mogelijk met je leven bekoopt, ver verwijderd van je laatste save? Een complicerende factor: Resident Evil 3 werkt nog met ink ribbons. Je kunt dus niet oneindig saven – behalve op easy.

 

Vaak wanneer je Nemesis tegenkomt, vertraagt de tijd en kom je voor een keuze te staan. Bijvoorbeeld: trek je aan de noodrem in een op hol geslagen trein waar Nemesis ook zijn lelijke smoel laat zien, of spring je juist uit het raam? Duw je de griezel van een touwbrug af of spring je zelf naar beneden? De impact van deze keuzes is verder niet bijzonder groot, behalve je startpunt bij de volgende locatie. Misschien is dit dan ook wel de reden dat Capcom voor de remake afziet van dit gameplay-onderdeel. Deze lijkt daardoor een strikt lineaire route te volgen.

Minirokje bij het grofvuil

Waar ook aan gesleuteld wordt, is het personage Carlos. In het origineel is hij een typische macho, een womanizer met een dik aangezet Spaans accent. Het is het soort karikatuur dat je anno 2020 gelijk met je ogen laat rollen. Temeer omdat hij Jill meerdere keren uit de brand helpt. Wat zou ze toch zonder deze Don Juan moeten? Capcom schroeft zijn haantjesgedrag wat terug, zodat Jill zich ook minder dienstbaar hoeft op te stellen. Ze is een stoere tante, die prima haar eigen boontjes kan doppen.

Die kant van haar komt in de remake hopelijk meer naar voren. Haar nieuwe outfit is in elk geval een stap in de goede richting. Dag kort rokje, hallo praktische jeans. Daar overleef je de zombie-Apocalyps tenminste fatsoenlijk mee.

 

Kortgeleden maakte Capcom bekend dat de remake van Resident Evil 3 al voor 90 procent klaar is. Een geruststellende gedachte, gezien de game al op 3 april aanstaande uitkomt. Ook stelde men dat er een grotere focus op actie zou liggen. Daarover ontstond kort wat ophef, alsof Resident Evil 3 daar niet altijd al de nadruk op legde. Speel het origineel gerust eens opnieuw om je geheugen op te frissen.

In zo'n 6 à 8 uurtjes rollen de credits al voorbij, dus het spel uitspelen voor de remake uitkomt moet in de tussentijd wel lukken. Als Nemesis je althans niet te pakken krijgt. “Starsssss…”

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

...tempo hoger licht... Echt?? Uhmmm... Anyway ik ga eerst eens RE2 spelen, nooit RE gespeeld maar ik hoor en zie alleen maar goede berichten. Mooi de tijd nog voor voordat deze verschijnt.

0
test

Er zijn ook andere manieren op deze spel te spelen, b.v de Dreamcast/GameCube port of via Emulatie. Was toen wel een aardige spel.

0

Aanbevolen voor jou