Achtergrond
Metal Gear Solid

Reload: Metal Gear Solid

Snake?! Snaaaaaaake!

Geschreven door Michel Musters op
De Metal Gear-reeks is niet meer weg te krijgen uit het collectieve gamergeheugen, maar nu geestelijk vader Hideo Kojima bij licentiehouder Konami is vertrokken lijkt de interesse in de franchise een dieptepunt te hebben bereikt. Of het deze week verschenen Metal Gear Survive daar verandering in kan brengen is nog maar de vraag. Tijd om terug te blikken op de game die de Metal Gear-mania naar ongekende hoogtes bracht: Metal Gear Solid.

Toen Metal Gear Solid in 1998 voor de PlayStation verscheen, had de franchise er al heel wat jaren op zitten. De eerste Metal Gear richtte zich in 1987 al op het rondsluipen in vijandelijke kampen met een doorgewinterde soldaat die de codenaam Solid Snake aanhield. Ook het vervolg, dat net als het origineel in eerste instantie op de MSX2 verscheen, hield dit concept aan.

Maar het was Metal Gear Solid dat de serie introduceerde aan een nieuw, groter publiek. Gaming was populairder dan ooit dankzij de immens succesvolle eerste console van Sony. De realistische, grauwe graphics van de sluipgame spraken veel gamers, die inmiddels gewend waren aan volwassen, virtuele ervaringen, enorm aan. Er werden meer dan zes miljoen exemplaren van de game verscheept, critici waren in jubelstemming, de game werd grotendeels verantwoordelijk voor de populariteit van het stealth-genre en er zijn sindsdien diverse overzettingen, een remake, vier vervolgen en flink wat spin-offs verschenen.

Metal Gear Solid

Game of film?

Zelfs wanneer Metal Gear Solid nu wordt opgestart, is het niet moeilijk om te zien waarom de game zo in de smaak viel. Kojima’s liefde voor Amerikaanse cultuur en films stroomt uit alle poriën van het product. Het verhaal, waarin de afgematte en cynische soldaat Solid Snake een nucleaire basis infiltreert om de terroristische groepering Foxhound op te sporen, wordt met veel in-game filmpjes – die soms langer dan een kwartier duren – verteld.

Metal Gear Solid was een absolute trendsetter. Met uren aan dialoog en strak geregisseerde cutscenes, bewees de game dat het medium filmwaardige verhalen kon vertellen. Naast de vele filmpjes zijn er ook talloze CODEC-gesprekken, een radiocommunicatiemiddel tussen Snake en zijn companen – en een middel om diverse personages van de nodige diepgang te voorzien. Enkele belangrijke plotwendingen worden tijdens deze statische gesprekken onthuld, waardoor ze onlosmakelijk verbonden zijn aan de totale MGS-beleving.

De balans tussen verhaalvertelling en speelplezier raakt nergens zoek. Spelers zijn vrij om te bepalen hoe ze de vele kamers en andere locaties binnen en buiten het complex doorlopen, ruimtes die Kojima overigens bedacht door ze van tevoren vorm te geven met Lego-blokken. Vijanden kunnen een voor een uitgeschakeld worden door rond te sluipen en ze van achter aan te vallen, of Snake kan guns blazing iedereen om hem heen neerschieten.

Camera’s die de boel in de gaten houden kunnen tijdelijk worden uitgeschakeld met een EMP-granaat en zoekende patrouilles kunnen worden ontweken door in dozen te kruipen. Vijanden volgen zelfs de voetstappen die Snake in de sneeuw achterlaat, en de heldhaftige soldaat kan met een sigaret normaliter onzichtbare laserstralen vinden… maar dat kost hem wel wat levensenergie natuurlijk. Het gevoel van realisme was voor die tijd ongeëvenaard.

Metal Gear Solid

Duizelingwekkende reeks

Hoe realistisch de gameplay en het acteerwerk in de filmpjes ook aanvoelen, Kojima’s interesse in onverklaarbare situaties en ingewikkelde complottheorieën sijpelt tijdens het spelen al snel door de voegen van de game. Snake stuit op mystieke leden van Foxhound, zoals de in leer uitgedoste en zwevende Psycho Mantis, die en passant de controller en geheugenkaart van spelers leest. Door de controller in de tweede port van de PlayStation te stoppen, kun je hem verrassen.

De plotwendingen later in de game doen het hoofd soms duizelen. Het ene verraad volgt het andere op en een plot over genetisch ontwikkelde supersoldaten loopt steedfs verder uit de hand. Gelukkig houdt het verhaal de spanning en emotie er goed in. Zo spatten de scenes tussen Snake en de onervaren soldaat Meryl van het scherm en weten diverse conclusies op eindbaasgevechten – denk aan Sniper Wolf – zelfs de meest bevroren gamersharten te doen smelten.


Metal Gear Solid

Die balans in goed uitgewerkte gameplay en duizelingwekkende verhaalvertelling heeft Kojima eigenlijk nooit meer weten te recreëren in de Metal Gear-reeks. Hoe sterk bepaalde verhaalelementen of gameplaysegmenten in games als Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty of Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots ook zijn, ze weten altijd wel bepaalde elementen door te draven of juist andere elementen onderbelicht te laten. Sons of Liberty bijvoorbeeld offert gedeeltelijk het speelplezier op om een gigantische plotwending tot stand te brengen, en Metal Gear Solid 4 bevat filmpjes die los van elkaar langer dan anderhalf uur kunnen duren. Daarbij helpt het niet dat Kojima na bijna elke Metal Gear Solid-titel besloot dat het de laatste in de reeks moest zijn. Daardoor moest hij bij elke nieuw aangekondigde Metal Gear-titel Snake en het steeds ingewikkelder wordende plot in allerlei ongemakkelijke bochten wringen om het allemaal te laten passen.

Ongeacht de complexiteit van latere delen in de reeks en Kojima’s vertrek bij Konami, staat de kwaliteit en het nalatenschap van Metal Gear Solid als een huis. De game is zonder twijfel een van de grondleggers van volwassen verhaalvertelling in games, Snake is zo mogelijk de coolste gameheld ooit en het spel is na al die jaren nog altijd een genot om te spelen. Dat neemt niemand van ons af, zelfs Konami zelf niet.

Meer Reloads:

Dit artikel delen:

Lees meer

Zo stel je de ultieme cockpit voor vliegsimulatiegames samen Nieuws van de Week: Season 3 van start gegaan in Fortnite: Battle Royale
8

Reacties op: Reload: Metal Gear Solid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Edwin1984

    • 25 februari 2018 13:34
    Gouden game tijden!
    De sfeer in de oudere mgs delen zijn nog ongeëvenaard. De muziek, sfeer, personages en gameplay _0_

    Na mgs snake eater is het per deel aan kwaliteit helaas naar achteren gegaan. Neemt niet weg dat het zeker geen slechte games zijn :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoderikR

    • 26 februari 2018 17:30
    @Edwin1984 Persoonlijk vond ik Metal Gear Solid 5 qua gameplay misschien wel de beste van de hele reeks (ondanks dat het verhaal een beetje een anticlimax was), dus ik ben het niet met je eens dat de kwaliteit van de serie alleen maar omlaag is gegaan na MGS3. Ik vind zelf MGS2 de minste van de reeks. Zeker als je het nu nog speelt voelen de controls heel merkwaardig, als een soort rare hybride tussen 2D en 3D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 27 februari 2018 12:57
    @RoderikR

    Ik ben iemand die verhaal en sfeer belangrijker vind dan gameplay, daarom vond ik de laatste Phantom Pain ook een stuk minder. Vond de spelwereld behoorlijk generiek, missies waren erg repetitief en qua story telling vond ik het echt niet goed.

    Maar ik zie wel in dat die grote open wereld voor anderen wel weer een goede toevoeging is, maar helaas niet iets wat mij kon bekoren ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 25 februari 2018 16:06
    Het beste deel als je het mij vraagt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • shadowfirenl

    • 25 februari 2018 19:01
    @Hooper hier hetzelfde, geniaal spel… Nu hopen dat Death Stranding hetzelfde hoge niveau kan halen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 26 februari 2018 01:35
    Voor mij ook de allerbeste MG. Mind blowing de hoeveel data wat ze er toen in hadden gezet. Een perfect spel…..
    De tijd die ik alleen al spendeerde om een frequentie op te zoeken op de radio omdat ik hem vergeten was en geen internet tot beschikking had was enorm. Het meest gespeelde spel van mij op de PlayStation. Goede tijden…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 26 februari 2018 09:04
    Een van mijn beste games ooit. Zeker 5x uitgespeeld. Deel 2 was ook geweldig, 3 al minder. 4 en 5 vond ik niks aan, jammer.

    Krijg zin om deze te spelen. Gelukkig heb ik de pc-versie. Leve backwards compatibiliteit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pug205GTi

    • 26 februari 2018 09:34
    Fantastische stealthgame. Ik had deze van een klasgenoot geleend en ik kon er eerst niet in komen. Toen toch echt eens goed voor gaan zitten en toen ik de controles goed onder de knie had ben ik helemaal verslaafd geraakt aan de game. Ook daarna meteen 5x uitgespeeld (je speelde geloof ik een bandana vrij die je bij je volgende playthrough kon gebruiken en dan was je onzichtbaar(?) volgens mij). Heerlijk spel!

    Ik heb hem nu nog op de PS3 staan, misschien maar weer eens een keer spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord